3345
Sök

Olovlig körning

9 januari 2009
Trådstartare
Jag tänkte höra om det är någon som vet vad det är som gör olovlig körning till GROV olovlig körning i vissa fall? Har sökt runt endel på internet men hittar inget.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 januari 2009
--Tog bort mitt inlägg då jag inte är 100% säker på vad som gäller--

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
9 januari 2009
Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort. Olovlig körning kan i Sverige ge högst sex månaders fängelse och lägst dagsböter.

Audis in Scandinavia Crew

9 januari 2009
Trådstartare
Stämmer bra det men jag har inte fått någon bra definition på Grov olovlig körning smile

469 Inlägg
9 januari 2009
skulle tippa på att grov olovlig körning är att du framför ett ekipage som du ej har behörighet för, och som man ej får framföra på svenska vägar utan dispans. T.EX en långtradare som väger 65ton. men det är bara vad jag tror
Senast redigerat av exoop (9 januari 2009)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2009
Aldrig hört termen "grov olaglig körning" innan, men ring till din lokala polisstation de måste ju veta wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 januari 2009
Detta undrade jag tidigare också och fick svaret att olovlig körning är om man saknar körkort eller behörigheter men annars framför fordonet lagligt.

Grov olovlig körning är om man kör på ett otillåtet sätt för fordonet och dessutom saknar behörighet.

Detta är alla annat än säkert så vore kul att få klarhet i det hela.

Låter ju lite skumt att en utan körkort på 90-väg får olovlig körning i 90kmh men grovt om den kör 100 isåfall ?!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
9 januari 2009
Martin, du hade kunnat fråga mig. Jag har åkt dit på båda. big_smile

Min Olovliga körning: Körde bil utan körkort när jag var 17 ("lånade" bilen av mamma och pappa som inte var hemma) 6 månaders spärr på lämpan och böter.

Min GROVA olovliga körning: Körde en trimmad moped, skjutsade och hade ingen hjälm. Mötte MC polisen.
Trimmad moped klassas som Lätt-MC och det har jag inge körkort på. (dom brydde sig inte att jag inte hade hjälm eller att jag skjutsade) Hade jag haft hjälm så hade dom antagligen bara gått på trimmet eller att den var oreggad. Ja ni fattar grejern. 9 månaders spärr på lämpan (sänktes till 6 då jag överklagade inför lumpen) och böter.

Grov olovlig uppkommer vid andra gången av samma typ av företeelse, typ.
Senast redigerat av Sqweebz (9 januari 2009)

Ont om hästkrafter är det gott om.

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 januari 2009
Sqweebz skrev:

Min Olovliga körning: Körde bil utan körkort när jag var 17 ("lånade" bilen av mamma och pappa som inte var hemma) 6 månaders spärr på lämpan och böter.

Min GROVA olovliga körning: Körde en trimmad moped, skjutsade och hade ingen hjälm. Mötte MC polisen.
Trimmad moped klassas som Lätt-MC och det har jag inge körkort på. (dom brydde sig inte att jag inte hade hjälm eller att jag skjutsade) Hade jag haft hjälm så hade dom antagligen bara gått på trimmet eller att den var oreggad. Ja ni fattar grejern. 9 månaders spärr på lämpan (sänktes till 6 då jag överklagade inför lumpen) och böter.

Hehe. Det borde jag fattat wink

Men ligger det ingen sanning i det jag fått förklarat för mig då?
Säg att man inte stannar vid rödljus och saknar körkort, får man ändå bara olovlig körning och inte grov om det är första gången?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
9 januari 2009
Martin 9-3 skrev:
Sqweebz skrev:

Hehe. Det borde jag fattat wink

Säg att man inte stannar vid rödljus och saknar körkort, får man ändå bara olovlig körning och inte grov om det är första gången?

Tror väl inte alls att det är Grov om du åker dit på det första gången. Sen så är det lite prioriteringar tror jag. Köra mot rött eller inte ha körkort.. Vilket väger mest, jo att inte ha körkort. Sen finns det säkert fall då man åker dit för köra mot rött OCH inte ha körkort. Men det blir nog inte grov olovlig iaf.

Men sånahär saken skiljer sig väääääääldigt mycket från Malmö i söder till Kiruna i norr. Poliser är så fruktanslöst olika runt om i sverige. En skit grej hemmavid kan vara värstaste värsta grejen i Borås. Get it? tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
9 januari 2009
Ett tilläg:
Kör du bil utan körkort och blir stoppad så blir det olovlig körning

Har du haft körkort, men blivit av med det och kör endå och blir stoppad DÅ blir det Grov olovlig körning..

Den regeln tycker jag är lite tvistad. Lixom vem av Kalle 16  och Jocke 21 som haft kökort 3 år kör bäst? Men det var inte vad tråden handlade om så skit samma.
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

469 Inlägg
9 januari 2009
Sqweebz skrev:
Martin 9-3 skrev:
Sqweebz skrev:
Martin, du hade kunnat fråga mig. Jag har åkt dit på båda. :D

Hehe. Det borde jag fattat ;)

Tror väl inte alls att det är Grov om du åker dit på det första gången. Sen så är det lite prioriteringar tror jag. Köra mot rött eller inte ha körkort.. Vilket väger mest, jo att inte ha körkort. Sen finns det säkert fall då man åker dit för köra mot rött OCH inte ha körkort. Men det blir nog inte grov olovlig iaf.

