TheDeadDorkster skrev:
För alla er som tror att ni kan resa på ett svensk körkort:
FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FELEtt körkort kan fås av vem som helst som är bosatt i Sverige, men ger ingen som helst information om nationalitet, längd, eller kön, som krävs för att vara ett godkännd nationellt ID-kort.
Behöver jag ta med mitt pass när jag reser inom EU?
Du ska i allmänhet ha pass med dig när du reser till EES-länderna. Det behöver du för att kunna legitimera dig och visa på ditt medborgarskap. Undantaget är om du reser till de andra nordiska länderna eller till länder inom det så kallade Schengenområdet. Om du reser inom Schengen räcker det att du har med dig det nationella id-kortet. Svenska medborgare som reser till de nordiska länderna behöver bara ha med sig ett vanligt giltigt identitetskort eller körkort.
http://www.eu-upplysningen.se/Jag-i-EU/ … -inom-EU-/Här har jag förvrigt lite text som jag saxade från en annan sida:
Svenskar behöver inte längre pass inom Schengen
Polisens möjligheter att bedriva kontroll inom landet samt reglerna om hotellregistrering har gjort att svenska medborgare behövt ta med sig passet vid resor inom Schengenområdet. Passet var nämligen den enda identitetshandling utfärdad av en statlig myndighet som innehöll uppgifter om medborgarskap, vilket är ett krav för att andra Schengenländer ska godkänna det. Den 1 oktober 2005 införde Sverige dock ett nytt nationellt id-kort som visar på medborgarskap. Därför behöver de svenskar som införskaffat det nya id-kortet inte ta med sig passet när de reser inom Schengenområdet.
Svenskar behöver heller inte pass för resor till andra nordiska länder, eftersom den nordiska passfriheten fortfarande gäller.
Utländska medborgare med uppehållstillstånd i Sverige kommer även i framtiden att behöva ha passet med sig, inklusive uppehållstillståndet.
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra … -Schengen/Det finns förövrigt ett undantag och det är för människor som ej bor i landet där dom är medborgare.
Dessa människor måste ha ett pass. En Finländare som t.ex. är bosatt i Sverige kan t.ex. inte resa till Tyskland på sitt svenska nationella ID-kort som han har hämtat hos polisen.
För att din legitimation ska vara giltig vid tillfällig en vistelse i utlandet, ska det vara utgivet av dina myndigheter med följande information: Foto, för- och efternamn, personnummer (eller motsvarande nationellt nummer) giltighetstid, nationalitet, kön, längd, namnteckning, ansvarig myndighet för legitimationen