4380
Sök

Bas problem!

47 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Tjena !  Jag har problem med en baslåda . Basen är en jula bas (8tums) men iallafall . jag får inte den bas jag vill ha !             

Min fråga är .... Har jag för dålig låda eller är det basen som är dålig? Lådan är egentligen värdelös .

Jag driver basen på ett slutsteg gjort för hemma bruk . Kan jag göra nåt åt saken eller måste jag har ny bas och baslåda ?

Kolla gärna Galleri & projekt . Där har jag laddat upp en bild på lådan.

MVH Patrik
Senast redigerat av kawasooki (3 januari 2009)

685 Inlägg
3 januari 2009
Svårt att säga vad som är fel eftersom vi inte får reda på vilken bas och hur stor lådan är. men har man för stor låda så blir det ingen bas så det kan mycket väl vara de som är felet. är lådan hemmabyggd eller som du fick till basen?

2 024 Inlägg
3 januari 2009
Står den i bilen eller har du den hemma?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
3 januari 2009
Bättre att svara här i forumet istället för att skriva i min gästbok, lättare att få hjälp av flera då.
Men om du nu har en liten billig låda med en 8"bas köpt på Jula, och har den inomhus, så ska du nog inte förvänta dej något särskilt tryck alls i den. Har du byggt lådan själv? Hur stor är lådan? Hur stort är rummet du har den i?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

47 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Lådan har jag byggt själv ! Baslådan har jag i ett datarum som inte är så stort . Kolla gärna mitt galleri , jag har laddat upp en bild på lådan där !

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
Tanlon.........jag säger bara det. Tanlon......*suck*

Nåväl.
För det första....du behöver dela av frekvenserna som högtalaren spelar.
Om en bas spelar fullregister så märker man inte av basen från den. Vilket inte är roligt.

För det andra behövs det oftast en större låde för hemmabruk än bilbruk eftersom man har helt andra egenskaper i ett hem än i en bil vad gäller basförstärkning.

För det tredje.....vad har du för låda till den idag?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

47 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Ta en titt i mitt Galleri där har jag lagt ut en bild på lådan.

7 241 Inlägg
3 januari 2009
kawasooki skrev:
Ta en titt i mitt Galleri där har jag lagt ut en bild på lådan.

Nu är jag värdelös på att räkna basreflex då jag själv använder mig mer av slutna lådor.
Men om du får fram T/S-parametrarna (qts, vas och FS är de tre viktigaste parametrarna) så kan säkert ngn annan (Drönirettab tex.) hjälpa dig.

Just nu har vi ingen aning om volymen och portens storlek eller längd.
Vi ser bara en bild.....

2 024 Inlägg
3 januari 2009
Det verkar ju inte ens vara en avstämd port utan bara ett hål i lådan....
Men visst, fixa parametrar så kan man väl räkna lite.

Samarbetspartners:

1 058 Inlägg
3 januari 2009
inte konstigt det inte kommer nån bas ur lådan! den har ett stort hål precis bredvid basen. där måste sitta ett avstämt rör, annars fungerar inte lådan som den är tänkt att fungera. det du har nu är en läckande sluten låda = akustisk kortslutning.. det första du ska göra är att täta det där hålet med nånting. tex smältlim och en bit spånskiva/plyfa. om det inte räcker med bas så bör du prova basreflex.

säg hur många liter lådan är på så ska du se att nån kan räkna ut lämpligt basreflexrör att sätta i lådan.
Senast redigerat av vw_performance (3 januari 2009)

PoLoud =D

Random Hero
4 047 Inlägg
3 januari 2009
går väl säga ganska direkt att den låda är för stor för den lilla basen ?  ser ju ut o va en 40L låda ?tongue

Dog food lid. Backwards

16 197 Inlägg
3 januari 2009
DusanMandick skrev:
går väl säga ganska direkt att den låda är för stor för den lilla basen ?  ser ju ut o va en 40L låda ?tongue

de e inte så säkert...tongue   många hemmasubar e ju JÄTTE stora som de sitter 8" basar i.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 241 Inlägg
3 januari 2009
evilaudio skrev:
DusanMandick skrev:

de e inte så säkert...tongue   många hemmasubar e ju JÄTTE stora som de sitter 8" basar i.

Därav varför jag sade detta:
Lonefox skrev:
För det andra behövs det oftast en större låde för hemmabruk än bilbruk eftersom man har helt andra egenskaper i ett hem än i en bil vad gäller basförstärkning.

wink

Random Hero
4 047 Inlägg
3 januari 2009
evilaudio skrev:
DusanMandick skrev:

tongue haha.  tänkte ja har en 12" bas som ja byggde i projekt i 2an på el tongue den har en 43L låda med 3" bas rör.

o om en liten 8" as ska ha en sån låda så verkade de lite knäppt tongue

Dog food lid. Backwards

16 197 Inlägg
3 januari 2009
DusanMandick skrev:
evilaudio skrev:
DusanMandick skrev:

tongue haha.  tänkte ja har en 12" bas som ja byggde i projekt i 2an på el tongue den har en 43L låda med 3" bas rör.

o om en liten 8" as ska ha en sån låda så verkade de lite knäppt tongue

allt hänger ju på elementets värden samt va man vill ha för karraktär på basen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
3 januari 2009
DusanMandick: Element för hemmabruk behöver ofta relativt stor låda i förhållande till elementstorleken, dels för att basförstärkningen i ett vanligt rum inte är så stor (som Lonefox var inne på) och dels för att den har förhållandevis högre verkningsgrad än ett bilelement.

Nu vet jag inte ifall kawasookis baselement är gjort för hemmabruk, men det som jag har skrivit brukar gälla för "hemma-element".
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
3 januari 2009
Drönirettab skrev:
DusanMandick: Element för hemmabruk behöver ofta relativt stor låda i förhållande till elementstorleken, dels för att basförstärkningen i ett vanligt rum inte är så stor (som Lonefox var inne på) och dels för att den har förhållandevis högre verkningsgrad än ett bilelement.

Nu vet jag inte ifall kawasookis baselement är gjort för hemmabruk, men det som jag har skrivit brukar gälla för "hemma-element".

jo ja hänger med tongue men ville bara poängtera att de kan skilja så lite på lådorna även om man har mkt mindre bas tongue

Dog food lid. Backwards

Sök