2740
Sök

Volvo 740 -88 B230F Vägrar starta har slut på felsöknings ideer ?

Egenföretagare i bil branchen....
146 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Håller på o bryter ihop på bilen. Har hållt på väldigt länge nu o felsökt. Den går igång på startgas (ibland) När den väl går har den rykt på låga varv o när man släpper koppligen går den ner i varv så den nästan dör o sen stabiliserar sig (ibland dör den) men annars har den gått klockrent. Det sjuka i det hela är att ibland har den fått ett ryck o gått klockrent i flera dar startar hur bra som helst men sen helt plötsligt tok vägrar den

Det jag bytt är:

Soppa pump (den under)
Tändspole
Stift
Tändkablar
Rotor
Fördelare

Är lite osäker hur märkningen för o ställa kam remmen ser ut. Är en märkning på plast kåpan som jag gått efter o bilen har funkat o köra när man ställt efter den o 0 nere vid veven.

Har ställt tändningen efter strob så märkningen är iaf inom skalan. Går klockrent nu men  går ner i varv när man kopplar ur o vägrar starta.

Har soppa , gnista. Och den surar inte ner sig när man nöter på start motorn.

Nån som har en anning vad felet kan ligga ?

BadAssParts joina oss http://facebook.badassparts.se
Drifting kläder ? BAP har agenturen och lagerhållning för drifting.com sortiment www.badassparts.se

45 Inlägg
10 januari 2009
#2
Har du provat att kopppla ut luftmassemätaren ?
Senast redigerat av Faffelbach (10 januari 2009)

13 Inlägg
10 januari 2009
#3
förpumpen i tanken, men hur är syndromet, vägrade han starta helt plötsligt eller har han som varigt trögare o trögare o till sist så gick han inte igång alls

/Stormen

1 562 Inlägg
10 januari 2009
#4
dra ur kabeln till lambdasonden.

1 562 Inlägg
10 januari 2009
#5
mange_240 skrev:
dra ur kabeln till lambdasonden.

är lambdasonden trasig är de möjligt att den inte öppnar spridarna, vilket låter troligt eftersom den inte surar ner sig.

119 Inlägg
10 januari 2009
#6
tätningarna till spridarna,,

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

551 Inlägg
10 januari 2009
#7
jag tar för givet att du har kollat bräslereläet? ett vitt relä med 6 stift sitter bakom säkringarna..

You can't B serious, oh K

396 Inlägg
10 januari 2009
#8
lh2,2 eller 2,4?

sitter en givare mot vevaxeln, bakom toppen typ, ner mot lådan. kan va den...

har du kollat felkoder om du har 2,4?

7 Inlägg
10 januari 2009
#9
hallgivare tror jag (de sladdarna som går in i fördelan) ,  känner igen ditt problem hade samma ryckiga gång och ibland gick han fint för att sen dö helt. bytte den och gick 5000 mil till  smile

MvH Micke

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
10 januari 2009
#10
Hallgivare har man endast om man har LH 2,2, sitter då i fördelaren

Svänghjulsgivare har man endast om man har LH 2,4, sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen.

Så man inte blandar ihop det smile
Senast redigerat av Marcus_89 (10 januari 2009)


689 Inlägg
10 januari 2009
#11
Hade samma fel på min 740 -88 B230F.. Gnista + soppa men vägrade starta, provade nya stift, hallgivare, rotor osv.  och tillslut bytte jag tändboxen inne i bilen på passagerarsidan vid fötterna och då startade min iallafall


Egenföretagare i bil branchen....
146 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#12
Har bytt hall givarn tidigare till en beg då den dog helt plötsligt när man var ute o körde. O den vägra o starta efter den dött. Och det löste problemet.

Men nu dör den av att varvet går ner såpass mkt när man kopplat ur på 1-2 växel alltså inte när man ligger i 90 eller liknande.

Har provat koppla ur lmm:en o starta.

Ska prova koppla ur lambdan o prova med en polars data box om det löser problemet. Tycker det är så sjukt fel när man både har soppa o gnista.
Senast redigerat av badassparts (10 januari 2009)

BadAssParts joina oss http://facebook.badassparts.se
Drifting kläder ? BAP har agenturen och lagerhållning för drifting.com sortiment www.badassparts.se

Egenföretagare i bil branchen....
146 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#13
-Stormen- skrev:
förpumpen i tanken, men hur är syndromet, vägrade han starta helt plötsligt eller har han som varigt trögare o trögare o till sist så gick han inte igång alls

helt plötsligt blev den svår startad. Men ibland har den fått sina ryck o blivit lätt startad o gått fint.

BadAssParts joina oss http://facebook.badassparts.se
Drifting kläder ? BAP har agenturen och lagerhållning för drifting.com sortiment www.badassparts.se

1 028 Inlägg
11 januari 2009
#14
byt relä på exansionskärlet om den inte blir sur! relä till spridarna dom oppnar säkert inte! skriv till mig om jag har rätt

Har inget å skriva ännu

1 562 Inlägg
12 januari 2009
#15
badassparts skrev:
Har bytt hall givarn tidigare till en beg då den dog helt plötsligt när man var ute o körde. O den vägra o starta efter den dött. Och det löste problemet.

Men nu dör den av att varvet går ner såpass mkt när man kopplat ur på 1-2 växel alltså inte när man ligger i 90 eller liknande.

Har provat koppla ur lmm:en o starta.

Ska prova koppla ur lambdan o prova med en polars data box om det löser problemet. Tycker det är så sjukt fel när man både har soppa o gnista.

skriv gärna om de med lambdan funkade sedan.var samma symptom på min men när jag dragit ur kablarna till lambda sonden gick den igång direkt:)


Sök