Hej, hittade ingen tråd som direkt passade mina funderingar så jag testar göra en.
Ska i ett kommande projekt använda mig av en b230 turbo, så lite info om vilka komponenter man ska ha vore trevligt.
Siktar på ca 250-270 driftsäkra hästar, hellre 50hk mindre för samma peng än att det smäller inom en månad.
- Vilket block ska man börja på? B230ET/FT/FK?
- Vilken turbo ska man ha? Vill ha snabb spoolup och brett register. (Därför jag heller inte siktar högre i hk.)
- Vilken topp och kamm? Varvvillig men inte för vass så man måste ligga på 5000rpm+ hela tiden.
- Motorstyrning? Ska man ha chippade boxar eller testa på något billigare sprut? Ex Megasquirt.
- Växellåda?
- Ska använda drivlina och bromsar från en turbo, så kommer troligen att köpa en hel bil. (740/940 turbo)
Skiljer dom sig mycket i bromsar/bakaxel? Vilken typ av diffning är möjligt?
- Koppling? Var landar man i Nm ungefär med ett 250hk motorrecept? Håller orginalkopplingen? Mer körglädje med bättre koppling?
EDIT: Glömde fråga, vad behövs för att ha en extern fuelcell i bagaget? Catchtank? Pumpar?
Hoppas man kan få lite svar, vet ju att det finns många kunniga på denhär sidan så.
Mvh Sandvik
(PS ifall det kommit med några ord ni inte förstår så säg till, lätt hänt att det slinter med ord ur finlandssvenskan.
)