2736
Sök

Opel calibra mystistk elfel

14 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Tjena! jag har då en Opel calibra 8v 91- och jag har nyligen bytt generatorrem sen när jag skulle köra med den så gick den felfritt ett tag sen så började en lampa lysa på instrumentbrädan, det är en bild på en motor med en blixt sen så försvann strömmen och bilen dog så jag gissar på att det är motorelfel eller något liknande men jag är inte säker på vart jag ska leta , eftersom laddningslampan inte lyser så laddar generatorn i alla fall.
och jag har kollat runt efter lösa kablar men inte hittat något, om ni har något förslag på vad det kan vara så skulle det vara trevligt smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 december 2008
det var motorfels lampan:p

brukar reakera på tex luftmassemätare,lambdasond osv.
du kan koppla ur pluskabeln så nollställer du databoxen.
men lyser lampa upp fler ggr,så kan de va värt o kolla up felkoden me en tech 1-2

14 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Okej , men det verkar ju vara något elfel eftersom batteriet laddas ur och bilen dör efter ett tag

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 december 2008
ja det va ju värre..den lampan indikerar oftast för just motorfel,luft bränsle osv..
då borde batterilampan lysa till om ant generatorn inte laddar/elr om dioderna e paj lysa konstant.

du får mäta upp om generatorn laddar när du har igång bilen helt enkelt.sen kika över batteriet,är de inte laddat på länge?är det gammalt?

kan va läge o kanske byta det? se över jordanslutningarna.vid batteri/kaross/block..samma på generatorn.

21 761 Inlägg
22 december 2008
Bara för att batterilampan inte lyser så betyder det inte att generatorn verkligen laddar.

Batterilampan har plus från tändlåset/säkringsdosan, sedan får lampan jord via kolen i generatorn. Det innebär att när generatorn står stilla och kolen har kontakt med släpringarna (som har kontakt med diodbryggan) inuti generatorn, då får lampan en jordpotential och lyser.

När lampan lyser så går det en liten ström till diodbryggan, som då förmagnetiseras. Då generatorn snurrar så börjar den också att ge laddning, vilket gör att det kommer en plusspänning där batterilampkabeln sitter. Eftersom det kommer plusspänning på båda sidor om batterilampan så slocknar den. Så långt är allt i sin ordning.

Men ibland så blir kolen dåliga och kanske inte får kontakt med släpringarna, då kan det inte komma någon jordpotential och alltså kan inte heller batterilampan lysa även om generatorn inte ger laddning. Detta fel är egentligen ganska vanligt och det gör att man ofta inte får någon varning ifrån batterilampan när generatorn slutar att ge laddning, tyvärr.

Av den anledningen så är det alltid bra att göra en extra kontroll hur generatorns laddspänning är, så fort det handlar om att batteriet verkar dras ur utan anledning. smile

14 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Jag mätte på generatorn idag, vid start så laddade generatorn 13 volt , sen efter ett tag så sjönk det till bara 6 volt, jag är inte så bra på detta men jag har iaf en ny generator på g så jag ska byta den och hoppas på att det går bättre smile

Sök