jag har en volvo 740 88 b230F ibland när bilen är kall så hänger sig tomgången på mellan 2500 3500 varv.. visst ska den stiga lite när den är kall men detta verkar ju lite för mycket och tomgången sjunker sen inte för att den blir varm heller utan den kan stanna där uppe ett bra tag.. någon som vet varför den gör så??
ingen som har en aning min teori är att det är något med den elektriska choken eller va de nu heter för imårse va den riktigt svår startad också men när den väl startade så va tomgången på de varvtalet den ska va på när den är varm
Det du ser här är undersidan av topplocket, där vart dom 2 röda ringarna är, dessa är dom två tempgivarna! vet dock inte vilken som går till insprut / mätaren
Där den röda ringen är, där sitter dessa två tempgivare (när toppen är monterad, jag hittade inga bättre bilder, tyvärr) precis under insuget (Den silvrika saken med 4 rör där)
Här är kablarna som går till dessa..
Börja med att testa att dra ur dessa kablar och blås lite på kontakterna (rengöra, både kablarna och på givarna)
okej.. om jag ska prova att byta ut ska jag ta från skroten då eller köpa nya?? och där sitter ju två stycken om den ena är till insprutningen vad är den andra till då??
okej.. om jag ska prova att byta ut ska jag ta från skroten då eller köpa nya?? och där sitter ju två stycken om den ena är till insprutningen vad är den andra till då??
köper man ny vet man ju att den fungerar. och som sagt är ena till insprutet och den andra till instrumentet