3205
Sök

Motor byte frågor.

168 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Jah, så som rubriken lyder så har jag lite frågor om vad som gäller när man byter motor i en bil. Jag funderar jusst nu ifall jag ska köpa en 16v c20xe motor och ståppa i min calibra istället för den tråkiga 8v som sitter i jusst nu. Nu undrar jag vad behöver jag göra för att registrera om bilen och om jag inte gör det och bara byter ut motorn och tar den till besiktningen , vad kmr dom då säga/ göra??  Bugar å tackar för all hjälpsamma svar=D
Senast redigerat av Siko (28 december 2008)

168 Inlägg
25 december 2008
Blir ju massa jobb ifall motorn ska ut och in varje år, men vill du köra på det så kan ingen hindra dig.

832 Inlägg
27 december 2008
Dom brukar inte bry sej så mycket om det är en "standard" motor. Så länge du inte bygger på något mer så tror jag inte att dom tänker så mycket på att det inte är samma motor som står i pappren. Det är ju inte så att dom lusläser allas regbevis på bilarna innan dom rullar in på bilrovningen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 december 2008
Ring till bilprovningen och fråga !, de bästa och rakaste svaret du får..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
27 december 2008
Lurken_85 skrev:
Det är ju inte så att dom lusläser allas regbevis på bilarna innan dom rullar in på bilrovningen.

Alla linslusar lusläser regbevisen om dem inte får en lussekatt. wink
Senast redigerat av supersupra87 (27 december 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

892 Inlägg
27 december 2008
Det borde kunna funka, men du lär nog få registrera som "ombyggt fordon". Exakt vad som krävs vet jag ej, men har för mig att bilen inte ska vara nyare än en -93'a samt att det inte räcker med att bara byta motor, du kommer antagligen behöva göra något mer.

Som föreslogs tidigare så bör du ringa besiktningen och fråga. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Golle
448 Inlägg
27 december 2008
Är den nya motorn inom gränserna för hk/nm vad opel har godkänt i calibra så räcker det med en reg. besiktning sen är det bara att tuta och köra smile

Edit: Missade det där med årsmodell, finns ju en gräns där också...
Senast redigerat av WilYawn (27 december 2008)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

168 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
ok, men nu undrar jag oxo, när jag byter ut motorn så , hur blir det med drivaxeln och knutarna till bilen , är dom bara byggda för den effekt och nm som orginala 8v ger ifrån sig lr håller den för dom andra motorernas effekter om man skulle stoppa i en annan 16v från en calibra , lr måsste man förstärka lr byta saker??

Sök