Jag lyckats inte hitta det här problemet på formet, eller någon annanstans heller. Hoppas att någon har en ide.
Några veckor efter att jag köpt min 330Ci så började oljetryckslampan att lysa gult vid start, slocknade efter några sekunder. Han jag köpte den av hade varnat för att den drog mycket olja, så "inga problem" tänkte jag. Oljestickan var tämligen torr, nivån låg precis under lägsta tillåtna.
Så jag åkte till Mekonomen, köpte en liter Castrol Edge (BMW longlife), den olja som använts senast och slog i hälften. Oljan låg precis mellan märkena med kall motor. Nu börjar det suspekta beteendet:
Ganska exakt 15 sekunder efter man startat bilen, börjar oljelampan lysa gult i 12-13 sekunder för att sedan slockna. Så har det varit i några 100 mil.
Har varit inne på BMW, som inte hade hört talas om detta. De trodde möjligen att det kunde vara för mycket olja. Så jag tittade och oljan låg i linje med de lägre markeringarna. Så jag slog i en halvliter olja till. Fortfarande samma lampa.
Bilen har gått 12'447 mil nu, stora servicen (Inspektion II) är gjord för 1000 mil sedan.
Ett problem är att bilen är tysklandsköpt så jag får inte ut något ur instruktionsboken då jag läste franska i skolan. O hade jag det så hade väl det bara stått "kontakta verkstad". Jag är lite skraj för att lämna in den på BMW (har haft dålig erfarenhet av märkesfirmor, ty jag ägde en VW, o alla som ägt en VW fattar vad jag menar!
). Jag menar de kanske lägger några timmar/tusenlappar på felsökning och lyckas inte lösa det heller. Har betalat och bråkat om alltför många verkstadsräkningar för att vilja börja med det nu igen!
Är det någon som har en aning om vad som kan vara problemet? Kan jag bara skita i det hela, jag menar, oljestickan är väl tillförlitligare än en elektronisk givare?
Tacksam för svar!