För att kommentera lite tidigare åsikter skulle Jag dels vilja påstå att det VISST är poäng att ha oljekylda kolvar när man börjar ladda på, och dels att 531-toppen absolut behöver en del bearbetning för att arbeta tillfredsställande med det effektuttaget. B204et-toppen (gjutnummer 1001094) kallad 1094 (16V) är inte samma som B234 16V "1262" (Gjutnummer 1001262), mer om 1094 vet jag inte.
Visst är en 1262 lite dyrare än en 531-topp, men å andra sidan ska man ha i bakhuvudet ett 1262 är utvecklad åt Volvo av Cosworth, vilket ger två positiva saker: Du har en visst utbud av insug och liknande från andra cossys att laborera med, som dessutom har bättre beräknade spridarfästen etc. Det andra är att den har väldigt bra flöde för en "orginaltopp" och därför INTE behöver bearbetas annat än lyftare/fjädrar när man närmar sig 5-600hk... Hilmerssons välkända Ascona med B234 borrad till 2,5lit på 568 hk vid 1,7 bar (om jag minns rätt) -har tex omodifierade portar och orginalstorlek på ventilerna. Att slippa bearbeta toppen spar massvis med pengar, en stor utgift för ett seriöst trimm...
Kamremm osv finns gott om förslag på delar från Ford (usch), Golf (billigt) och aftermarket mm. bara att leta. Är man helt oinsatt på det ämnet finns det ju proffs som kan hjälpa till att mäta in linjering för en överkomlig summa.
Att ta i vad gäller spridare och pumpar är en bra investering, och prisskillnaden mellan "tillräckligt" och "god maginal" är inte speciellt stor där. Pratar man med lite duktiga Volvotrimmare så kan flaskhalsen för effekt sitta på helt oväntade ställen, eftersom Volvos vridstarka, stryktåliga och relativt lågvarviga motorer inte svarar lika på trimmning som tex. en V-tech eller VAG GTI motor gör, så titta inte allt för mycket på hur trimmare av andra fabrikat går till väga.
Tex kan individuella tändspolar, ett bra mappat VEMS eller Megasquirt ge mer än en portning eller borrning.
Vad gäller stakar så finns det billiga lätta eftermarknadsprylar som tål rediga effektuttag så länge man inte varvar som en formel1-bil (Vilket enligt min mening är förkastligt.) Glöm inte att skaffa en Marinvev. Som Volvotrimmare är man ju botskämd med att motorerna i regel finns för marint bruk, vilket liknas med att konstant köra i uppförsbacke, dessa har därför egna vevaxlar som tål betydligt mer stress än dom som tillverkas för bruksbilar.
En motorguru sa till mig en gång när jag rejsade med sidovagnshojar, att det finns bara ETT sätt att blåsa en frisk & servad motor, nämligen att övervarva. En regel som jag anamat, och därför ser vrid, låg vikt, bra CV och kompressor som ett smartare val än tonvis med plastkjolar, vingar, jätte-intercolers och dito turbos, men det är iofs bara mn åsikt
Kopparpackning är en bra försäkring, samt bra bultar i toppen, tex. ARP (Som används mkt inom dragracing och stora effektutag på Jänkare och Harleys) Samt en biffig vattenpump, framförallt om man som jag inte stirrar sig blind på toppefekter och varvvillighet. Oftast är en akilleshäl på seriöst trimmade bilar inte att kylningen är för dålig, utan att kylt vatten kommer in i för dålig takt, vilket ger en ojämnare temperatur som i sin tur gör att gjutgods och järn lätt slår sig, med katastrof som följd. Moderna kylceller leder bort värmen ordentligt fort om dom har bra luftflöde. Bra fläktar och pump är alltså minst lika viktigt som stor kylarea.
Mitt eget kommande projekt med B234 i Amazon kommer antagligen få centrifugalkompressor, ev i kombination med en lagom turbo.