3262
Sök

Hur bör jag bygga? Portad, sluten?

Toyota-Frälst
310 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Ja jag går i tankar att bygga en ljudanläggning som ersätter baksätet i min Supra Mk3. Nu har jag fått hem slutstegen och basarna ska strax beställas. Hade tänkt mig att bygget skulle vara i stil med detta:

http://img135.imageshack.us/img135/2909/23274457494jm4.jpg

Men jag behöver lite tips och ideér hur jag ska bygga, är öppen för förslag för både plastning och arbete i trä. Lutar mer åt att jag vill göra detta bygge i trä.

Bör lådan vara sluten eller portad? Bör jag bygga "lådor" i den stora lådan eller låta dom spela tillsammans i en enda stor låda?

Tänkte koppla basarna i serie med 1 ohms belastning på steget!

Spec:

Slutsteg Kenwood KAC-9103D
# mono subwoofer amplifier
# 500 watts RMS x 1 at 4 ohms (900 watts x 1 at 2 ohms)
# 1-ohm stable (no power ratings available)
# CEA-2006 compliant
# variable low-pass filter (50-200 Hz at 24 dB per octave)
# bass boost (0-18 dB at 40 Hz )
# subsonic filter (15/25 Hz, 18 dB/octave )
# top-mounted controls
# Class D design
# speaker- and preamp-level inputs
# preamp outputs
# fuse rating: 30A x 2
# 4-gauge power and ground leads recommended — wiring and hardware not included with amplifier
# 14-7/8"W x 2-9/16"H x 11-1/2"D

Basar (2 st) Kenwood W3514DVC:

Peak Input Power    1500W
Maximum Input Power    760W
Rated Input Power    380W
Woofer Cone material    Titanium Coated
Speaker Basket    Aluminum Die-Cast
Speaker Surround    Rubber
Spider Type   
Sensitivity    93dB/W/m
Frequency Response    25Hz ~ 800Hz
Subwoofer Impedance    4Ω x 2
Dimensions (W x H x D)    324 x 324 x 194.5mm
Mounting Depth    172mm
Mouting Hole Diameter    282mm x 0mm
Speaker Weight    5980gr
Gross Weight    7200gr
Weight of Magnet    1200gr

Subwoofer Parameters
Nominal impedance (Z)    4Ω 4Ω
DC resistance (Re)    3.25Ω 3.25Ω
Resonant frequency (FSO)    38.9Hz
Mechanical Q factor (QMS)    3.68
Electrical Q factor (QES)    0.36
Total Q factor (QTS)    0.32
Voice coil inductance (LBM)    4.09mH
Voice coil diameter (d)    65mm
Force factor (BL)    18.55T/m
Peak excursion Xmax    14mm
Moving mass (MMS)    161gr.
Volume accoustic compliance (VAS)    35.43liter
Piston Area (SD)    0.05m²
Displacement    5.865cc
Sealed box volume    33.96liter
Sealed Box Dimensions    375 x 362 x 360mm ( 21mm thick MDF)(WxHxD)
Vented box volume    50.94liter
Vented Box Dimensions    460 x 410 x 357mm ( 21mm thick MDF)(WxHxD)
Vented box port diameter/length    Ø 89mm / 152mm

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
21 januari 2009
Jag hade byggt 2 slutna lådor och sen byggt covers runt dom för att få det snyggt.
För jag antar att du är ute efter att spela musik lite snyggt och inte är en DB jägare..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Toyota-Frälst
310 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Jag hade byggt 2 slutna lådor och sen byggt covers runt dom för att få det snyggt.
För jag antar att du är ute efter att spela musik lite snyggt och inte är en DB jägare..

Ja precis, mer show än decibel-jakt men för det vill jag inte helt skita i hur ljudet är smile

Men okej, det lät som ett bra förslag, är slutna lådor bäst för denna installation? Har hört att det kan bero på viss data på basen, inget jag är insatt i dock!

2 009 Inlägg
21 januari 2009
Stansracing skrev:
Du vill bara tipsa dej om att dom kenwood basarna kräver mycket med effekt. det steg du tänker köpa dej räcker inte redigt till sen får du fel ohm antal vid kopplingen ihop med dom två basarna , jag skulle rekommendera  kenwood  KAC-PS1D. sen är det att basarna är 2x4 Ω så om du bryggkopplar en bas så blir det  2 Ω och två basar tillsammans  blir 1 Ω . men kenwood  KAC-PS1D klara av det fint .. sen tycker jag  att dom basar trivs bäst i portade baslåder, för jag själv hade en sådan bas i en portad baslåda och det spelade sjukt bra fast jag fick ha mej ett redigt steg med mycket ström..

