2852
Sök

Är b20 och b200k samma motor? Sitter det en b200k i en 240 dl -85

20 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjena! Jag har en b200k i min 240! Jag är ute efter trimkam och dubbla förgasare och planad portad topp! Och man läser ju överallt att det finns till b20 men passar det då? Jag undrar ochså om det satt en b200k i en 240 dl -85 original? MVH Tony

->740 power<-

21 761 Inlägg
6 juni 2006
#2
Kolla på www.vlvworld.com/engspecs.html   står lite info om olika motorer och annat.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2006)

8 156 Inlägg
6 juni 2006
#3
Drönirettab skrev:
Kolla på www.vlvworld.com/engspecs.html   står lite info om olika motorer och annat.

Jag postade precis samma länk i den andra tråden. Blev lite förvånad över att finna den här med. (Men du postade din länk först...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

ingen aning
687 Inlägg
7 juni 2006
#4
nej det är inte samma motor och ja det kan sitta en i....

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
7 juni 2006
#5
Phaetoon skrev:
Jag postade precis samma länk i den andra tråden. Blev lite förvånad över att finna den här med. (Men du postade din länk först...)

Hmm... Telemani kanske?

Supraman
2 300 Inlägg
7 juni 2006
#6
Nej det är inte samma motor men vissa delar kan passa så allt är inte omgjort i 00 motorerna.
Skillnaden mellan t,ex b20 och b200 är att den senare är en lågfriktionsmotor.
det innebär i princip lättare delar och smalare lager för att minska friktionen och minska förbrukningen.
Detta innebär också att det sitter lite klenare delar i dom.
B20 osv brukar ha mer smidda delar än lågfriktionarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 567 Inlägg
7 juni 2006
#7
Sen har väl b200 överliggande kamaxel och inte underliggande.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

608 Inlägg
7 juni 2006
#8
940R skrev:
Sen har väl b200 överliggande kamaxel och inte underliggande.

jepp, de stämmer de!

old volkswagens never die,they just get lower:D

21 761 Inlägg
7 juni 2006
#9
Och det i sin tur innebär väl att den har kamrem, B20 har kamdrev.

17 Inlägg
7 juni 2006
#10
b20 är en helt annan motor passar inte med kammen..

20 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
#11
Men tror ni att en trimtopp och dubbla su förgasare och extraktor grenrör som passar på b20 passar på min b200k?

->740 power<-

10 287 Inlägg
8 juni 2006
#12
Men du, det är helt olika motorer. Har du sett dom sida vid sida?

/Göran


Tony92 skrev:
Men tror ni att en trimtopp och dubbla su förgasare och extraktor grenrör som passar på b20 passar på min b200k?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

20 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
#13
Sharky skrev:
Men du, det är helt olika motorer. Har du sett dom sida vid sida?

/Göran


Tony92 skrev:
Men tror ni att en trimtopp och dubbla su förgasare och extraktor grenrör som passar på b20 passar på min b200k?


jo, jag vet men jag undrar om trim och sånt passar för det kan ju se likadant ut inuti!

->740 power<-

Snabb =)
247 Inlägg
8 juni 2006
#14
som sagt b200 k har överligande kamaxel så topp å liknande passar inte och insuget från en b20 passar inte på b200 för grenrör och insug sitter på samma sida på b20 men inte på b200 är massa saker som skiljer sig

/ mvh markus

Just real power no turbo shit =)

20 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
#15
Är det nån som vet om det finns trim till b200k nånstans då?

->740 power<-

608 Inlägg
8 juni 2006
#16
Tony92 skrev:
Är det nån som vet om det finns trim till b200k nånstans då?

ja på www.kgtrimning.com och www.samsteffansson.se borde du nog hitta någo!
mycket trim till b21,b23,b230 och de andra b200 motorerna(e och f) passar oxå till b200k!
Senast redigerat av jens volvo in sports (8 juni 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D

34 Inlägg
8 juni 2006
#17
köp en ny motor å släng i, du får ju tag på en b20, b23 eller b230 för 1500:- å de e bytt på en helg.
då passa en massa trim om de e de du e ute efter.
Senast redigerat av nortech (8 juni 2006)

våga vägra framhjulsdrift

1 Inlägg
8 juni 2006
#18
heej!! Värkar som de är lättare och köpa en annan bil med b21/b23 orginal... så är allt klart bara att börja trimma.. tycker ja du ska göra...Satsa på en insprutare blir liksom mycke billigare att köra med än dubbel förgasare... plus att dom går jämnare med insprutning..

Bara lite hjälp på vägen...smile

608 Inlägg
9 juni 2006
#19
Mr_arvika skrev:
heej!! Värkar som de är lättare och köpa en annan bil med b21/b23 orginal... så är allt klart bara att börja trimma.. tycker ja du ska göra...Satsa på en insprutare blir liksom mycke billigare att köra med än dubbel förgasare... plus att dom går jämnare med insprutning..

Bara lite hjälp på vägen...smile

varför byta bil bara för de då! om han sku villa ha annan motor sä är det ju bara att byta. är ju inte svårt att byta motor i en 240!

old volkswagens never die,they just get lower:D


Sök