3372
Sök

Hög CO och HC vid besiktning åtgärder?

1 785 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#21
Robban_89 skrev:
Tanka i E85 så får du bra värden!

Nja. Det hjälper ju inte så mycket vilket bränsle jag har om det inte antänds. 15% E85 förändrade istortsett
bara lamda värdet. Det viktiga är att hitta felkällan, inte fan vill man ha en motor som spyr ur sig en massa skit i onödan. Bränsleförbrukningen och prestandan blir också lidande vid fel som dåligt med luft till motorn och dålig tändning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 januari 2009
#22
Jaså, jag trodde du var lite över gränsen bara smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 785 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#23
Robban_89 skrev:
Jaså, jag trodde du var lite över gränsen bara smile

Jo men problemen kommer att öka om man inte åtgärdar det verkliga problemet

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 723 Inlägg
2 januari 2009
#24
Robban_89 skrev:
Tanka i E85 så får du bra värden!

trist att ha en bil som går dåligt men visar bra värden på bilprovningen hmm

1 785 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#25
dbjanoz skrev:
Robban_89 skrev:
Tanka i E85 så får du bra värden!

Nja. Det hjälper ju inte så mycket vilket bränsle jag har om det inte antänds. 15% E85 förändrade istortsett
bara lamda värdet. Det viktiga är att hitta felkällan, inte fan vill man ha en motor som spyr ur sig en massa skit i onödan. Bränsleförbrukningen och prestandan blir också lidande vid fel som dåligt med luft till motorn och dålig tändning.

Har troligen hittat anledningen till att VR6an fick avgasvärden över gränsvärdena.

Cylinder nummer 5 slog gnistan direkt till värmeplåten över grenröret. Motorn missade sporadiskt och fick troligtvis en svag gnista över stiftet, en klar blå gnista på 1cm slog från kabeln till jord. Detta leder självklart till dålig förbränning. Ändå var CO halten bara 0,1 över gränsvärdet på tomgång. Felet ökade på förhöjd tomgång och det verkar ganska logiskt.

Har beställt ett öppet luftfilter från K&N samt en ny tändkabelsats. Får se vilka värden det ger vid nästa besiktning.

http://www.garaget.org/?car=101505&image=1207939

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök