tja ..har en 940 ltt med 850 r klocka som när vi hämta den så ladda den 1.1 typ ..stått i garage sedan dess så nu idag åkte vi till ett annat garage tänkte inte då på vad den ladda men , skulle dit å bygga om avgassystemet..satt endast rakt 3" rör från turbon då, satte dit jt race kat och en liten simons dämpare, när vi sedan åkte hem så ladda den inte mer än 0.8....har kikat å alla slangar osv verkar va som det skall ..vad kan ha hänt nån som har en ide? -.. lär la knappast ha med avgaset att göra, finns det flödes riktning på en kat? ..kan vi ha missat det ? ..gissar villt här nu ...tack för seriösa svar
när ja bytte till 3" på min 940 turbo ökade den istället laddtrycket med ca 0,1bar. kändes som den blev av med avgaserna snabbare, så borde ju inte vara pga av ett större avgas. hurgjorde du med lambda mätaern då? du missa inte den ?
Hade du helt raka 3 tums rör innan så flödade det ju helt fritt och motsåndet i avgassystemt var mycket lågt vilket resulterar till att avgaserna går mestadels genom turbinen i turbon och inte så mycket ut genom wastegate hålet då det är litet och ger motsånd. Alltså avgaserna tar enklaste vägen (Genom avgasturbinen) och sätter mer fart på turbon vilket ger högre laddtryck.
När du sedan monterade dämpare och framförallt kat så blir det mer motstånd i avgassystemt och då går mer avgaser genom wastegaten och laddet sjunker....inget fel med det, det är bara att skruva eller pysa upp laddet igen tills det blir så mycket som du vill. Akta så det inte spikar bara
när jag montera 3" på kompisens 940 turbo så sjönk laddet och det berodde på att det försvann motstån från avgassystemet det behövs ju för att sätta fart på turbin men det e bara att pysa westgaten mer till önskat laddtryck..
när jag montera 3" på kompisens 940 turbo så sjönk laddet och det berodde på att det försvann motstån från avgassystemet det behövs ju för att sätta fart på turbin men det e bara att pysa westgaten mer till önskat laddtryck..
e du 100% att det va anledningen för att laddet sjönk?? för det e inte jag
tar du väck mottryck så jobbar turbon lättare och då får ett högre laddtryck inte tvärt om sätter man däremot dit en katt så sjunker laddtrycket
när jag montera 3" på kompisens 940 turbo så sjönk laddet och det berodde på att det försvann motstån från avgassystemet det behövs ju för att sätta fart på turbin men det e bara att pysa westgaten mer till önskat laddtryck..
e du 100% att det va anledningen för att laddet sjönk?? för det e inte jag
tar du väck mottryck så jobbar turbon lättare och då får ett högre laddtryck inte tvärt om sätter man däremot dit en katt så sjunker laddtrycket
Precis. Om det däremot hade varit en bil utan turbo hade den kunnat få minskad effekt.