3453
Sök

Tryck i bromsslangar?

040 RedLine
1 219 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om det går att skarva min bromsslang på min Volvo 240 gl -87?
Asså igentligen är det väll bara att ta ett stålrör som sitter bra i slanden och sedan använda slangklämmor?
Hur många bar är det som mest i systemet?
Tacksam för svar:)
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 867 Inlägg
31 december 2008
#2
Det är typ, jättemycket tryck i dom där, det är armerad gummislang med pressade ändar, så det går _inte_ att använda slangklämmor.
En ny slang kostar nästan ingenting, och saker som bromsar ska man inte snåla med.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Random Hero
4 047 Inlägg
31 december 2008
#3
jättemkt tryck är det inte, men fuska inte med bromsar, du får inte ett dugg på försäkringen när du flyger rakt in i en vägg för bilen inte bromsa, o en 240 är ju inte den bilen med dyrast reservdelar just precis.

ska du skarva bromsrör är det med koppar rör o skarvhylsor o riktiga honingsverktyg

Dog food lid. Backwards

765 Inlägg
31 december 2008
#4
LIVSFARLIGT.. bara att köpa nya slangar..

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2008
#5
DusanMandick skrev:
jättemkt tryck är det inte, men fuska inte med bromsar, du får inte ett dugg på försäkringen när du flyger rakt in i en vägg för bilen inte bromsa, o en 240 är ju inte den bilen med dyrast reservdelar just precis.

ska du skarva bromsrör är det med koppar rör o skarvhylsor o riktiga honingsverktyg

Honingsverktyg används vid cylinderborrning

Du menar koningsverktyg tongue


040 RedLine
1 219 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#6
Ja ok... Men asså jag ska ta av fjäderbenen och fästena till bromsslangarna är i koppar ju! De bara går sönder när man försöker skruva:( Så får inte loss de:( Vad ska jag göra?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

3 295 Inlägg
31 december 2008
#7
det är bara till att fixa nya rör då, finns att köpa färdiga längder på biltema med nipplar och allt wink


168 Inlägg
31 december 2008
#8
Slang i koppar? ok.
Fästena kan du skära bort ju, skada inte rören (i koppar) på det nya benet lär det finnas nya fästen där du monterar tillbaks rören

1 798 Inlägg
31 december 2008
#9
Att skarva en bromsledning med rör och slangklämmor är förenat med livsfara och skall inte genomföras oavsett vad...
För att kunna byta fjäderben på en 240 måste man antingen dela på bromsledningarna eller kapa av fästena på benet. Kapar man fästena på benet måste man ju göra detsamma på det nya benet och vika ut slangar/rör åt var sitt håll och sedan försiktigt trä benet igenom/mellan ledningarna, vise versa då man ska ha dit det nya benet och sedan svetsar (loppar) man fast fästena i benet igen.
Väljer man att dela på ledningarna så får man vara beredd på att behöva byta ut både slangar och en del rör innan man är färdig, om man inte mot all förmodan får loss det helt, men risken är inte så stor...



Sök