3249
Sök

Tar Audi A4 1,8T Skada av en öppen dumpventil?

Klubbmannen
24 februari 2006
#21
Psychotic skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Så ni menar att jag skulle kunna sätta en återcirkulerande och ett sportluftfilter och ändå få ett ganska skarpt pyysh ljud? Blir det inte något lustigt flärrp då? Hörde på en saab att dumpen nästan visslade. Hur upkommer detta fenomen? Kan han ha haft en återcirkulerande dump?

du får ett pyhsss ljud av öppet filter ja.. det vissland/kvittrande ljudet får du av en trasig dump som ger tryckstötar tillbaka genom turbon istället för att dumpa atmosföriskt eller återcirkulernade (inte bra)

Eller så har du en dubbelkolvsventil. De till och med ska fladdra. EVO-6ans dump "fladdrar" om man vänder den bak-o-fram. Tryckstötarna är dock inte farliga för turbon på kort sikt då trycket i rören inte fladdrar mellan övertryck och undertryck. Ventilen mister lite av sin funktion om man gör på det viset men man lär göra större skada i att inte ha en dump över huvud taget. Att turbon skulle slitas fort utan ventil är mest ett marknadsstunt. Många bilar har det inte original och vid normal körning håller ju aggregatet lika länge som bilen. Grejen att släppa ut trycket ur rören för att turbon ska få snurra fritt och därmed inte varva ner lika fort, det stämmer däremot i högsta grad

506 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
#22
Okej men då får jag tacka för alla komentarer. Antaglinge så blir det en audi a4 1,8T Om jag hittar någon fin inom det snaraste. Åter igen ett stort tack till er big_smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

85 Inlägg
24 februari 2006
#23
Varför är det så Viktigt med så kallat "dump" ljud?? så som det låter på en del här inne så är det VIKTIGARE med ett högt pys än funktion! ,man blir så less på det ljudet efter en stund...

dom alternativen som jag tycker är "vettiga" om man nu ska ha lite ljud är...

1.öppet filter (men renings förmågan är ju som sagt diskutabel)
2.EVOventil från Mitsubishi (tål bra med ladd och har ett lite annorlunda ljud OM man nu vill ha det!?)

3.bäst ljud tycker jag blir med ett instats filter i orginalbox (Typ JR eller  KN eller GreenCotton osv)
och Orginal Bosch avlastnings ventil! ,oljudet blir lite lägre än en "öppen" setup utav filter .Blir alldeles lagom Ljud... tillsammans med ett 3" avgassystem hela vägen från turbon och bak  så blir det kalas

Mvh

342 Inlägg
24 februari 2006
#24
Talladega Power skrev:
Varför är det så Viktigt med så kallat "dump" ljud?? så som det låter på en del här inne så är det VIKTIGARE med ett högt pys än funktion! ,man blir så less på det ljudet efter en stund...

kunde nog inte skrivit det bättre själv.. tur man bytte till större turbo så den inte öppnar om man släpper gasen under 3000 varv.. smile låter så muppigt.. speciellt på en bil som har orginal avgas.. först är det helt tyst och sen kommer det ett pys från ingenstans.. tongue
Senast redigerat av fr3drik (24 februari 2006)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

1 639 Inlägg
24 februari 2006
#25
fr3drik skrev:
Talladega Power skrev:
Varför är det så Viktigt med så kallat "dump" ljud?? så som det låter på en del här inne så är det VIKTIGARE med ett högt pys än funktion! ,man blir så less på det ljudet efter en stund...

kunde nog inte skrivit det bättre själv.. tur man bytte till större turbo så den inte öppnar om man släpper gasen under 3000 varv.. smile låter så muppigt.. speciellt på en bil som har orginal avgas.. först är det helt tyst och sen kommer det ett pys från ingenstans.. tongue

Jovars... En bil som åker omkring och pyser är rätt så Lunar !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Klubbmannen
24 februari 2006
#26
mrcelica skrev:
fr3drik skrev:
Talladega Power skrev:
Varför är det så Viktigt med så kallat "dump" ljud?? så som det låter på en del här inne så är det VIKTIGARE med ett högt pys än funktion! ,man blir så less på det ljudet efter en stund...

kunde nog inte skrivit det bättre själv.. tur man bytte till större turbo så den inte öppnar om man släpper gasen under 3000 varv.. smile låter så muppigt.. speciellt på en bil som har orginal avgas.. först är det helt tyst och sen kommer det ett pys från ingenstans.. tongue

Jovars... En bil som åker omkring och pyser är rätt så Lunar !

Nja.. Lunaranvändare = fjortisar. Fjortisar åker omkring på trimmad skoter med hjälmen hängandes på styret. Själv gillar jag dumpljud. Om det begränsar sig till när man belastar motorn. Det är lite av en akustisk skylt som säger "jag har en trimmad bil". Det är roligt när folk vänder sig om för att titta efter en när man åker förbi. Många vet inte vad det är som låter.
Däremot bör man ju ha hästar nog att backa upp ljudet. Ingen blir imponerad av någon som åker omkring runt den lokala korvmojen och försöker stajla för fjortisarna med morsans 130-hästars bruksbil.
Smaken är som baken.
Många här tycker att neon är häftigt på bilar och det är någonting jag aldrig kommer kunna acceptera på ett motorfordon. I the fast and the furious var det lite kul och sådär, men inte i verkligheten. Och speciellt inte på bilar en krona billigare än de i filmen.

