Japp som alla bilar som körs hårt så är det bra att kolla igenom motor och drivlina så noga du kan. Kolla så att den låter bra i motorn, och lådan, speciellt fördelningslådan. att den är servad ordentligt, att det inte är några tattar meck med bilen.
Om du har en kompis med dig så kan du kolla om den ryker blå rök om han kör bakom.
Vill du kolla turbon på plats, så skruva av slangen på turbon som kommer från luft filtret och känn på axeln, den skall glappa lite upp och ner men inte ut och in.
Bilen ska kännas tight och distinkt, inget skrammel eller att den känns ostabil. En sak som är vanligt med Evo I, II, III är att taket rostar innefrån och ut pga ett fabrikations fel.
En annan sak som är kännsligt på dom (har inte råkat ut för det) är crankwalk. Snabbt förklarat att axiallagret på veven slits så att det tillslut nöter på vevaxeln. Har bilen problem med det så lär du höra det när du trycker ner kopplingen.
Hoppas detta hjälper dig lite på vägen