3486
Sök

Hjälp ang. koppling av steg.

79 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Tja.
Har köpt mig en Infinity Kappa 122.7W med dubbla talspolar, 2x2ohm och till det ett slutsteg från dls, Performance CA12, finns på nårdik. Frågan är hur jag ska koppla ihop basen med steget för att få ner det i 1 ohm?

Mkt tacksam för svar

med lem
1 925 Inlägg
14 januari 2009
plus till plus på båda spolarna och likadant med minus så får du 1ohm.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

79 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Fick hem basen idag och såg att det bara fanns en kontakt med + och - sen över kontakten fanns en "tjofräs" som man kunde flytta åt sidan så det stod antingen 1 eller 4. Antar att jag bara kopplar plus från steget till plus på basen och sen minus likadant?

En fråga till bara, steget har dubbla + och - , --++ spelar det någon roll vilka av dom man kopplar in basen på?

82 Inlägg
19 januari 2009
Du byglar basarna.. så koppla på första - och sista +

[-] - + [+]

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 januari 2009
Iom att det är ett monoblock det rör sig om så är plintarna redan kopplade parallellt inne i steget.
Varför det finns två av varje är för att underlätta inkoppling av flera basar.

Så ricjoh är ute o cyklar lite och tänker på stereosteg. wink

Sedan undrar jag varför du skall ha det kopplat i ett ohm?
Visst....mer effekt men till en kostnad av kontroll och strömförbrukning.
Jag skulle själv personligen kört spolarna i serie och få fyra ohm.

Men nåväl. Om du VILL ha ett ohm så sätter du "mojängen" på basen (antar att det är en bygel av ngn sort) så att det står 1 och kopplar sedan som du själv sade.
Se bara till att ha lite bättre strömförsörjning än tänkt från början så slipper vi ännu en tråd om blinkande lampor wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

79 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Okej tack för svar, grejen är den att ville inte punga så mkt för steget sen så rekomenderade en firma det här steget, i 1 ohm.

Kan du förklara mer i detalj det där med o koppla spolarna i serie och få fyra ohm? Steget levererar bara 220w vid 4 ohm. Eller blir det 220w till varje spole? Haha känner mig rätt kass.....

7 241 Inlägg
19 januari 2009
Med tanke på att steget är avsäkrat med 60A och basen vill ha 350<wrms och steget i ett ohm ger 500WRMS så förstår jag deras rekomendation.
Steget lämnar vad jag kan se 200W i 4 ohm vilket bara ger 100W per sople vilket INTE räcker till nej.

Dock kommer du tappa kontroll, men det funkar iaf i början för dig. Jag hade själv hellre sparat ihop lite mer pengar och köpt ett kraftigare steg eller kikat på begagnatmarknaden efter ngt vettigt för den pengen. För det finns.
Senast redigerat av Lonefox (19 januari 2009)

79 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
hehe mm lite sent för o spara ihop till ett kraftigare nu kanske, men tack iaf för hjälpen.....

7 241 Inlägg
19 januari 2009
Nyren skrev:
hehe mm lite sent för o spara ihop till ett kraftigare nu kanske, men tack iaf för hjälpen.....

Kör du på det steget så länge...spara ihop till en grundplåt på 2-3K...sälj steget och du har nog runt 3-4K totalt efter det att investera i ett nytt steg smile

Sök