2451
Sök

Turbo byte Saab 9-5

166 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
tjena
ska byta turbo i min saab 9-5 -98
de sitter en 2,0t motor i den nu
men nu kommer ja till frågan, den är chippad nu...
kan jag sätta i en turbo från en 2,3t motor även fast den är chippad med 2,0t
och passar den rakt på?

tacksam för svar!smile

Allt i allo
358 Inlägg
10 juli 2008
bara att ringa till saab, chippningen har ingenting med fästena för turbon att göra. blir dock förvånad om det inte skulle gå.

De é nice !

500 Inlägg
10 juli 2008
Det sitter samma turbo i 2,3t ( garret gt17). Däremot i Aeron sitter det ett större agg (td04-15t).
Den passar rakt på förutom olje/vatten-slangar. Bilen måste mappas om, om den ska fungera optimalt.

166 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
jo ja förstod ju själv att att chippningen inte har nått me fästerna o göra!
ja tänkte just på svaret ja fick av han nedanför om ja måste göra om nått, måste mappas om alltså..

474 Inlägg
10 juli 2008
nä du behöver inte mappa om den..Ja bytte min för ett tag sen så det funkar..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

500 Inlägg
10 juli 2008
Knasig_Racer skrev:
nä du behöver inte mappa om den..Ja bytte min för ett tag sen så det funkar..

Funkar Ja, optimalt för motorn nej.

Avstängd
512 Inlägg
6 januari 2009
HEj grabbar, vi kräks på Vår 2009´as Focus kombi, Fått ett byte mot en Saab!!! Vet att det är kräksjuka! men bra peng imellan på den, är en 2003´a som gått 11000mil, 17" fälg med nya sommarhjul, nya vinterdäck, drag och motorvärmare, 49000kr, men turbo är ej bytt, kollar man blocket är nästan alla turbo bytta runt 10-12000mil, och dessa displayer, men den var bytt..

Vad säger ni som vet? Hur kollas Turbon bäst? Ska man kolla efter olja i laddröret? Eller ladda på och lyssna? Fler råd runt denna "sköna" bil?

/A.

7 280 Inlägg
6 januari 2009
Viktigare att kolla att den inte drar mycket olja samt att vevhusventilationen är uppgraderad.
I övrigt om servicarna är skötta samt att den inte blåryker något så ska det inte vara några större bekymmer med turbon.

3 295 Inlägg
6 januari 2009
byt, åk med bilen, rasar turbon så rasar den och då byter man turbo.. big_smile

Avstängd
512 Inlägg
6 januari 2009
Men svårt och veta om den drar olja, nya bilar blåröker aldrig än hur mycket olja som går igenom, och Nej jag byter inte Turbo! Fattar inte, Saab är byggt turbo i 40år, men går bakåt i utvecklingen, Volvo turbo hör man inget skit om! Blir blocket innan den ens är hemma!

Avstängd
74 Inlägg
6 januari 2009
Crozzfire skrev:
HEj grabbar, vi kräks på Vår 2009´as Focus kombi, Fått ett byte mot en Saab!!! Vet att det är kräksjuka! men bra peng imellan på den, är en 2003´a som gått 11000mil, 17" fälg med nya sommarhjul, nya vinterdäck, drag och motorvärmare, 49000kr, men turbo är ej bytt, kollar man blocket är nästan alla turbo bytta runt 10-12000mil, och dessa displayer, men den var bytt..

Vad säger ni som vet? Hur kollas Turbon bäst? Ska man kolla efter olja i laddröret? Eller ladda på och lyssna? Fler råd runt denna "sköna" bil?

/A.

Vad har detta me den här tråden att göra?

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

2 164 Inlägg
6 januari 2009
Mitt tips är att byta upp dig till en aero turbo och byta olje och vatten rör + inloppsröret till turbon.
Sen åker du till trim firman och säger vad du har gjort så uppdaterar dom din mjukvara för en liten slant.

MVH

F

3 295 Inlägg
6 januari 2009
Crozzfire skrev:
Men svårt och veta om den drar olja, nya bilar blåröker aldrig än hur mycket olja som går igenom, och Nej jag byter inte Turbo! Fattar inte, Saab är byggt turbo i 40år, men går bakåt i utvecklingen, Volvo turbo hör man inget skit om! Blir blocket innan den ens är hemma!

Tro mig, den kommer att blåryka ifall turbon är slut, ang volvo så har dom minst lika mkt problem, fast av annan sort..

57 Inlägg
6 januari 2009
Det passar rakt av..

Inga problem.. Prova och se hur den beter sig med chipet, ett litet tips är att lyfta minus polen på batteriet så styrdonet får göra en ny adaption när du monterat den nya turbon.. kan hjälpa något

© Christer

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 januari 2009
kör på aero snurran, har haft den i en 9000 t16 och den gick fin fint.

Nya olje+vatten rör så är det bara att montera.

Tänk dock på att för att få ut maximal/optimal effekt bör motorn mappas om, men den funkar givetvis klockrent även utan mappning fast du får inte samma nya effekt antal.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sök