3408
Sök

ni som ställer ut era bilar hur gör ni när spelar musik?

356 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
jag har sett att ni som ställer ut bilar och har ljudanlägning i bilen har sladdar till batteriet som antagligen laddar det. eller har jag fel? jag undra vad det är och vad det kostar om man skulle köpa det och var kan man i så fall köpa det? jag skulle villja ha det för att kunna spela musik samtidigt som jag jobbara viade med bilen.

hoppas ni fattar
Senast redigerat av Jockecalibra (2 juni 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
2 juni 2006
Det är laddning.
Jag kör med en CTEK XS3600, funkar kanon!
Gav 550:- för den, på Volvo av alla ställen..

95 Inlägg
3 juni 2006
En helt vanlig batteriladdare helt enkelt. Finns på vilken mack som hellst.

859 Inlägg
356 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
kan man ladda batteriet samtidigt som man kör steron med en vanilg bilbatteri laddare?

1 453 Inlägg
3 juni 2006
Jockecalibra skrev:
kan man ladda batteriet samtidigt som man kör steron med en vanilg bilbatteri laddare?

Ja, batteriladdarens uppgift blir ju endast att underhållsladda batteriet. Fördelen med dagens avancerade laddare är att du har full övervakning på batteriets skick, hur mycket ström som finns osv. Jag har en CTEK laddare som är helt automatisk och därför kan den sitta påkopplad och underhållsladda ett bilbatteri i flera månader utan problem.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 juni 2006
jäpp, CTEK funkar helt kalas, farsan har en som sitter och underhåller motorcykeln hela vintrarna för att batteriet inte ska ruttna, går ju att fixa snabbanslutning på dem oxå, mao ha en kabel som är förberedd med kontakt som man bara pluggar i när man rullar in i garaget. eftersom de laddar via puls så är risken för att överhetta batteriet obefintlig.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 655 Inlägg
3 juni 2006
C-Tek laddaren är svårslagen, iaf mest valuta för pengarna..
Ska man ha laddare medan man står och poppar så ska du satsa på mellanmodellen, som är ger 7A.

282 Inlägg
3 juni 2006
Streckkoden skrev:
C-Tek laddaren är svårslagen, iaf mest valuta för pengarna..
Ska man ha laddare medan man står och poppar så ska du satsa på mellanmodellen, som är ger 7A.

7A lät lite lite.. Inte så stor pris skillnad på bättre modell.. Beror väl på vad man har för stereo tongue

21 761 Inlägg
3 juni 2006
Jockecalibra skrev:

Precis som sveddan säger, man kan ha en modern laddare med elektronik kopplad på batteriet väldigt länge utan att behöva bekymmra sig för överladdning. Har man en vanlig laddare utan elektronik så ska man inte ha den inkopplad i flera dagar därför att batteriet förlorar vätska när spänningen är högre än ca 14,4V.

Det man får se upp med när man spelar samtidigt som den laddar är att om man har äldre enkla och strömsvaga laddare med automatsäkring så kan de bli överbelastade när man tar ut högre ström från batteriet än vad laddaren tål och då slutar den ju att ladda. Sådana laddare bör man dock inte ha till AGM och GEL batterier, det har jag babblat om i tidigare trådar.

Men tar man tex C-TEK så klarar den av att man tar ut lite högre ström, den går ner i spänning  för att kompensera strömuttaget och när strömmen minskar så går den upp i normal spänning igen. Nu ska man komma ihåg att om laddaren kan ge ut tex 7A(XS-7000) så räcker det ju naturligtvis inte till för att även kunna ladda batteriet om man samtidigt krämar på med 1000W på stereon. Men däremot när man slutar spela eller åtminstone drar ner ljudet så att anläggningen inte drar mer än vad laddaren klarar av, då kommer laddaren att kunna ladda upp och underhållsladda batteriet på ett effektivt sätt.

Sök