3153
Sök

940 ltt lite av varje

4 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har precis köpt mig en 940 -95a. sitter typ ljus gröna spridare i nu, e detta orginal? Om bilen inte e nått större trimmad så e d väl ingen idé me större spridare? Tänkte bara trimma den lite "lagom" så några bra tips hade varit fint. Hade tänkt att byta till ft-turbon, men e d en massa jobb me westgate ventiler å skit, för att få d att fungera? tack för svar

1 997 Inlägg
4 juli 2008
#2
Du behöver inte byta turbo för att få upp den i samma effekt som ft-motorn. Om jag inte minns fel är det tryckklockan man skall byta så får du en fulltryckare direkt.


60 Inlägg
4 juli 2008
#3
du behöver bara byta tryckklocka för att den ska gå som en fulltryckare. ja har gjort så med min o de funkar jätte bra:)

Rapidoz
688 Inlägg
4 juli 2008
#4
spridarna är orginal.
turbon är densamma som på ft.
tryckklockan är dock inte.
byt tryckklocka och ge dig ut på vägen och skryt över att du kör volvo wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

93 Inlägg
4 juli 2008
#5
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt
Senast redigerat av turboture (4 juli 2008)

volvo 760 b23et 4life

4 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#6
räcker det alltså inte bara att ta tryckklockan asså? Ja jag e tämligen säker på att den heter så ja... Jag har även ett annat problem me bilen, när jag ger fullt gas pådrag så laddar den typ 1,2-1,3(lite högt me orginal intercooler) men så i blant så verkar d som den inte har riktigt den "kraften" att komma upp dit plus att den "rycker ganska mycket om man kör lungt på 5:an å gasar på... tråkiga va att han som jag köpte bilen av vet inte hur mycket som e gjort me den så jag får göra allt från grunden som jag vill ha det... E väldigt grön på sånt här så jag e väldigt glad för svar.

8 156 Inlägg
5 juli 2008
#7
turboture skrev:
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt

Ltt:n heter B230FK

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

93 Inlägg
5 juli 2008
#8
Bullingen6 skrev:
räcker det alltså inte bara att ta tryckklockan asså? Ja jag e tämligen säker på att den heter så ja... Jag har även ett annat problem me bilen, när jag ger fullt gas pådrag så laddar den typ 1,2-1,3(lite högt me orginal intercooler) men så i blant så verkar d som den inte har riktigt den "kraften" att komma upp dit plus att den "rycker ganska mycket om man kör lungt på 5:an å gasar på... tråkiga va att han som jag köpte bilen av vet inte hur mycket som e gjort me den så jag får göra allt från grunden som jag vill ha det... E väldigt grön på sånt här så jag e väldigt glad för svar.

ja gränsen för original turbon är ett kg över det blir det bara värme bildning.

volvo 760 b23et 4life

puff
5 juli 2008
#9
Rekomenderar att du tänker över kopplingen också ifall du ska börja skriva i din bil.
När jag börja skruva i min ltt så gav kopplingen upp ganska fort, bara att byta till förstärkt tryckplatta osv.
Mvh

Rapidoz
688 Inlägg
5 juli 2008
#10
turboture skrev:
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt

varför ska han ta hela turbon?

menar du att ltt:s turbo är mindre än Ft:ns?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
5 juli 2008
#11
puff skrev:
Rekomenderar att du tänker över kopplingen också ifall du ska börja skriva i din bil.
När jag börja skruva i min ltt så gav kopplingen upp ganska fort, bara att byta till förstärkt tryckplatta osv.
Mvh

sluta slira med kopplingen då roll

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

133 Inlägg
5 juli 2008
#12
turboture skrev:
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt

Varför skall han ta hela turbon från en fulltryckare?

Bullingen6: Köp du en 1.0 bars tryckklocka alternativt 0.6 bar beroende på om du skall chippa den elr inte.

I övrigt så är b230ft och b230fk precis samma motor ENDAST tryckklockan som är klenare på lättryckaren. FT:0,55 bar original, FK: 0,35 bar original.

940ltt

128 Inlägg
6 juli 2008
#13
940Black skrev:
turboture skrev:
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt

Varför skall han ta hela turbon från en fulltryckare?

Bullingen6: Köp du en 1.0 bars tryckklocka alternativt 0.6 bar beroende på om du skall chippa den elr inte.

I övrigt så är b230ft och b230fk precis samma motor ENDAST tryckklockan som är klenare på lättryckaren. FT:0,55 bar original, FK: 0,35 bar original.

Om man skaffar en 1,0 bars tryckklocka och laddar ca 0,6 bar. Håller det då?

Om man kör med 3" avgas hela vägen, öppet filter och sen då 0,6 bar. Jag tänker mest på kopplingen osv...

Jens


4 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#14
jag har kollat lite på BSR trim till 205 hk å 330nm. Känns ut som d skulle va ganska lagom för mig... men håller koppling å allt annat för d? får se om jag klarar ställa ner laddtrycket, för nu ligger den å pendlar mellan 1,0-1,3, lite mycket kanske.... D sitter redan 3" avgas å öppetfilter redan på bil fan... tänkte bara köpa till en avskärmning till filtret

Tryckklocka e d samma som wastegate?
Senast redigerat av Bullingen6 (7 juli 2008)

29 Inlägg
7 juli 2008
#15
köp en ny tryckklocka på BSR så kommer den ladda ca 0.9 bar  ja om du köper den tryckklockan så klart smile bilen kommer att dra en del mer bränsla och så kommer koplingen att ta slut efter en liten tid. min laddar 0.7 bar och min koppling slirar en hel del när jag gasar till på 2-3-4 växlar.  Lycka till och dumpa loss med volvon tongue

Den som ingen turbo har, får åka utan bar!

356 Inlägg
14 december 2008
#16
Lånar den här tråden lite och ser om jag får nån fart i den... Har en fråga ; Jag har nyss köpt en volvo 940 ltt med BSR tryckklocka och chip, den laddar 1 bar. Går det bra att köra så eller bör jag sänka trycket ?

46 Inlägg
15 december 2008
#17
turboture skrev:
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt

Ibland så är det bättre o inte skriva något överhuvudtaget


Turbomotorer i 940 är följande  B230FT och B230FK  sen finns det nog en fin italien modell b204FT tror jag iaf

46 Inlägg
15 december 2008
#18
turboture skrev:
du ska ta turbon från en fulltryckare ( ft står inte för fulltryckare). och sen kan du ladda 0,9 kg så blir det fint

har för mig att din motor hetter b230ft ltt

Ibland så är det bättre o inte skriva något överhuvudtaget


Turbomotorer i 940 är följande  B230FT och B230FK  sen finns det nog en fin italien modell b204FT tror jag iaf


Sök