Det hela började en morgon då Jag och min sambo var på väg till jobb, en bilist byter plötsligt fil och kör in i oss. Skadorna som blev på bilen var en bulig dörr,spräckt framskärm(plast) och intryckt hjulhus och repor på stötfångaren fram, även en hjulinställning var nödvändig.
Hjulinställningen gjordes samma dag för att konstatera att iget på framvagnen var skadat.
Skadan kontantreglerades och jag fick en mindre summa pengar.
Så i måndags började arbetet. Sa till min sambo att jag skulle fixa till skadan på jobb men tänkte ge henne en liten äverraskning nu inför jul så det blev en hellackering.
Måndag morgon bilen körs in i verkstaden.Här syns skadan. Riktningen på dörren hade jag fixat tidigareBörja med att demontera bilen.Efter frukost var bilen klar för slipning, riktning och spackling av dörruppslag.Skadorna slipas ut med slippapper P180 innan dom spacklas för att inte få synliga sliprepor i lacken. Utslipningen skall se ut som på bilden.Motorhuv stötfångare och den skadade framskärmen demonterades.Skadorna spacklades.Efter middag slipades spacklingarna med kloss och slippapper P120 och avsluta med P180. Påbörja även maskering och slipa hela sidan med P320 inför slipgunden.Gummi lister runt fönster maskeras med en speciell tejp. Skall fixa fram en bild senare.Den andra sidan, även den färdig för slipgrund.Börjar med att maskera bilen för lack och sedan en stödmaskering för slipgrunden.På måndag kväll sprutas slipgrunden.
Tisdag Slipgrund lagdTisdag är arbetsdag så jag kan inte börja med bilen förän efter 14.00
Slipgrunden på sidorna klossas med lång kloss och slippapper P320. Sedan slipas hela bilen med oscillerande maskin och P500 papper (även sidorna)Tisdag 16.00 bilen är klar för lack. Min arbetskollega tar över (Tack för hjälpen) och börjar lacka karossen.
Under tiden slipar jag motorhuven med P500, även den har fått en omgång sliprund. Grill,taklister och tanklock förbereds även dom med P500 inför lack.
Karossen rullas in i torkungnen, huven och dom andra detaljerna riggas för lack.
19.30 efter lite käk är det dags att rulla ut karossen ur torkungnen och avmaskeras.
Jag tar över och montering påbörjas.
Montering påbörjad. (färgen har bytats till blåmetallic)MonteringHär var den skadad ett dygn tidigare.Direkt från lack efter montering, INGEN vattenslipning. Härligt blank.Den andra sidan.Hann inte längre med monteringen förrän klockan var 20.00 och det var dax att köra hem. Vinge, tanklock och stötfångaren fram fick monteras på onsdagenKnappt timmes montering på onsdagen och bilen var klar. Stötfångare fram + bak skall lackas senare, hann inte med det nu.Klar! Om man inte skulle ta och köpa chromade navkapslar på Biltema Även taket är härligt blankt ca 15 timmars arbete och en nylackad Clio.