Edit: I somras stog vi ett gäng på hamngatan i centrala stockholm, i kön till en nattklubb. De har en uteservering och mycket rökande folk ute. Uteslutande ungdomar.
Vi stog i kön i över en timme. Under den tiden hann man se spektakulära praktfjortisar i 18-årsåldern som åkte förbi i pappas bil med ingen mer styling än en aluminiumvinge av billigaste slaget från danmobility. Dom åkte förbi gång på gång och stog i kön vid rödljuset som var precis vid kön! Körde runt och åkte tillbaka flera gånger! Och varje gång satt dom med högsta volym på stereon, blängde argt in i folkmassan och försökte se så badass och tuffa ut som möjligt. När det blev grönt trampade dom naturligtvis gasen i botten. Det var ett flertal olika bilar som gjorde på det här sättet under kvällen. Vad är det för fel på folk!?
Senast redigerat av Klubbmannen (24 februari 2006)

85 Inlägg
24 februari 2006
#27
Det är för att "folk" inte vet bättre...

Näe Min åsikt är att det bara är pinsamt att bara åka runt och pysa som en flock förkylda noshörningar på anabola stereoider  (Det Låter ju lite hur man än gör...)

ett härligt avgasljud samt ett trevligt Högfrekvent turboVin är det som låter Bäst!



Mvh

2 Inlägg
24 februari 2006
#28
GFB hybriden funkar fin fint satsa på på den grabben.


21 Inlägg
26 februari 2006
#29
har GFB hybrid och öppet pipercross LF  imin. den återcirkulerar lite av trycket samt släpper ut lite atmosfäriskt. De sägs att detta ska vara de bästa sättet att uppnå "dump-ljudet" på. Funkar fint för mig har inte märkt något av att min LMM skulle börja ge upp. Om den gör de så kostar den 1200 på VAG

Administratör
2 978 Inlägg
26 februari 2006
#30
Lmm tar inte skada av en öppen dump o inte heller av en återcirkulerande, vad som händer när man kör en öppen dump är att motorn går fett eftersom lmm har mätt luften som går förbi o sen när dumpen släpper ut luften så får motorn ett underskott, detta märker ju lambdasonden att motorn går fett o försöker ändra bränsleblandningen men lambdan kan bara ändra blandningen litegran. Om detta är bra eller dåligt låter jag va osagt men jag antar att lambdasonden till slut inte mår så väl av att stå i ändläge och inte kunna reglera bränsleblandningen.

En kopp av den svarta såsen...

26 februari 2006
#31
Ingen som har testat Dahlbäcks återcirkulerande?
Dem borde väll fungera bra och hålla för en del hk?...

http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/dumpvalve/overview1.jpg
Det värkar bara vara 1 av dem som har en medföljande anslutning så det passar direkt för montering.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

1 Inlägg
14 mars 2006
#32
skulle tro att  man kan montera öppen om man behåller orginaldumpen.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
14 mars 2006
#33
jensa_fanbyn skrev:
skulle tro att  man kan montera öppen om man behåller orginaldumpen.

ska man ha två dumpar? utveckla så man förstår! tongue

man lever bara en gång så lev väl!

10 Inlägg
14 mars 2006
#34
Är det pysss, du vill ha, så funkar öppetfilter (bmc har torra koniska filter, och ska vara snällare mot lmm )och orginaldump fint.
Är bilen chippad så pyser det ännu mer

I’m to old for this shit

135 Inlägg
14 mars 2006
#35
Alexx skrev:
Det som skadas är din lustmassemätare, kostar runt 1000 kr att köpa nytt. När det har gått så känner du hur bilen inte har ork o går som en kratta. Köp en Forge006 så har du en slitstark rackare som låter lite mer än orginalet också.

Öhhh.. låter mer? Trodde de var wastegaten på turbon som lät när man kör öppet filter samt återcirkulerande.. har ju inget med själva dumpen att göra... det som "dumpar" eller "kvittrar" eller vad du vill kalla det är wastegaten på turbon.

29 Inlägg
19 mars 2006
#36
pacco skrev:
Öhhh.. låter mer? Trodde de var wastegaten på turbon som lät när man kör öppet filter samt återcirkulerande.. har ju inget med själva dumpen att göra... det som "dumpar" eller "kvittrar" eller vad du vill kalla det är wastegaten på turbon.

Wastegaten släpper ut på avgas-sidan, alltså när det kommer mer avgaser än turbon tar emot för att bygga upp sitt laddtryck så slår wastegaten till så den släpper ut överflödiga avgaser i avgasröret. praktiskt så kan man höja laddtrycket genom att ställa om wastegaten så den öppnar senare. men det har inget med insugs sidan att göra smile
Senast redigerat av sprock (19 mars 2006)


Ölbryggare
339 Inlägg
20 mars 2006
#37
Den dagen wastegaten börjar kvittra så är det nog dags att kolla över bilen eller hörseln wink

Det kvittrande ljudet uppkommer av tryckstötar som slår mot impelrarna och eller i kombination med att dumpen fladdrar..


Ps, Nån som provat JBR:s hybrid??


Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
30 maj 2006
#38
jag har probs me min GFB Hybrid, fattar inte riktigt vilket håll jag ska sätta den, har en Audi S2.
hjälp?

//Agazzie


Sök