3450
Sök

Låta båten ligga i under vintern?

Hemmasittare
241 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Var ute och gick lite idag och gick förbi en båt som låg i fast frusen i isen. Vad händer om man låter den ligga i så där? Kan väl inte vara spec smart? Det var en plastbåt, albin 25a tror jag. Stålbåtar vet jag klarar sig.. Men plast? :S

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 januari 2009
Eftersom i vissa platser det är inte så kallt i vatten, många lämna sina båtar som så. Det värsta är när det fryser djup, båten kan komma till skada och gå under vatten när isen smälter, det ha jag sett flera gånger därför tag jag upp min från vatten.
Senast redigerat av alain (31 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 januari 2009
Är det en utombordsmotor på båten/båtarna ifråga så finns risken att underhuset/växelhuset fryser sönder, eftersom det är vatten i det, om motorn är ner hissad. Men även drevet till en inombordsmotor riskerar också att frysa sönder.

Det är därför man byter olja i växelhusen på hösten för att slippa risken att vatten trängt in i huset och oljan och på så vis skadar huset när de sedan fryser på vintern, eftersom vatten expanderar när det går i från flytande till fast form.
Senast redigerat av -Mackan- (31 januari 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

3 059 Inlägg
31 januari 2009
Den största faran med att ha båten i på vintern även om man tagit upp motorn/hissat upp den är att isen kan trycka sönder båten.
Ni har säkert sett vad isen kan göra med bryggor och sånt i vattnet..
och som alla vet så suger glasfiber mycket vatten.. skulle det vara sprickor eller skador på gelcoaten så kommer det att sugas in en del vatten där och när det sen fryser så kommer det att expandera och skadorna kan bli värre.

Det är ingen fara så länge det inte fryser eller båten får "böldpest", fast pest får den ändå trots att den tas upp. Fördelen med att ta upp den är ju att du kan fixa tillskador och lägga på ny färg på den.
Senast redigerat av Smajly (31 januari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2009
Växelhus fryser sönder, motorblocket fryser sönder, skrovet kan frysa sönder osv. Och hur ofta kör man på vintern? Det krävs dessutom en massa arbete efter man kört i kyla, blåsa vattnet ur kylsystemet osv.

Jag skulle aldrig låta båten ligga i under vintern iaf smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 059 Inlägg
1 februari 2009
Rquired skrev:
Växelhus fryser sönder, motorblocket fryser sönder, skrovet kan frysa sönder osv. Och hur ofta kör man på vintern? Det krävs dessutom en massa arbete efter man kört i kyla, blåsa vattnet ur kylsystemet osv.

O framför allt så är det jevligt kallt på sjön på vintern så man åker inte ut ändå.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2009
Smajly skrev:
Rquired skrev:

O framför allt så är det jevligt kallt på sjön på vintern så man åker inte ut ändå.

Xaktly, men det kan va mysigt nån gång. Dock passar inte kyla och båtliv ihop ur min synvinkel, fy fan för vinter wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök