3556
Sök

Volvo 740 -88 B230F Vägrar starta har slut på felsöknings ideer ?

Egenföretagare i bil branchen....
146 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Håller på o bryter ihop på bilen. Har hållt på väldigt länge nu o felsökt. Den går igång på startgas (ibland) När den väl går har den rykt på låga varv o när man släpper koppligen går den ner i varv så den nästan dör o sen stabiliserar sig (ibland dör den) men annars har den gått klockrent. Det sjuka i det hela är att ibland har den fått ett ryck o gått klockrent i flera dar startar hur bra som helst men sen helt plötsligt tok vägrar den

Det jag bytt är:

Soppa pump (den under)
Tändspole
Stift
Tändkablar
Rotor
Fördelare

Är lite osäker hur märkningen för o ställa kam remmen ser ut. Är en märkning på plast kåpan som jag gått efter o bilen har funkat o köra när man ställt efter den o 0 nere vid veven.

Har ställt tändningen efter strob så märkningen är iaf inom skalan. Går klockrent nu men  går ner i varv när man kopplar ur o vägrar starta.

Har soppa , gnista. Och den surar inte ner sig när man nöter på start motorn.

Nån som har en anning vad felet kan ligga ?

BadAssParts joina oss http://facebook.badassparts.se
Drifting kläder ? BAP har agenturen och lagerhållning för drifting.com sortiment www.badassparts.se

45 Inlägg
10 januari 2009
Har du provat att kopppla ut luftmassemätaren ?
Senast redigerat av Faffelbach (10 januari 2009)

13 Inlägg
10 januari 2009
förpumpen i tanken, men hur är syndromet, vägrade han starta helt plötsligt eller har han som varigt trögare o trögare o till sist så gick han inte igång alls

/Stormen

1 562 Inlägg
10 januari 2009
dra ur kabeln till lambdasonden.

1 562 Inlägg
10 januari 2009
mange_240 skrev:
dra ur kabeln till lambdasonden.

är lambdasonden trasig är de möjligt att den inte öppnar spridarna, vilket låter troligt eftersom den inte surar ner sig.

119 Inlägg
10 januari 2009
tätningarna till spridarna,,

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

551 Inlägg
10 januari 2009
jag tar för givet att du har kollat bräslereläet? ett vitt relä med 6 stift sitter bakom säkringarna..

You can't B serious, oh K

396 Inlägg
10 januari 2009
lh2,2 eller 2,4?

sitter en givare mot vevaxeln, bakom toppen typ, ner mot lådan. kan va den...

har du kollat felkoder om du har 2,4?

7 Inlägg
10 januari 2009
hallgivare tror jag (de sladdarna som går in i fördelan) ,  känner igen ditt problem hade samma ryckiga gång och ibland gick han fint för att sen dö helt. bytte den och gick 5000 mil till  smile

MvH Micke

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
10 januari 2009
Hallgivare har man endast om man har LH 2,2, sitter då i fördelaren

Svänghjulsgivare har man endast om man har LH 2,4, sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen.

Så man inte blandar ihop det smile
Senast redigerat av Marcus_89 (10 januari 2009)

689 Inlägg
10 januari 2009
Hade samma fel på min 740 -88 B230F.. Gnista + soppa men vägrade starta, provade nya stift, hallgivare, rotor osv.  och tillslut bytte jag tändboxen inne i bilen på passagerarsidan vid fötterna och då startade min iallafall

146 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Har bytt hall givarn tidigare till en beg då den dog helt plötsligt när man var ute o körde. O den vägra o starta efter den dött. Och det löste problemet.

Men nu dör den av att varvet går ner såpass mkt när man kopplat ur på 1-2 växel alltså inte när man ligger i 90 eller liknande.

Har provat koppla ur lmm:en o starta.

Ska prova koppla ur lambdan o prova med en polars data box om det löser problemet. Tycker det är så sjukt fel när man både har soppa o gnista.
Senast redigerat av badassparts (10 januari 2009)

Drifting kläder ? BAP har agenturen och lagerhållning för drifting.com sortiment www.badassparts.se

146 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
-Stormen- skrev:
förpumpen i tanken, men hur är syndromet, vägrade han starta helt plötsligt eller har han som varigt trögare o trögare o till sist så gick han inte igång alls

helt plötsligt blev den svår startad. Men ibland har den fått sina ryck o blivit lätt startad o gått fint.

1 028 Inlägg
11 januari 2009
byt relä på exansionskärlet om den inte blir sur! relä till spridarna dom oppnar säkert inte! skriv till mig om jag har rätt

Har inget å skriva ännu

1 562 Inlägg
12 januari 2009
badassparts skrev:
Har bytt hall givarn tidigare till en beg då den dog helt plötsligt när man var ute o körde. O den vägra o starta efter den dött. Och det löste problemet.

Men nu dör den av att varvet går ner såpass mkt när man kopplat ur på 1-2 växel alltså inte när man ligger i 90 eller liknande.

Har provat koppla ur lmm:en o starta.

Ska prova koppla ur lambdan o prova med en polars data box om det löser problemet. Tycker det är så sjukt fel när man både har soppa o gnista.

skriv gärna om de med lambdan funkade sedan.var samma symptom på min men när jag dragit ur kablarna till lambda sonden gick den igång direkt:)

Sök