3212
Sök

jag blev påkörd inatt vems var felet?????

764 Inlägg
12 januari 2009
Hennes!

TeQuilla

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2009
Spelar inge roll hur kollisionen gått till. ALLTID är det bakomvarandes fel wink
Så..

Fart missbrukare

Mollllgan
12 januari 2009
BMWgrabben skrev:
Spelar inge roll hur kollisionen gått till. ALLTID är det bakomvarandes fel wink
Så..

Kunde inte sagt det bättre själv. tongue

1 798 Inlägg
12 januari 2009
peegee skrev:
Hilmer skrev:
peegee skrev:
Nej, det finns inget krav på det alls om de inblandade är överrens, vart har du fått det ifrån?

Jag har inte påstått att det är ett krav, bara anser att man alltid ska göra det då det sällan är någon som är kapabel till att ta ställning till hur olyckan gått till och vem som är vållande i samma veva som olyckan skett.
Det finns många och klara bevis för hur uppjagade folk blir vid dessa tillfällen, så det är bara av godo att ställa sig och skriva rapporten direkt. Att försöka komma överens på plats och ställe är ingen lätt sak, bättre att anmäla det och låta folk som förstår sig på det avgör vem som är vållande samtidigt som man kan åka hem och fundera igenom situationen i lugn och ro och sedan komma med kompletterande uppgifter till bolaget.

Möjligt men totalt meningslöst om man är överrens som sagt.
Skapar ju onödigt och tidskrävande administrativt arbete i onödan dessutom.

Läste du mitt inlägg överhuvudtaget!??
Anledningen är det som jag skrev tidigare, men också att även om man är "överens" på plats och ställe och man kanske får en slant för besväret så kan motparten ändra sig då dom kommer hem, även om ni är "överens" sedan tidigare.
Detta gör att dom enkelt kan skicka in en skaderapport till sitt försäkringsbolag, han man då otur så blir man själv vållande till olyckan och får betala självrisk ändå.

"Skapar ju onödigt och tidskrävande administrativt arbete i onödan" hur ofta tror du inte det är att yngre försöker övertala och pressa äldre på pengar, eller åtminstone få folk att tro att dom gjort fel och på så vis få dom att betala för nåt dom inte är skyldiga till. Det är som sagt bättre att låta folk som begriper sig på det tar tag i ärendet och avgör vållandefrågan utan inblandning utav några hetsiga fordonsförare...

1 798 Inlägg
12 januari 2009
BMWgrabben skrev:
Så..

Tyvärr är det inte alltid så, beror helt och hållet på olyckans uppkomst och art.

Mästare
2 947 Inlägg
12 januari 2009
rottweiler_saga skrev:
pampers138 skrev:
Hennes fel, hon kollade inte döda vinkeln kan jag betta 200 spänn på!

är du säker på de jag har för mig att jag har fått en teori fråga på provet där en bil låg framför en motorcyker bilen blinkade och svängde vänster samtidigt som motorcykeln körde om. och frågan var vems är felet..
Svaret va bilen för han hadde för dålig uppsikt bakåt.

Ni skriver ju samma sak!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

3 059 Inlägg
12 januari 2009
Eftersom du var bakom henne och hon gav signal att hon skulle svänga vänster så är det DITT fel.
Kvittar vad andra säger i tråden.. det räknas som ditt fel eftersom hon gav signal och att du befann dig bakom henne (och körde om trots att hon blinkade)
Sen spelar de ingen större roll om hon stanna upp vid sidan.. hon kan ju glo hur länge hon vill för att se om de finns korsande trafik, du får ändå inte köra om när hon ger signal att svänga.

Tror du jag har fel? Ja då tycker jag att du ska polisanmäla händelsen och kontakta ditt försäkringsbolag helt klart, då har du inget att förlora. Hoppas bara att hon inte har vittne på att hon gav signal åt vänster.
Men eftersom det är ditt fel så fixa din stötfångare för 500 spänn och glöm sen bort händelsen.
Senast redigerat av Smajly (12 januari 2009)

865 Inlägg
12 januari 2009
Smajly skrev:
Eftersom du var bakom henne och hon gav signal att hon skulle svänga vänster så är det DITT fel.
Kvittar vad andra säger i tråden.. det räknas som ditt fel eftersom hon gav signal och att du befann dig bakom henne (och körde om trots att hon blinkade)
Sen spelar de ingen större roll om hon stanna upp vid sidan.. hon kan ju glo hur länge hon vill för att se om de finns korsande trafik, du får ändå inte köra om när hon ger signal att svänga.

Tror du jag har fel? Ja då tycker jag att du ska polisanmäla händelsen och kontakta ditt försäkringsbolag helt klart, då har du inget att förlora. Hoppas bara att hon inte har vittne på att hon gav signal åt vänster.
Men eftersom det är ditt fel så fixa din stötfångare för 500 spänn och glöm sen bort händelsen.

håller med det är Ditt fel

260 Inlägg
12 januari 2009
BMWgrabben skrev:
Så..

Har du körkort? Kör du ut på en väggren så har du väjningsplikt mot varenda jävel på vägbanan.. så jag tror nog inte att det ALLTID är bakomvarandes fel..

