Har problem med min BMW 325 TD vid kallstart. Har snackat med förra ägaren och han säger att det är normalt på lite äldre dieslar att de är segstartade. Glödstiften är bytta för två år sedan, är det dax igen då? Kan det vara något annat? Bilen är bara segstartad vid kallstart alltså. Efter att den har startat går den som en klocka. Det blir ingen skillnad om jag glödgar 2ggr, 5ggr eller 10ggr innan start. Vad kan det vara? Det måste väl gå att greja?
Jag får kämpa på 4-5ggr på tändningen innan den vill igång. Samma visa varje ny morgon när det är minusgrader, eller ja den kan vara sådär vid +3 grader också. Vad mer är det som gör en bil segstartad sådär. Det verkar ju faktiskt inte vara vid jättekallt väder den blir sådär utan när bilen har stått 10-12 timmar.
Bilen är på inget sätt trött vid körning eller beter sig konstigt, det är bara starten som är lite jäklig.
har en 525 tds -94 som e likadan,,, fast alla bmw dieslar brukar man få köra på starten en stund,, bara prova byta glödstiften igen e ju som ingen större summa i det,,,
Ja man får byta dom igen då kanske. Vart får man tag på sånna billigast? Blir ju i alla fall 1200kr på lokala stället här. Finns de att få tag på billigare?
Men alltså, bytte du dom och de blev bättre då eller? Jag menar, man ska väl inte behöva jobba igång bilen 4-5 ggr på nyckeln innan den startar va? De kan väl inte vara normalt?
testa byta glödstiften och se om det löser problemet,annars så kan det vara så att du har en backventil som inte funkar eller ett luftläckage på sugsidan av dieselpumpen. Tex om det finns oringar vid filterhuset.bytt filter senast? vid värsta fall någon tätning på pumpen.inte helt ovanligt med byte av pump vid 20,000 på dom dära.men då oftast gångproblem också. Hoppas det går bra.
Japp det löste sig med glödstiften faktiskt. Härligt! tack för hjälpen! Det tog runt 2 timmar att byta skiten Trångt och jävligt på en diesel 6:a. Men det var det värt