Akta bara så tanten inte helt plötsligt ringer polisen och säger att du smet från platsen:
--
Lagtext paragraf 5 i TBL (trafikbrottslagen):
Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst 6 månader.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anses som grovt, döms till fängelse i högst ett år.
Bestämmelserna i första och andra stycket gäller även den som för spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon.
--
Källa: trafiksäkerhet.se
Tazzeman skrev:
rottweiler_saga skrev:
Hejsan kanske e lite svår att förklara med text men jag ska göra så gott jag kan..
Jag körde inne i stan bakom en honda. efter en stund så blinkade hondan vänster men körde in till högerkanten(vid utfarten från en gårdsgata om de har med saken att göra) men tanten bara stog där stilla så jag körde om. när jag var nästan helt förbi så gasade hon iväg och körde in i min bak kofångare och förstörde den på min vackra perla.
Är det någon som vet vems fel de var, tanten är säker på att felet är mitt säger hon men hon tycker inte att det behöver skrivas någon rapport för hon fick bara lite repor.
Felet är hennes ...
Skriv rapport så du får ut på försäkringen ..
ex: Du kan köra om en bil som blinkar vänster på huvudled ..
Svänger bilen in i dig så är det den bilens fel ...
Lagen är inte rättvis, men så är det .
Inte helt rätt.. Blinkar du t.ex. vid en korsning att du ska svänga vänster får den som kommer bakifrån INTE köra om dig på vänstersidan. Oavsett huvudled eller ej. Leta lite fakta så der du.
---
Omkörning - platser/tillfällen - förbjudet att köra om
Vägkorsning
du får inte köra om strax före eller i en vägkorsning*
*) undantag: om du ska köra om till höger - när framförvarande tydligt visar att han
ska svänga vänster
om trafiken regleras av en polisman eller genom trafiksignaler
om vägmärken eller något annat förhållande att trafiken på den vägen har väjningsplikt
tvåhjuliga fordon - obs. kravet utan fara
---
källa: traiksäkerhet.se
--
Visst stämmer det att dom som ska ut från en parkeringsficka ska lämna företräde åt dom på vägen men damen i fråga visade inte tydligt att hon skulle parkera eftersom hon blinkade vänster även om hon höll sig till höger i samma körfält. (finns ingen lag på att du måste slicka mittlinjen för att svänga vänster, här handlar det om sunt förnuft att hjälpas åt)