Och ditt fall, du gjorde fel? du körde om fast hon blinka vänster... solklart?
Senast redigerat av Krink (12 januari 2009)

8 883 Inlägg
12 januari 2009
Varför inte läsa vad Hilmer skriver, han har svaren i sina inlägg.
Senast redigerat av Hamilton (12 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

427 Inlägg
12 januari 2009
rottweiler_saga skrev:
Hejsan kanske e lite svår att förklara med text men jag ska göra så gott jag kan..

Jag körde inne i stan bakom en honda. efter en stund så blinkade hondan vänster men körde in till högerkanten(vid utfarten från en gårdsgata om de har med saken att göra) men tanten bara stog där stilla så jag körde om. när jag var nästan helt förbi så gasade hon iväg och körde in i min bak kofångare och förstörde den på min vackra perla.

Är det någon som vet vems fel de var, tanten är säker på att felet är mitt säger hon men hon tycker inte att det behöver skrivas någon rapport för hon fick bara lite repor.

Felet är hennes ...
Skriv rapport så du får ut på försäkringen ..
ex: Du kan köra om en bil som blinkar vänster på huvudled ..
Svänger bilen in i dig så är det den bilens fel ...
Lagen är inte rättvis, men så är det .

/ Tobbe

RS
886 Inlägg
12 januari 2009
rottweiler_saga skrev:
Den störste anledningen till att jag undrar är om det är värt att skriva skaderapport och skicka in. jag vill inte åka på någon skälvrisk på 3000 spänn. en ny bakkofångare kan jag nog fixa för en 5hundring.

Tack för alla svar

Borde ju stå i nån lag/förordning?

Focus RS

3 059 Inlägg
12 januari 2009
Akta bara så tanten inte helt plötsligt ringer polisen och säger att du smet från platsen:
--
Lagtext paragraf 5 i TBL (trafikbrottslagen):

Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst 6 månader.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anses som grovt, döms till fängelse i högst ett år.
Bestämmelserna i första och andra stycket gäller även den som för spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon.
--
Källa: trafiksäkerhet.se

Tazzeman skrev:
rottweiler_saga skrev:
Hejsan kanske e lite svår att förklara med text men jag ska göra så gott jag kan..

Jag körde inne i stan bakom en honda. efter en stund så blinkade hondan vänster men körde in till högerkanten(vid utfarten från en gårdsgata om de har med saken att göra) men tanten bara stog där stilla så jag körde om. när jag var nästan helt förbi så gasade hon iväg och körde in i min bak kofångare och förstörde den på min vackra perla.

Är det någon som vet vems fel de var, tanten är säker på att felet är mitt säger hon men hon tycker inte att det behöver skrivas någon rapport för hon fick bara lite repor.

Felet är hennes ...
Skriv rapport så du får ut på försäkringen ..
ex: Du kan köra om en bil som blinkar vänster på huvudled ..
Svänger bilen in i dig så är det den bilens fel ...
Lagen är inte rättvis, men så är det .

Inte helt rätt.. Blinkar du t.ex. vid en korsning att du ska svänga vänster får den som kommer bakifrån INTE köra om dig på vänstersidan. Oavsett huvudled eller ej. Leta lite fakta så der du.
---
Omkörning -  platser/tillfällen - förbjudet att köra om

Vägkorsning
du får inte köra om strax före eller i en vägkorsning*
*) undantag: om du ska köra om till höger - när framförvarande tydligt visar att han
ska svänga vänster
om trafiken regleras av en polisman eller genom trafiksignaler
om vägmärken eller något annat förhållande att trafiken på den vägen har väjningsplikt
tvåhjuliga fordon - obs. kravet utan fara
---
källa: traiksäkerhet.se
--

Visst stämmer det att dom som ska ut från en parkeringsficka ska lämna företräde åt dom på vägen men damen i fråga visade inte tydligt att hon skulle parkera eftersom hon blinkade vänster även om hon höll sig till höger i samma körfält. (finns ingen lag på att du måste slicka mittlinjen för att svänga vänster, här handlar det om sunt förnuft att hjälpas åt)
Senast redigerat av Smajly (12 januari 2009)

51 Inlägg
12 januari 2009
Hur mycket hängde ni egentligen med på teorin?

Rätt svar är:

Ska du göra en sväng så ska det ske säkert och utan risk att faror kan uppstå.

Ska du köra ut från kanten så ska du alltid lämna företräde och blinka.

Med andra ord inte ditt fel. Kärringarna behöver dubbelkollas när det gäller sina körkort, samma sak med gamla gubbar.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
12 januari 2009
bek2pac skrev:
Hur mycket hängde ni egentligen med på teorin?

Rätt svar är:

Ska du göra en sväng så ska det ske säkert och utan risk att faror kan uppstå.

Ska du köra ut från kanten så ska du alltid lämna företräde och blinka.

Med andra ord inte ditt fel. Kärringarna behöver dubbelkollas när det gäller sina körkort, samma sak med gamla gubbar.

Thats right!!smile

Och jag bettar fortfarande att kärringfan inte kollade döda vinkeln!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Sök