vill du åka bränslesnålt får du ju köpa en liten bil
Joo visst vill jag det B230F har 116 hk orginal och B234F har 156 hk orginal. Det är ju 40 hk mera på vara 8 ventiler mer Plus att det är mera värt att chippa en B234F än b230F
Men det säjs att B234F pajar mera och tål lite lika mycket stryk som b230f
Om jag ska åka bränslesnåls så får jag köpa en micra som jag inte vill. Jag vill ha kvalité. Något som håller 100.000 mil
Freddeponken: Mina fälgar är orginal Utom hjulsidorna.
116 mot 159.
Men nej, en B234F drar inte mindre än en B230F. Snarare mer.
Vadå. En B234F borde dra mindre för den suger mera luft och där får bättre förbränning. Om man trimmar en B230F genom att ge den bara mera syre ( inte soppa) så får den bättre förbränning.
Man kan säka 740's soppaförbruknign genom att trimma B230F med: * Portad och planad 531 topp * V-kam som börjar dra efter 3000 rpm * Extraktorgrenrör * 2.5" asvasgstem * chipptrim ( ger så lite på en sugmotorn med det ger.) * Soprtluftfilter
Man ska också hålla bilen i toppskick och serva den mycket.
Följer man dom hära råden så drar en 740 typ 0.8 om man kör lugnt . Mera syre = bättre förbränning.
Jag tycker att B230F får så lite syre. Det därför dom dricker så mycket.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)
Byt ut den gamla viskos-fläkten mot en el-driven dito, för den lär väl suga en och annan kuse och vara en bidragande orsak till motorn drar lite extra soppa.
Klippa balansaxel remmen brukar ju också vara populärt på 16v motorerna... hur nyttigt det nu kan vara vet jag inte
Joo visst vill jag det B230F har 116 hk orginal och B234F har 156 hk orginal. Det är ju 40 hk mera på vara 8 ventiler mer Plus att det är mera värt att chippa en B234F än b230F
Men det säjs att B234F pajar mera och tål lite lika mycket stryk som b230f
Om jag ska åka bränslesnåls så får jag köpa en micra som jag inte vill. Jag vill ha kvalité. Något som håller 100.000 mil
Freddeponken: Mina fälgar är orginal Utom hjulsidorna.
116 mot 159.
Men nej, en B234F drar inte mindre än en B230F. Snarare mer.
Vadå. En B234F borde dra mindre för den suger mera luft och där får bättre förbränning. Om man trimmar en B230F genom att ge den bara mera syre ( inte soppa) så får den bättre förbränning.
Man kan säka 740's soppaförbruknign genom att trimma B230F med: * Portad och planad 531 topp
* V-kam som börjar dra efter 3000 rpm * Extraktorgrenrör * 2.5" asvasgstem * chipptrim ( ger så lite på en sugmotorn med det ger.) * Soprtluftfilter
Man ska också hålla bilen i toppskick och serva den mycket.
Följer man dom hära råden så drar en 740 typ 0.8 om man kör lugnt . Mera syre = bättre förbränning.
Jag tycker att B230F får så lite syre. Det därför dom dricker så mycket.
mer luft = mer soppa = högre fröbrukning
jag tror de har med att bilen är tung, och att motorn härstammar från 70-talet
Det beror ju på vilken bredd och profil du har på gammal o nya däcken. (alltså det som påverkar rullomkretsen) HAr du större rullomkrets blir jag förvånad om den inte drar mindre.
Det beror ju på vilken bredd och profil du har på gammal o nya däcken. (alltså det som påverkar rullomkretsen) HAr du större rullomkrets blir jag förvånad om den inte drar mindre.
Utan de uppgifterna kan vi bara spekulera.
Dom gammla däcken är 14" just nu sitter det turbo fälgar i aluminium 15". På 15" är det vinterdäck.
Jag ska köpa nya däck men jag vet inte vilka däck. Jag har hört att sommar däck som har bra fäste drar extra. Det kan va till en halv dl. Vet inte vad jag ska ha för däck.