3146
Sök

Hjälp mig räkna ET på min saab?

70 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej ska köpa nya sommarfälgar och däck. Men dom fälgarna jag titta på har ET38 medans bilen ska ha ET41. Hur funkar det kommer fälgen längre in eller längre ut? Orginal fälg är då 16x6.5 och ET41 och den jag titta på är 18X7.5 ET38. Men det blir väl inga problem? Ska ha 225/40 däck på. Saab 9-3 sportkombi 07:a.
Senast redigerat av Gurra101 (16 januari 2009)

2 271 Inlägg
16 januari 2009
#2
Ang problem med bredd osv på din modell vet jag inte, men har du ET38 på fälgen mot ET41 som standard
så breddar den 3mm utåt. "Bör" inte va nå problem.


normal people are scary
57 Inlägg
16 januari 2009
#3
nu är ju min lite äldre men jag hade 33 och nu är det 27 och min bil är låg som satan på det så nog tror jag du klarar dej

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

OEM <3
6 957 Inlägg
17 januari 2009
#4
Du har lite bekymmer för det här med fälgar va? tongue
Först en tråd med vilka däck man ska ha, sen vilken firma och nu ET
och du behöver INTE vara orolig.
SS/SC har ju enorma hjulhus dessutom smile

Mvh

OEM <3

70 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#5
Bjork skrev:
Du har lite bekymmer för det här med fälgar va? tongue
Först en tråd med vilka däck man ska ha, sen vilken firma och nu ET
och du behöver INTE vara orolig.
SS/SC har ju enorma hjulhus dessutom smile

Mvh

hehe mm men när jag ska ha grejor så har det en tendens att bli fel och det är mycket pengar man ska lägga och på min nya bil smile Så jag kollar allt extra noga smile

337 Inlägg
17 januari 2009
#6
En sak att tänka på är att Tex en fälg som är 6,5" bred med ET38 inte är samma (sitter inte likadant monterad) som en 7,5" bred fälg med samma ET.
Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.
Vilket inpressningsdjup du ska ha beror på hur breda dina fälgar är, hur stora däcken är samt givetvis vilken bil du har.
Senast redigerat av Mitsuhini (17 januari 2009)


70 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#7
Mitsuhini skrev:
En sak att tänka på är att Tex en fälg som är 6,5" bred med ET38 inte är samma (sitter inte likadant monterad) som en 7,5" bred fälg med samma ET.
Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.
Vilket inpressningsdjup du ska ha beror på hur breda dina fälgar är, hur stora däcken är samt givetvis vilken bil du har.

Ja du ser vad jag har för grejor och bil i mitt första inlägg så vad blir det till slut då smile

Trätekniker
387 Inlägg
17 januari 2009
#8
Det enda du behöver göra är att ringa det stället där du har tänkt köpa fälgarna och säga exakt vad du vill ha så ordnar dom det. Du behöver inte fråga 20 frågor här som någon som har det som jobb kan svara på direkt eller skicka mail.......
Ska du ha ventilhatta gör inte en ny tråd, fråga dom som jobbar med det dom vet!

Så gör iaf jag och det funkar bäst!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

BMW fantast
1 172 Inlägg
18 januari 2009
#10
lingua skrev:
Ang problem med bredd osv på din modell vet jag inte, men har du ET38 på fälgen mot ET41 som standard
så breddar den 3mm utåt. "Bör" inte va nå problem.

6,5"*2,54cm=16,51/2=8,255cm    ET0 (noll) från fälgens ytterkanter, alltså mitt i fälgen.
7,5"*2,54cm=19,05/2=9,525cm    ET0 (noll) från fälgens ytterkanter, alltså mitt i fälgen.

9,525-8,255=1,27cm   skillnaden mellan ET0 på de olika fälgarnas bredder

Man ser då att ET0 på den bredare fälg gör att fälgkanten kommer 1,27 cm längre in i hjulhuset än orginalfälgen. sen så var ET 3 mm mindre och då får man dra av det eftersom det flyttar anliggningsytan inåt och därmed fälgen utåt.1,27-0,3=0,97cm

mitt svar är att fälgkanten kommer hamna 0,97 cm längre in i hjulhuset än original.


Är det fälgar med djup fälgkant? enligt mina beräkningar så komemr du få en fälgkant på ca 5,7cm?? kan det stämma enligt bild på dem?
det ska där väl vara plats till på en saab? hoppas någon annan bekräftar att jag räknat rätt, eller är rätt på det iaf, annars får du nog ta och kolla upp det själv, men så här är min tolkning iaf... smile
Senast redigerat av AeroMalm (18 januari 2009)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

OEM <3
6 957 Inlägg
18 januari 2009
#11
Gurra101 skrev:
Bjork skrev:
Du har lite bekymmer för det här med fälgar va? tongue
Först en tråd med vilka däck man ska ha, sen vilken firma och nu ET
och du behöver INTE vara orolig.
SS/SC har ju enorma hjulhus dessutom smile

Mvh

hehe mm men när jag ska ha grejor så har det en tendens att bli fel och det är mycket pengar man ska lägga och på min nya bil smile Så jag kollar allt extra noga smile

Förstår dig smile
Men mitt tips om du inte är nöjd med svaren här är att åka till en däckverkstad nära dig och prata
med en fackman på typ Vianor, Euromaster.

Mvh

OEM <3

70 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#12
oleg skrev:
Det enda du behöver göra är att ringa det stället där du har tänkt köpa fälgarna och säga exakt vad du vill ha så ordnar dom det. Du behöver inte fråga 20 frågor här som någon som har det som jobb kan svara på direkt eller skicka mail.......
Ska du ha ventilhatta gör inte en ny tråd, fråga dom som jobbar med det dom vet!

Så gör iaf jag och det funkar bäst!

Jo det e sant men det är lite därför jag är med på ett forum så att man kan ställa lite frågor kanske någon här som jobbar på saab tex. Annars skulle såna här forum vara rätt tomma och tråkiga om folk inte ställde frågor. Och lite svårt att få tag på någon på saab en lördags kväll wink


Sök