2500
Sök

sätt i 740 tic motor i en 740 förgasar bil

305 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej jag tänkte sätta i en komplett 740 tic motor i min 740 85a-. vad måste jag byta ut ändra på?


10 287 Inlägg
3 oktober 2007
#2
- Massor med kabel.
- Byta plats på batteri och luftburk
- Fixa styrboxarna till turbon
- Turbons avgassystem
- Intercooler
- Tryckrör

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#3
skulle det vara enklare att turbo konventera förgasar motorn istället?


14 Inlägg
4 oktober 2007
#4
Beror på vad du kan?Jag hade satsat på byta motor iaf.Bara köpa ngt gammalt lik för 5k & ta allt som behövs.

Om det är elen du tycker är jobbig så är inte det hela världen om du kan läsa ett elshema  och har boxar & en kabelstam.

Ev att du får banka lite torped vägg beroende på i vilken bil du ska ha den i men det e ju enkelt.
Senast redigerat av produce (4 oktober 2007)

Har tjej och 2 barn...

12 086 Inlägg
4 oktober 2007
#5
Att byta motor i en 740 anser jag va ett lätt arbete. (Jag har aldrig bytt på en 740 men jag har sätt hur mkt plats och hur några kablar/slangar de är så..)
Har ju inte en aning om vart du ligger i kunskapsnivå men de är inte svårt.
Men du bör ju ta tillgång till verkstad, byta på parkeringen blir svårt smile

220 Inlägg
4 oktober 2007
#6
att byta motor på en 740 gör man på någon/några timmar. bara skaffa dig ett komplett elsystem och en komplett turbo motor så är det bara att kasta ner
Senast redigerat av 760turbo (4 oktober 2007)

10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#7
Kanske jag, kanske du, kanske JapMax....men "man" är nog att ta i. Har man aldrig gjort "det" förut så är det en hel del pyssel plus att man måste se till att ha alla prylar.

Vi har hjälp rätt många i vårat garage genom åren och genomsnittsnivån på "biltokiga" är inte så att man skulle sätta dom på en sådant här byte obevakat.

Jag hjälpte en viss ordförande för en viss Volvoklubb att byta från B21ET till B230FT i sin 240 och det tog inte några timmar för honom - snarare en månad innan alla prylar var införskaffade (men....531 topp....så synd...nu har du fel tempgivare....åk och köp) och man kunde sparka ut honom ur garaget.

Dessutom så är det alltid det där med "är du säker på att du har alla prylar nu?"...."jaha, tog du inget oljerör till turbon".

Och det är mycket sladd till ett komplett LH2.4 i en Volvo 740/940 (fyra feta kabelhärvor krävs). Nu känner jag till tricket för att slippa detta men gör alla det?

/Göran

P.S och så det där med soppapumpar när man byter från fugge till insprut. Ny tankarmatur etc  IIRC.

760turbo skrev:
att byta motor på en 740 gör man på någon/några timmar. bara skaffa dig ett komplett elsystem och en komplett turbo motor så är det bara att kasta ner

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#8
vad för knepp?big_smile


10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#9
Deeet kostar pengar..... big_smile

Närå, man tar en motorkabelhärva från en 240 typ 91:a eftersom man då har hela sprutet i en enda kabelhärva. Det enda man behöver göra med den härvan är att löda i spridarmotstånd om man kör med lågohmiga turbospridare, klippa upp härvan så att man kan flytta LMM kontakten till vänster sida och ansluta det 9-poliga donet till elen i bilen.

/Göran

Gillberg skrev:
vad för knep?big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

556 Inlägg
29 december 2008
#10
Sharky skrev:
Deeet kostar pengar..... big_smile

Närå, man tar en motorkabelhärva från en 240 typ 91:a eftersom man då har hela sprutet i en enda kabelhärva. Det enda man behöver göra med den härvan är att löda i spridarmotstånd om man kör med lågohmiga turbospridare, klippa upp härvan så att man kan flytta LMM kontakten till vänster sida och ansluta det 9-poliga donet till elen i bilen.

/Göran

Gillberg skrev:
vad för knep?big_smile


vet att det är en gammal tråd men...

vad menar du med "ansluta det 9-poliga donet till elen i bilen" är de själva anslutningen till restan av elen i bilen?

vart kopplam man i så fall ihop 240 härvan i resten av elen?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

812 Inlägg
29 december 2008
#11
ingen som har tänkt på att du måste ha en retur oxå tongue

man lever bara en gång..

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 december 2008
#12
Han lär sig nog motorbytet rätt snabbt. Han måste ju byta tillbaka till förgasarmotorn när det är tid för besiktning.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 december 2008
#13
Rspeter skrev:
Han lär sig nog motorbytet rätt snabbt. Han måste ju byta tillbaka till förgasarmotorn när det är tid för besiktning.

regga med turbomotor kanske?

Jonas

10 287 Inlägg
30 december 2008
#14
Ja. Detta don innehåller 12V matning, soppapumpsström, hastighetssignal etc.
Man kopplar in det på ....eeehhh...lämpliga ställen i orginalelsystemet....roll

Jag guidade en kille här på forumet igenom denna ombyggnad och det tog sisådär tre veckors mail-växling. Jag vet inte om jag riktigt orkar en gång till. Skall det bli bra och om man skall få korrekt funktionalitet på allt så är det inte bara att "koppla friskt" utan det kräver en hel del insikt hur elsystem är uppbyggda och hur konstruktörer tänker.

Jag har som hobby att bygga om elsystem i bilar där andra - både glada amatörer och hyfsat kunniga elektriker - har misslyckats men jag tar betalt för det.

/Göran

Marbu skrev:
vad menar du med "ansluta det 9-poliga donet till elen i bilen" är de själva anslutningen till restan av elen i bilen?

vart kopplam man i så fall ihop 240 härvan i resten av elen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Volvo-Beroende
289 Inlägg
30 december 2008
#16
Alltså, det låter just nu som att det skulle nästan vara lättare att koppla in ett eftermaknadssprut tex MS. Dock är det väl värre med mappningen.

Volvo 760 TIC -84 B23ET


Sök