Men sånahär saken skiljer sig väääääääldigt mycket från Malmö i söder till Kiruna i norr. Poliser är så fruktanslöst olika runt om i sverige. En skit grej hemmavid kan vara värstaste värsta grejen i Borås. Get it? :P

jag tror han menade att om han kör bil utan körkort och sendan blir tagen för att ha kört mot rött, så skulle det klassas som grov olovlig körning. BTW jag har blivit tagen för lolovlig körning på min moppe åkte i 60 på 30 väg med en 30-moppe haha fick bara 40 dagsböter inget indraget.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
9 januari 2009
"jag tror han menade att om han kör bil utan körkort och sendan blir tagen för att ha kört mot rött, så skulle det klassas som grov olovlig körning. BTW jag har blivit tagen för lolovlig körning på min moppe åkte i 60 på 30 väg med en 30-moppe haha fick bara 40 dagsböter inget indraget."

Jaha, om det var så han menade så blire det väl ändå bara Böter och liknande för att man kört mot rött. Har man otur så blir man av med kortet dock.

Sen tänkte ja lite på ditt trimåk. Var det under tiden du var 15-16 och åkte moppe? Trimmat har jag också åkt dit på, men fick bara en reprimand om att det inte är bra och att jag skulle åka hem och skruva bort det (sjysst polis) Eftersom det inte blev rapport på det så blev det inge böter eller indraget heller. Jag fick indraget för att jag framförde ett fordon jag inte har behörighet att köra.

469 Inlägg
9 januari 2009
okej men så fort du kör trimmad moped så är det en oreggad lätt mc så de e olovlig körning där som gäller.! ja jag var 15 vi det tillfället haha:P men det var inte de trimmade jag syfta på utan att dom klockade 62km på en 30väg över 100% av den tillåtna hastigheten :S  de ska man ju inte slippa undan med så lite eller har jag fel? smile fast som sagt under moppe åldern så är poliserna snälla!
Senast redigerat av exoop (9 januari 2009)

87 Inlägg
9 januari 2009
Första gången du blir tagen utan kk blir det olovlig körning.
Andra gången och eventuellt resterande gånger blir det grov olovlig.

9 januari 2009
Trådstartare
trovah skrev:
trovah skrev:
Mr_EmCom skrev:
Ett tilläg:
Kör du bil utan körkort och blir stoppad så blir det olovlig körning

Har du haft körkort, men blivit av med det och kör endå och blir stoppad DÅ blir det Grov olovlig körning..

Den regeln tycker jag är lite tvistad. Lixom vem av Kalle 16  och Jocke 21 som haft kökort 3 år kör bäst? Men det var inte vad tråden handlade om så skit samma.

Är du helt säker på det där? Blev av med körkortet dag X och blev påkörd bakifrån och då puttad i bilen framför veckan efter, då jag gjorde ett undantag och tog bilen en 4km lång sträcka. Den enda skadan skedde på bilen framför som fick lite repor på sig. Det har inte kommit längre än till försäkringsbolaget än
Senast redigerat av trovah (9 januari 2009)

979 Inlägg
9 januari 2009
Svårt att definera "grov olovlig körning". Det är upp till Polisens anklagelse & domstolsbeslut vad som är olovlig körning. Beror på hur situationen ser ut, vart man befinner sig & vilket fordon/respektive fara man för med sig. jag fick detta förklarat för mig den dagen jag blev tagen för grov olovlig körning med en moped. Moppen va trimmad men bara för att den va stulen ansåg dom de som grov olovlig körning, dom ansåg at jag inte ville åka dit med stulet fordon & därför kunde dom anse att jag va en fara för allmänheten. hade mopeden varit ärlig & enbart trimamd hade det bara varit olovlig körning. jag fick 9 månader indraget & 2000:- i böter samt självrisk för mopeden. Nått man ångrar idag at tman gjorde.

Hpc

687 Inlägg
9 januari 2009
Grov olovlig körning:

I 3§ 1st. TBL (andra meningen) stadgas om ansvar för grov olovlig körning. Grov olovlig körning begår den som tidigare innehaft körkort som blivit återkallat, eller den som begått brottet vanemässigt. Även andra omständigheter kan föranleda att brottet kan anses vara grovt. I förarbetena nämns som ett exempel att gräningsmannen fört fordon efter att ha vägrats körkort på grund av uppenbar olämplighet, eller att det varit fråga om olovlig körning i större omfattning utan att det kan sägas ha skett vanemässigt.

Med andra ord, kör du bil efter att ditt körkort blivit återkallat eller om du kör även fast du har nekats körkort så är det grovt.

Olovlig körning döms den som framför ett körkortspliktigt fordon man ej är berättigad till se 3§ 1st TBL. Som som är körkortspliktigt fordon regleras i 2kap. KKL.

Exempel.
Om din pappa eller annan person ber dig framföra hans fordon och du är tex 17år utan körkort så kan den som bad dig framföra fordonet dömas till Uppsåt till olovlig körning enligt 3§ 1st TBL. Och du kan dömas för olovlig körning.

Kort sammanfattning:

* den som kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill begår olovlig körning.
* den som begår brottet vanemässigt eller efter adet att hans körkort blivit återkallat begår grov olovlig körning.
Senast redigerat av Nehe (9 januari 2009)

Avstängd
1 714 Inlägg
9 januari 2009
japp det stämmer det nehe skriver, står även på mitt papper jag fick hem när jag åkte på olovlig körning

Sök