Rover är bra bilar. Bättre rostskydd än motsvarande Honda som den delar chassie med. Motorn är Rovers T-serie, en gammal järnklump. Osofistikerad men får jobbet gjort så att säga. 0 till hundra på 6,5s ungefär. Hur många andra framhjulsdrivna bilar från 93 klarar det?
Rosten på bilderna är klassiska ställen. Fram är inga problem, bara göra rent och måla. Bakre skärmarna är svårare för det är dubbel plåt i inre hjulhuset.
Dåliga sidor:
Växellådans differentiallager är veka om man "burnar" en massa.
Går inte att chippa och är inte så trimvänlig om man inte byter kolvar. Höjer man laddet mer än 0.8 bar så kommer motorn att gå sönder. 220-240 hästar är fullt möjligt om man bygger rätt. Mekanisk laddstyrning "kulventil", bra filter-avgas.
Läcker alltid olja från högra sidans hörn av topplockspackningen. Inget att bry sig om.
Om man krockar har man ett h-vete att få tag på nya karossdelar om man inte importerar själv.
Bra sidor:
Alla slitdelar finns och mycket är Honda. Delarna kostar ingenting i England.
Hyfsat snål för effekten, under litern är inga problem blandad körning.
Snabb!
Kultfaktor. Ingen har en likadan.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.