23 januari 2009
Trådstartare
Har införskaffat mig en eclipse från 93, jag kollade på väg verkets reg upplysning och insåg att den var reggad för 1 passagerar. Då började jag undersöka saken lite grann och insåg ganska snart att jag inte var den enda med den här bilmodellen som är utsatt för samma sak. Jag ringde till bilprovningen som informerade mig om att "ditt baksäte uppfyller inte kraven". Vilka krav det sen var är jag inte säker på, men jag får tydligen inte använda det.
Å ena sidan inser jag också att risken är minimal att en polis skulle stanna en och utbrista "nej men se på fan, du har ju baksäte och bälten där bak, jag tror allt jag ska undersöka ifall du verkligen får ha passagerar sittandes där". Å andra sidan känns det rätt meningslöst att ha det kvar då det faktiskt är ganska obrukbart.
För det första kan bara en person åka med i baksätet då jag inte kan köra fram min stol när jag kör (får knäskålarna i hakan då) så det blir ändå bara plats för en enda passagerar till och för det andra så innebär detta att den som sitter fram sitter som ett kryss och den som sitter bak kommer få uppleva bortdomnade ben innan man ens lämnat parkeringen...
Därför slog mig tanken att plocka bort baksätet och istället placera en baslåda där, baslådan står i dag i skuffen men då skuffen på den här bilen är ganska liten så funderar jag på att flytta den till baksätet istället. på så sätt skulle jag få en skuff att utnyttja och dessutom få baselementen sittandes ganska så precis bakom varje stol i bilen. Något jag hoppas på kommer ge en hel del sköna vibrationer.
I teorin låter det skitbra i mina öron. Frågan är bara hur det kommer gå i praktiken. Är det någon som har erfarenhet av att plocka ut baksätet ur en sån här bil och hur det ser ut undertill? Det vore ju klockrent om det var platt där, men sån tur drömmer jag inte ens om att ha. Vad kommer jag antagligen stöta på för problem tror ni, mer än att få baslådan att passa? lösningar?
Tanken är att jag ska ta mig tid till detta projekt nästa helg, dvs sista helgen i januari. Hoppas på bra tips och svar innan dess, annars får jag se hur det ser ut på plats. Tänkte bara försöka förbereda mig lite så jag slipper göra om samma misstag som någon annan om jag kan undvika det.
Tack på förhand!