2752
Sök

RTA Evil Expose 10"

148 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Hejsan alla ljudfanatiker.
Ett problem har en 50L låda till denna 10" (lådans fanns färdig so orka inte bygga om den)
Har dubbla 75mm portar som är ca 25cm långa, men avstämning verkar hamna högt som fan. Ska jag förlänga rören lr plocka bort ett (har provat med ett, blåsljud som fan) lr byta till 4" rör.
Och i värsta fall ska jag minska ner lådan till 35-40L?
Har inga specs på basen heller. Nån kunnig kanske kan komma med nått förslag. Brukar alltid bygga efter vad tillverkarna lr återförsäljaren rekommenderar. Men fanns inget till denna bas, men spelar bra det gör den men vill få rätt avstämning för att inte spela sönder den..

Mvh/sebbe

16 197 Inlägg
7 januari 2009
hög avstämmning me en låda på 50 liter.. tror nog tvärtom..

har du några värden på basen??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

148 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Har inga värden alls på basen. Är inte så hajj på det här med avstämning men låter bra på dom höga frekvenserna men på dom låga slår den bara långt som fan men låter inte värst mycket. Har inte hittat nå värden på varken Ridetech lr på kartongen. Men därför jag tänkte att folk som hållt på ett tag kanske kan få fram nått hyfsat iaf..

21 761 Inlägg
7 januari 2009
Om du gör lådan på 40 liter och använder 30 cm långt 4" rör, då borde avstämningen hamna på omkring 40 Hz.

Har du något dämpmaterial i lådan nu?

Jag har alltså inga parametrar till basen och har aldrig sett några heller, men jag tror att 40 liter avstämt till 40 Hz inte är alltför mycket "fel". En ren chansning dock. Fast subsonicfilter ska användas när det handlar om basreflex, börja med typ 25-30 Hz och se hur det blir.
Senast redigerat av Drönirettab (7 januari 2009)

148 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Okej provar med det istället då. Får se hur det blir. Annars tänkte jag bygga om lådan efter hur den ska vara till en carpower sonic 10" då dom har samma slaggs uppbyggnad. Stor magnet, samma sorts upphängning och samma effekt tålighet. Men börjar med 40L och blir inte det bra blir det 30L som en sonic 10" ska ha.. Får prova men istället för ett 4" rör kan jag inte köra med dubbla 3" istället har inget 4" ligger men har massa 3"?

21 761 Inlägg
7 januari 2009
Om dina 3" rör har 68 mm i innerdiameter så kan du ta 2 st såna som är 30 cm långa, avstämningen blir 1-2 Hz lägre.

Det kan ju vara så att den där basen kanske har högt Qts och egentligen bara passar i sluten låda, det vet jag inte. Man ska ju helst inte använda basreflex till ett okänt element, så egentligen gör jag fel som rekommenderar det. wink
Senast redigerat av Drönirettab (7 januari 2009)

148 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Får mäta upp rören, kanske har högt Qts värde ingen aning stod inget om vilken låda den skulle passa i. Har en 20L sluten som basen passar i får väl testa den då. Men tycker bättre om portade lådor. tongue
Tack för alla svar ska testa lite sen får jag se om jag får ordning på det.

Sök