Hoppas inte det är ditt 1200w branford du menar som skulle va kraftigare big_smile

Skämt å sido så tycker jag det varkar passa ihop bra det paketet han satt ihop.
Om man läser rena siffror då.
Jag har inte testat just dom basarna eller steget men av erfarenhet vet jag att det kan va rätt jobbigt att sitta i samma utrymme som portade lådor då dom trots allt nästan alltid har en puckel i frekvenskurvan som gör att frekvensgången i basen inte blir speciellt trevlig att lyssna på.
Hyffsat små slutna lådor med mycke ull brukar va mycke mer musikaliska och sköna att lyssna på.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Toyota-Frälst
310 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Stansracing skrev:
Du vill bara tipsa dej om att dom kenwood basarna kräver mycket med effekt. det steg du tänker köpa dej räcker inte redigt till sen får du fel ohm antal vid kopplingen ihop med dom två basarna , jag skulle rekommendera  kenwood  KAC-PS1D. sen är det att basarna är 2x4 Ω så om du bryggkopplar en bas så blir det  2 Ω och två basar tillsammans  blir 1 Ω . men kenwood  KAC-PS1D klara av det fint .. sen tycker jag  att dom basar trivs bäst i portade baslåder, för jag själv hade en sådan bas i en portad baslåda och det spelade sjukt bra fast jag fick ha mej ett redigt steg med mycket ström..

Okej, grejen är att stegen är redan köpta, inte basarna. Men jag har hört om folk som spelat med denna uppsättning och det har funkat riktigt bra. Att jag skulle få fel ohm antal stämmer väl inte riktigt? Räknade på det där och fick fram detta:

http://img120.imageshack.us/img120/8361/kenwoodkoppling24ohmdvcuu0.gif

Basarna går ju att seriekoppla och med dual-coil kan man koppla enligt schemat ovan med 1 ohm och steget är ju 1ohms stabilt?

Priset på PS1D var dessutom utom min prisklass, fick mitt KAC-9103D för en tusenlapp, knappt använt smile

Men portad låda verkar vara det som gäller, några motbud på det?

2 009 Inlägg
21 januari 2009
Tommy_Enk skrev:

Jaa..... wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Toyota-Frälst
310 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Hoppas inte det är ditt 1200w branford du menar som skulle va kraftigare big_smile
Skämt å sido så tycker jag det varkar passa ihop bra det paketet han satt ihop.
Om man läser rena siffror då.
Jag har inte testat just dom basarna eller steget men av erfarenhet vet jag att det kan va rätt jobbigt att sitta i samma utrymme som portade lådor då dom trots allt nästan alltid har en puckel i frekvenskurvan som gör att frekvensgången i basen inte blir speciellt trevlig att lyssna på.
Hyffsat små slutna lådor med mycke ull brukar va mycke mer musikaliska och sköna att lyssna på.

Okej, ja jag är inte så insatt på just frekvenserna osv så det är bra med såna tips. Har ritning till dessa basar på både portad och sluten låda.

Den slutna lådan har måtten:
W: 375 mm  H: 362 mm D: 360 mm

Klassas den som "hyffsat liten sluten låda" ? smile

BMTech skrev:
Tommy_Enk skrev:

Jaa..... wink

EDIT: Hann skriva innan jag såg ditt inlägg wink
Senast redigerat av Tommy_Enk (21 januari 2009)

2 009 Inlägg
21 januari 2009
Ja ca 30 liter får väl anses som en ganska liten låda till en 12" bas.
Anledningen till att jag är emot portad låda i detta fallet är att du inte behöver det.
Dom kommer spela mer än högt nog när du har dom flåsandes bakom nacken.
Senast redigerat av BMTech (21 januari 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Toyota-Frälst
310 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Ja ca 30 liter får väl anses som en ganska liten låda till en 12" bas.
Anledningen till att jag är emot portad låda i detta fallet är att du inte behöver det.
Dom kommer spela mer än högt nog när du har dom flåsandes bakom nacken.

Har även "hört" att slutna lådor gör basen lite mer rapp och mindre mullrig. Kanske tillhör en av de många myter som finns där ute tongue Har själv nämligen bara erfarenhet från portade lådor så jag kanske t.o.m blir positivt överraskad sen wink

Så lådritningen till basen bör funka då, och rent siffermässigt så klarar monosteget av att driva dessa två basar i 1 ohms belastning?
Senast redigerat av Tommy_Enk (21 januari 2009)

2 009 Inlägg
21 januari 2009
Japp står ju klart att det 1 ohm stabilt dock ingen mätsiffra.
Men om man jämför dom flesta steg med samma siffror på 4 och 2 ohm så borde det landa ikring 1500w i 1 ohm.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

457 Inlägg
21 januari 2009
Stansracing skrev:

han skrev ju några inlägg före att han skulle koppla dom i 1 ohm, så vad är felet? :S sen står de ju även att steget är stabilt i 1ohm...

134 Inlägg
21 januari 2009
Tommy_Enk skrev:
Stansracing skrev:

Okej, grejen är att stegen är redan köpta, inte basarna. Men jag har hört om folk som spelat med denna uppsättning och det har funkat riktigt bra. Att jag skulle få fel ohm antal stämmer väl inte riktigt? Räknade på det där och fick fram detta:

http://img120.imageshack.us/img120/8361 … dvcuu0.gif

Basarna går ju att seriekoppla och med dual-coil kan man koppla enligt schemat ovan med 1 ohm och steget är ju 1ohms stabilt?

Priset på PS1D var dessutom utom min prisklass, fick mitt KAC-9103D för en tusenlapp, knappt använt smile

på bildem visas paralell koppling, hade du serie kopplat basarna hade du fått 16ohm

Toyota-Frälst
310 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
crossboy skrev:
på bildem visas paralell koppling, hade du serie kopplat basarna hade du fått 16ohm

Såklart, mitt fel. Blandade ihop dem

Sök