3335
Sök

940 startar inte

25 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#1
min 940 startar ej.. har bytt startmotor men funkar ej ändå..
ska kolla jorden oxå.. finns det fler alternativ att kolla upp??

Följ strömmen..
233 Inlägg
23 januari 2009
#2
Drar inte startmotorn runt eller vill den inte tända?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#3
Tjena! big_smile

Nu är det så att för att vi ska kunna hjälpa dej så behöver du berätta mera om bilen, och hur den beter sej som när den inte startar.

Med den info vi har nu kan vi peka ut så mkt som de kan vara fel på och ändå kanske du inte får till problemet trots att du kollar upp allt.

Så skriv gärna lite mera info tongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

25 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#4
okej här är lite mer info...

när jag vrider på nyckeln så tänds lamporna och allt de.. sedan när ja ska starta så händer det inget..
inte ens startmotorn går runt.. jag har kollat batteriet och generatorn och bytt startmotor..

bilen startar alltid när ja anväder startkablar eller batteriladdare..


hoppas ni har något tips på hur ja kan fixa detta problem..

Ingenjör
56 Inlägg
23 januari 2009
#5
men sluta startar dem med startkablar o du förstår inte problemet?

Mvh Erik

21 761 Inlägg
23 januari 2009
#7
Ediii skrev:
när jag vrider på nyckeln så tänds lamporna och allt de.. sedan när ja ska starta så händer det inget..
inte ens startmotorn går runt.. jag har kollat batteriet och generatorn och bytt startmotor..

bilen startar alltid när ja anväder startkablar eller batteriladdare..

Är du säker på att batteriet är i bra skick?

Plocka fram multimetern och mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge. Skriv sedan vad det visade.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#8
Är du säker på att batteriet är i bra skick så kolla så att kontakterna verkligen sitter på polerna riktigt. Är kontakterna gamla så har detta STOR betydelse. Rengör dem gärna och ha boschfett på när du sätter dit dem igen.

Har vid ett flertal tillfällen varit och hjälpt folk med klickande startmotorer där kabelskorna inte sitter på som dem ska. Detta resulterar i varmgång mellan batteripolerna och kabelskorna, sen laddas batteriet inte som de ska av generatorn. Brukar räcka med att bara sätta dit kabelskorna som de ska sitta så går bilen sen.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (23 januari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

25 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#9
har redan rengjort polerna.. funkar ej ändå.. och batteriet är i bra skick köpte ett nytt och testade men funkade inte då heller.. har testat med 3 olika batteri..

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 januari 2009
#10
Tändstiften,säkringsboxen?  smile


morsan hade ngt liknade på hennes skit bil  (Ford) då va de säkringsboxen som dumma sig.
Senast redigerat av emijl (23 januari 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
23 januari 2009
#11
Jordkabeln från batteriet som går ner bakom generatorn brukar va dålig på 940, annars kan du ju mäta på den tunna kabeln som sitter på starten om du har 12v där när du kör på starten, har du inte de så e de felet. Men i och med att den funkar när du har starthjälp så borde de inte va nått av dom felen, brukar räcka att sätta i ett nytt batteri då.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

21 761 Inlägg
24 januari 2009
#12
Ediii skrev:
har redan rengjort polerna.. funkar ej ändå.. och batteriet är i bra skick köpte ett nytt och testade men funkade inte då heller.. har testat med 3 olika batteri..

Vart sätter du minusstartkabeln på din bil, på batteripolen eller motorblocket?

25 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#13
har både testat  att ta på batteripolen och motorn..

21 761 Inlägg
24 januari 2009
#14
Då är det mätning som gäller, det där verkar ju skumt. Varenda "skarv" ska mätas i så fall. Det är enklare att vara två stycken, en kan mäta och en vrider på nyckeln. Sät båda mätpinnarna på batteripolerna, flytta sedan minusmätpinnen till:

# Batteriminuspolskon
# Batteriminuskabelskon nere vid motorblocket
# Motorblocket
# Startmotorhöljet

Om spänningen verkar vara okej, då sätter du minusmätpinnen på något av de uppmätta ställena och flyttar plusmätpinnen till:

# Batteripluspolskon
# Batteripluskabelskon nere vid startmotorn
# Gängade delen på startmotorsolenoiden där batteripluskabeln sitter

Om spänningen fortfarande är okej, då är det bara "styrplusen" till solenoiden kvar. Det är alltså meningen att nyckeln ska vridas till startläge vid varje mätpunkt och se vilken spänning det visar. Väldigt tråkigt och långsamt sätt att felsöka på, helt klart, men det ger garanterat resultat. smile


Sök