2768
Sök

Koppla bort TCS på Saab 9000

105 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Tjena, jag har en Saab 9000 CS -92 med TCS.

Nu är det så att jag gärna vill koppla bort TCS-systemet eftersom bilen dör när den börjar spinna nu när det är lite halt ute smile

Hur gör jag detta på lättaste sättet?

MVH // Eken

31 Inlägg
12 januari 2009
hmm hade en saab 9000 -91.a med tsc ..usch ...aldrig mer =/.. tsc fungerade inte på den heller
tyvärr e tcs.en inbyggd i hela systemet ...
ringde saab o frågade.. dom sa att man måste köpa en knappsats och styrdon ..knappsatsen var inte så dyr med styrdonet var svindyrt ...säkert ditt spjällhus som givit upp tyvärr...bara 6000-7000 kr ungefär
Senast redigerat av mickeooj (12 januari 2009)

105 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
okej, det låter ju inte såkul, läste om någon här på garaget att han hade kopplat bort sitt TCS och det verkade vara enkelt, har pm;at han men har inte fått nått svar.

Avstängd
512 Inlägg
14 januari 2009
Det hänger ihop med ABS systemet..drar du ut säkringen så, slocknar mätaren och ABS´en, men finns det ingen avstängningsknapp som på "normala" bilar?

105 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
mjae, han som har haft bilen innan verkar ha varit lite mysko.
han hade kopplat in en egen knapp så när man trycker på den så stängs TCS;en av, bilen återgår till 0.4 i laddtryck och bromslyserna lyser konstant hmm

1 019 Inlägg
14 januari 2009
Om du bara vill ha möjlighet att koppla ur TCS'en så behöver du en TC/ABS-box från en 9000 93-94 och en knapp. TCS måste fungera.

Om du vill operera bort hela TCS-systemet så är det myyycket mer jobb.

105 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
okej, men har jag det nu då eller eftersom jag har en knapp som stänger av Tcs, men då blir det även grundladd och bromslyserna lyser konstant ?

1 019 Inlägg
14 januari 2009
EkenGoesWild skrev:
okej, men har jag det nu då eller eftersom jag har en knapp som stänger av Tcs, men då blir det även grundladd och bromslyserna lyser konstant ?

Nä, det du har nu är förmodligen bara en knapp som tänder bromsljusen. När boxen tror att du bromsar stängs TCS-funktionen av och laddtrycket begränsas till grundladdtryck. Med en riktig avstängningsknapp så får du fullt laddtryck och slipper lysande bromsljus.

105 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
aha okej smile
vart kan jag finna en sån box och vart på bilen sitter den ?

1 019 Inlägg
14 januari 2009
EkenGoesWild skrev:
aha okej smile
vart kan jag finna en sån box och vart på bilen sitter den ?

Den sitter bakom batterihållaren. Skroten är väl lämpligt att leta på.

105 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
har ni nån bild på den ?
har ingen aning om hur den ser ut.

336 Inlägg
14 januari 2009
Sitter bara en box där så den ska inte vara så svår och hitta, sitter påhängd på batteri lådan.

105 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
okej, är det bara att byta denna sen eller måste jag mecka någonting med den ?

1 019 Inlägg
14 januari 2009
EkenGoesWild skrev:
okej, är det bara att byta denna sen eller måste jag mecka någonting med den ?

För att få knappen att funka krävs det lite kabeldragning mm.
http://www.geting.se/image.php/145272-tcs_1.gif

http://www.geting.se/image.php/145274-tcs_2.gif

http://www.geting.se/image.php/145275-tcs_3.gif

1 062 Inlägg
14 januari 2009
Om ni har fel på TCS systemet så att bilen går i "limphome" så är det egentliga felet nästan aldrig i själva TCS delen utan i det elektroniska spjälstyrningen ETC (elektronic Trottle Control). Inkluderar datalåda, kablage, pedalgivare och elgasspjähus.
För att bli av med det MÅSTE man byta motorkabelhärva, motorns ECU, ABS kabelhärva inkl ABS/bromsagregatet. "några" timmars jobb mao.

M.V.H.

31 Inlägg
16 januari 2009
AndreasPlars skrev:
Om ni har fel på TCS systemet så att bilen går i "limphome" så är det egentliga felet nästan aldrig i själva TCS delen utan i det elektroniska spjälstyrningen ETC (elektronic Trottle Control). Inkluderar datalåda, kablage, pedalgivare och elgasspjähus.
För att bli av med det MÅSTE man byta motorkabelhärva, motorns ECU, ABS kabelhärva inkl ABS/bromsagregatet. "några" timmars jobb mao.

M.V.H.

usch ja "några" timmars jobb..jag bytte bil ..tongue..

Sök