4047
Sök

Högtalar bygge osv!.....

47 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Tjenare alla här på garaget ! big_smile

Det är nämligen såhär att jag har blivit intresserad av billjud och vanligt ljud man har hemma .

Jag har skaffat mig en förstärkare som klarar av en del !

Sen undrar jag kan man ha 6x9or hemma ? Ni tycker säkert det är en otroligt konstig fråga menmen , kan man inte så mycket så vet man ju aldrig och då kan det ju passa bra att fråga er som kan!

Om det inte är nån bra ide att ha hemma så vad tycker ni jag ska köpa då ?  Jag vill inte köpa nå färdiga högtalare för flera tusen utan jag vill bygga lite själv å så.

Jag vill ha rätt skapligt med bas , men man ska ju även kunna höra vad dom sjunger haha:P

Tacksam för hjälp !

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 januari 2009
det finns ju hifi sidor där du kan köpa,men en billig är ljudia..

16 197 Inlägg
2 januari 2009
kawasooki skrev:
Tjenare alla här på garaget ! big_smile

Det är nämligen såhär att jag har blivit intresserad av billjud och vanligt ljud man har hemma .

Jag har skaffat mig en förstärkare som klarar av en del !

Sen undrar jag kan man ha 6x9or hemma ? Ni tycker säkert det är en otroligt konstig fråga menmen , kan man inte så mycket så vet man ju aldrig och då kan det ju passa bra att fråga er som kan!

Om det inte är nån bra ide att ha hemma så vad tycker ni jag ska köpa då ?  Jag vill inte köpa nå färdiga högtalare för flera tusen utan jag vill bygga lite själv å så.

Jag vill ha rätt skapligt med bas , men man ska ju även kunna höra vad dom sjunger haha:P

Tacksam för hjälp !

klart att man kan ha 6*9 hemma me de e väl inte optimalt..hehe

skulle bygga lådorna rätt stora isf..  typ 40 liter per st eftersom dom e gjorda för att spela "öppet".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
3 januari 2009
Så var det för mig också. För bilstereo och sedan hemstereo o hemmabio.

Ska du bygga själv så börja med att köpa lite verktyg. Borrmaskin 500kr cirkulerande slip 500kr Handöver fräs och fräsar 800kr cirkelsåg med lite bord ca1500kr

Sedan behöver du mätutrustning. program som även simulerar lådor och beräknar passiva filter ca 3000kr mätmic (billig) 800kr
Ifall du vill finjustera värden på passiva filter behöver du en mätare som mäter kapasitans och induktas och resistans ca900kr

Kostnad ca 8000kr sedan läser du allt du hittar om hemmabyggen hos www.hififorum.nu och www.faktiskt.se och www.diyaudio.com
Det är skitkul hobby som tyvärr kostar lite i början med verktyg men sen är det bara bygga o bygga.
Billiga grejer är ingen ide att bygga själv. Det är på dyra grejer man kan komma billigt undan.
Mina dynaudiobasar sitter i en modell som kostar 220000kr och basarna kostar 1950st.
Senast redigerat av Rickard-v (3 januari 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök