3144
Sök

Skillnad på GLT och T5 ?

164 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, har en kompis som fått en GLT motor. Det han nu undrar är vad som skiljer GLT:n mot T5:an utöver motorvolymen! Vad behövs för at bygga en t5-motor av en GLT ? Går det eller inte? Hoppas på många svar!

Mvh
Senast redigerat av thoerNe (16 januari 2009)

147 Inlägg
16 januari 2009
#2
Glt kammarna är ju kalas om man ska trimma en T5a wink

Sen så har väl GLT'n större spjäll å grejjer.

Så ett tips är att köpa en t5a och flytta över kammar med mera så blire bra drag wink

//Fredrik

IT-Tekniker
161 Inlägg
16 januari 2009
#3
andra spridare, glt kan ha variabelt insug, andra kamaxlar, tunnare cylinderväggar, annat grenrör och säkert en del annat...


1 079 Inlägg
16 januari 2009
#4
Eftersom att en GLT är en sugis och en T5 är en turbo, som du säkert redan vet, så skiljer det en del. Lättast och billigast är att köpa en T5, alltså skita i att bygga om en GLT.

4 670 Inlägg
16 januari 2009
#5
som sagt finns mycket som man kan ta på glt motorn men blir nog billigare o köpa en t5 motor o sen flytta över kammar, spjälhus osv till t5 motorn!


Whatever :)
1 652 Inlägg
16 januari 2009
#6
mickius skrev:
som sagt finns mycket som man kan ta på glt motorn men blir nog billigare o köpa en t5 motor o sen flytta över kammar, spjälhus osv till t5 motorn!

håller med, spar en massa tid och pengar.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

55 Inlägg
16 januari 2009
#7
Om man hade flyttat över all utrustring till GLT så det hade blivit t5 så måste det väl blir bättre fart i den motor eftersom det är 2.5 liters motor mot t5:ans 2.3 liter motor ?

187 Inlägg
16 januari 2009
#8
850_T5_ skrev:
Om man hade flyttat över all utrustring till GLT så det hade blivit t5 så måste det väl blir bättre fart i den motor eftersom det är 2.5 liters motor mot t5:ans 2.3 liter motor ?

Teoretiskt ja. Men man har ingen nytta av den större slagvolymen förren man börjar sätta på riktigt stora snurror. Å andra sidan har GLT-motorn 83mm borr vilket innebär att cylinderväggarna är tunnare och därmed mindre trimvänliga än 81mm blocken.

Är man kåt på cylindervolym kan man plocka vev, stakar och kolvar från T5 -05 och framåt. Då får man 2401cc mot orginal 2319.

55 Inlägg
16 januari 2009
#9
viktore skrev:
850_T5_ skrev:
Om man hade flyttat över all utrustring till GLT så det hade blivit t5 så måste det väl blir bättre fart i den motor eftersom det är 2.5 liters motor mot t5:ans 2.3 liter motor ?

Teoretiskt ja. Men man har ingen nytta av den större slagvolymen förren man börjar sätta på riktigt stora snurror. Å andra sidan har GLT-motorn 83mm borr vilket innebär att cylinderväggarna är tunnare och därmed mindre trimvänliga än 81mm blocken.

Är man kåt på cylindervolym kan man plocka vev, stakar och kolvar från T5 -05 och framåt. Då får man 2401cc mot orginal 2319.

Så då är det helt enkel smidigare att ta en t5 motor att stopp i än att börja pilla med glt motorn. För då håller kanske 2,3 liters motor bättre i längden.

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2009
#10
850_T5_ skrev:
Om man hade flyttat över all utrustring till GLT så det hade blivit t5 så måste det väl blir bättre fart i den motor eftersom det är 2.5 liters motor mot t5:ans 2.3 liter motor ?

I en GLT på så kallade 2,5liter (egentligen 2415cc eller nåt sånt) så skiljer detta mot T5an:

83mm borrning i GLT vs 81mm borrning i T5an.
Sen har du högre komp med andra kolvar, vilket du inte vill ha i en T5a.

Så egentligen kan du utgå ifrån den gamla 2,5t motorn, som var en GLT-motor fast med lägre komp ungefär.

Eller så skaffar du en RN-motor, från -03 och framåt, som redan har 2513cc tror jag, eller en 2,5T, men de håller inte för mer än en 400-450hk.

RN-blocken tål lite mer, beror på hur mycket man laddar och vad man har för mottryck, o.s.v.

Vaktkonstapeln har kört 6000 mil, tror jag det var, med sin 500hk S60R motor i sin T-Gul.

Men för maximalt tryck så utgår man ifrån en 2,3liters motor med de tjocka cylinderväggarna, och så kan man schimsa och stifta blocket så lär det inte hända mycket. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2009
#11
850_T5_ skrev:
Så då är det helt enkel smidigare att ta en t5 motor att stopp i än att börja pilla med glt motorn. För då håller kanske 2,3 liters motor bättre i längden.

Det är inte en fråga om kanske.
Den kommer att hålla mycket bättre om du ska börja mata på laddtryck och gå upp på 400hk eller mer. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

187 Inlägg
16 januari 2009
#12
TurbOla skrev:
850_T5_ skrev:
Om man hade flyttat över all utrustring till GLT så det hade blivit t5 så måste det väl blir bättre fart i den motor eftersom det är 2.5 liters motor mot t5:ans 2.3 liter motor ?

I en GLT på så kallade 2,5liter (egentligen 2415cc eller nåt sånt) så skiljer detta mot T5an:

83mm borrning i GLT vs 81mm borrning i T5an.
Sen har du högre komp med andra kolvar, vilket du inte vill ha i en T5a.

Så egentligen kan du utgå ifrån den gamla 2,5t motorn, som var en GLT-motor fast med lägre komp ungefär.

Eller så skaffar du en RN-motor, från -03 och framåt, som redan har 2513cc tror jag, eller en 2,5T, men de håller inte för mer än en 400-450hk.

RN-blocken tål lite mer, beror på hur mycket man laddar och vad man har för mottryck, o.s.v.

Vaktkonstapeln har kört 6000 mil, tror jag det var, med sin 500hk S60R motor i sin T-Gul.

Men för maximalt tryck så utgår man ifrån en 2,3liters motor med de tjocka cylinderväggarna, och så kan man schimsa och stifta blocket så lär det inte hända mycket. smile

På vilket sätt klarar RN-blocket mer? Det är väl samma gjutning/foder som i tidigare 83mm block?

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2009
#13
viktore skrev:
På vilket sätt klarar RN-blocket mer? Det är väl samma gjutning/foder som i tidigare 83mm block?

Jag har själv inte jobbat med dem, men de skiljer ju ganska mycket mer mot både T5-blocken.

Om man tar motorfästen från XC70 -00, så har jag för mig att man kan ta en nyare T5 motor och stoppa ner i en 850.

Till R-blocken får man göra om fästena helt, då de ser annorlunda ut.
Jag vet inte exakt hur blocken ser ut som exakt.
Men jo, borrningen är 83mm på RN-blocken, men du har ju R-kolvarna som ska vara de absolut bästa att ha.
Vet inte hur kraftiga vevstakarna är, men en oöppnad motor klarar nog 400hk, med tanke på att bara en omprogrammering ska ge 360hk...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

187 Inlägg
16 januari 2009
#14
TurbOla skrev:
viktore skrev:
På vilket sätt klarar RN-blocket mer? Det är väl samma gjutning/foder som i tidigare 83mm block?

Jag har själv inte jobbat med dem, men de skiljer ju ganska mycket mer mot både T5-blocken.

Om man tar motorfästen från XC70 -00, så har jag för mig att man kan ta en nyare T5 motor och stoppa ner i en 850.

Till R-blocken får man göra om fästena helt, då de ser annorlunda ut.
Jag vet inte exakt hur blocken ser ut som exakt.
Men jo, borrningen är 83mm på RN-blocken, men du har ju R-kolvarna som ska vara de absolut bästa att ha.
Vet inte hur kraftiga vevstakarna är, men en oöppnad motor klarar nog 400hk, med tanke på att bara en omprogrammering ska ge 360hk...

Ja att kolvar och stakar är bättre råder det ingen tvekan om. Frågan är ju om det är samma block som tidigare 5or? Tänker snarast på om blocket är högre/lägre, har annan gjutning inuti och andra mått på cylinderväggar? Att det är andra motorfästen behöver ju i princip inte betyda någonting ur trimsynpunkt.. wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2009
#15
viktore skrev:
Ja att kolvar och stakar är bättre råder det ingen tvekan om. Frågan är ju om det är samma block som tidigare 5or? Tänker snarast på om blocket är högre/lägre, har annan gjutning inuti och andra mått på cylinderväggar? Att det är andra motorfästen behöver ju i princip inte betyda någonting ur trimsynpunkt.. wink

Som jag sa, jag har inte jobbat med RN-blocken så jag kan inte säga exakt hur gjutningarna är. wink
Fråga Vaktkonstapeln, han borde ju ha koll eftersom han har en sån motor i sin T-gul... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök