volvo v70 AWD ojämn tomgång 500r/min - 1200r/min

phoenix91
10 januari 2009 · 29 Inlägg

Mina föräldrar har en volvo v70  AWD - 00 som angivet i rubriken, och ibland när man är ute och kör så går bilen hur bra som helst men ibland  när man bromsar ned så går varvtalet ned till 500r/min och dör bland. Tänkte fråga här innan vi går till verkstaden, om det är något man kan åtgärda själv eller måste man gå till verkstaden?

Jag har ej kollat felkoderna, men när jag sökte runt lite efter liknande problem så såg jag att det kunde vara gasspjället som behövdes göras rent också att det kunde vara kablarna till styrenheten som glappar.



Mvh// Felix

removal PULVERLACKERAR
10 januari 2009 · 605 Inlägg

skulle tro att det är det där jävla gasspjället som vanligt på volvos mod..Men har du någon lampa som lyser?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
phoenix91
10 januari 2009 · 29 Inlägg

removal skrev:
skulle tro att det är det där jävla gasspjället som vanligt på volvos mod..Men har du någon lampa som lyser?

det är ingen lampa som lyser heller , då är jag nästan säker på att det är problemet.

Volvo kallar tillbaka bilar - fel på gasspjället
BILINDUSTRI: Volvo PV står inför sin dyraste återkallelse hittills, där slutnotan kan hamna långt över en miljard kronor. Modeller från 1998-2001 har felaktiga gasspjäll:mad:

italienare ska inte göra gasspjäll  , då jag letade lite mer på internet så såg jag att det var fel på gasspjället på modeller mellan 1998-2001 och jag läste artikeln på GP.se och såg att det stämde in på bilens "symtom" . Men nu är min fråga om detta går på garantin eller inte?

Tack för snabba svaret !! tongue

removal PULVERLACKERAR
10 januari 2009 · 605 Inlägg

jag tror det går på garantin om den har vart på service som den ska och den får inte ha gått mer en 16000mil..är ej säker men jag vet iaf att miltalet har stor betydelse..Volvo tar ca 7-8000kr för att byta det annars...Men ny programvara kan du pröva med att lägga in..kan bli bättre då..Har du kollat fall det är något stifft eller så?kolla även slangar fall någon kan vara ev eller så..

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
TurbOla Reservdansk
10 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Tomgångsmotorn?
Eller det finns kanske inte på de nyare bilarna?

Det händer ju ibland att man behöver smörja upp den på X70/850.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_ralle_ Servicetekniker
10 januari 2009 · 235 Inlägg

Sitter ingen tomgångsmotor på dom med ETM (gasspjäl). Man ska alltid prova först att rengöra spjället och ladda mjukvara jag tycker att det funkar på 9 av 10 bilar typ. dom brukar ialla fall bli mycket bättre efter det.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
Christian S
11 januari 2009 · 4 816 Inlägg

TurbOla skrev:
Tomgångsmotorn?
Eller det finns kanske inte på de nyare bilarna?

Det händer ju ibland att man behöver smörja upp den på X70/850.

_ralle_ skrev:
Sitter ingen tomgångsmotor på dom med ETM (gasspjäl).

Precis, tomgångsmotorn försvann 99 iom dom nya motorerna utan gasvajer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TurbOla Reservdansk
11 januari 2009 · 6 271 Inlägg

_ralle_ skrev:
Sitter ingen tomgångsmotor på dom med ETM (gasspjäl). Man ska alltid prova först att rengöra spjället och ladda mjukvara jag tycker att det funkar på 9 av 10 bilar typ. dom brukar ialla fall bli mycket bättre efter det.

mvh ralle

Nej då får man, som du säger, rengöra gasspjället från all ev. skit, men bara i själva gasspjället, inte börja muckla med någon elektronik, samt prova få en ny uppdaterad programvara.

Läste det på jagrullar-forumet, om en som haft problem med gasspjället.

Synd det inte går att använda det nyare Bosch-gasspjället som kom -02. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
phoenix91
11 januari 2009 · 29 Inlägg

Blir att boka en tid hos närmaste bil meck då jag inte vill ha sönder mer än vad jag kan göra nytta dessutom ska det vara mer än ett fel med gasspjällen då farthållaren också har gett upp.

Tack för alla snabba svar tongue

Senast redigerat av phoenix91 (11 januari 2009)

c1assic
11 januari 2009 · 34 Inlägg

Det är gasspjället Mina föräldrar hade exakt samma problem som du beskriver att den dog ibland och ogämn tomgång, volvo v70 -00:)

Truckeroffe Ovejävel!
25 januari 2009 · 261 Inlägg

Fan, ja har precis fått samma skit me ojämn tomgång o lampor som lyser i panelen. Har rengjort spjället kliniskt o mätt upp felkoder på Autotech. Bland annat felkodade den gasspjället, knacksensor o nån mer skit.

Ska man ta sig dit o lägga in ny programvara eller vad har ni för rekommendationer ni SOM VET VA NI PYSSLAR MED??? Tacksam för mycket snabba svar!

Mvh Ove smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
blackcar
25 januari 2009 · 3 Inlägg

Min bil har varit på bilia dom senaste 2 veckorna! V40 00 2.0 dom har bytt tomgångsventilen, gassspjället,felsökt, massa annat och INTE hittat felet än??

Motor typ b4204t2

får se om man får bilen nästa vecka??!?!?!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang