3451
Sök

Ford Probe - 93a V6 med 24v vägrar starta efter "gubbstopp"

10 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag och tjejen var ute och körde med min ny köpta Probe på kvälls kvisten. neutral
Körde en repa på E 18 och bestämde oss för att vända. Åker upp på en avfart och stannar i en korsning, när jag ska dra igång på 1an så får jag så kallat "gubbstopp".. Dvs att jag gav lite för lite gas och för mycket koppling vilket resulterade i ett litet motorstopp..
Problemet är det att när jag skulle starta motorn igen, så får den ingen tändning!
Startmotorn går och går, men den startar inte! Jag har märkt att en lampa lyser på instrumentpanelen som hete "Fule Cutoff". Har surfat i dagar på nätet och läst manualer hit och dit men kan inte hitta problemet! 

~~Notera att bilen är fulltankad!~~

Jag har kollat följande:

* Kollat om "emergency fuel shut off" knappen är aktiverad som sitter i bagageluckan, dock så verkar den inte vara aktiverad.

*Har följt instruktioner för start av kall motor samt "sur" motor, vilket inte gav något resultat!

*Jag har kopplat ur säkringen till larmet på bilen då det finns en larm funktion som gör att den inte ska gå att starta om nyckeln suttit i för länge eller om bilen varit olåst en längre stund. Normalt ska det bara vara att trycka på larm knappen, men det verkar inte vara något problem med detta.

-----
Om någon har några goda råd, tipps, förslag, erfarenheter eller något som kan hjälpa mig, så snälla tveka inte! Annars lutar det åt en dyr bogsering till svindyra Ford service center i veckan om jag inte kan hitta några svar.
Börjar bli desperat!

Ps. Om ni vill veta hur våran kväll slutade efter motorstoppet på E18, så blev vi sittande i bilen till 4 på morgonen när bärgaren kom och hämtade oss, vi låg och huttrade av kyla i baksätet!...


// En hjälplös Leijo!sad


CNC operatör
280 Inlägg
2 november 2008
#2
sätt på tändningen, och lyssna om pumpen går?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

10 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#3
Nej, pumpen går inte.. så det är förmodligen det..
Vad skulle en ny bensinpump ligga på?`:o


CNC operatör
280 Inlägg
4 november 2008
#4
Ok.. Kollade precis på mekonomen kunde inte hitta nån, du får antingen gå till nån ford återförsäljare eller byta till eftermarknads pump som är ganska billig..
men först tycker jag du ska testa sätta ström direkt till pumpen så du verkligen är säker på att det är den, kan ju lika gärna vara kabelbrott, relät eller kanske en säkring.. lycka till

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

10 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#5
MHperformance skrev:
Ok.. Kollade precis på mekonomen kunde inte hitta nån, du får antingen gå till nån ford återförsäljare eller byta till eftermarknads pump som är ganska billig..
men först tycker jag du ska testa sätta ström direkt till pumpen så du verkligen är säker på att det är den, kan ju lika gärna vara kabelbrott, relät eller kanske en säkring.. lycka till

Tack för hjälpen!
Undrar dock hur jag ska få tag på bästa pump.. En ny hos ford kostar 4500 :- villket jag tycker verkar vara löjligt mycke! Då skulle dom även ha 3500 :- för jobbet! tongue

Det är ju ganska knöligt att komma åt pumpen då man måste skruva ner hela tanken etc.

Har hittat lite olika sidor med bensinpumpar till Ford Probe V6 24v som passar till "GT, Base, SE"...
Vet inte vad exakt man bör ha.
Pumparna jag tittat på ligger på 160 dollar, tror att de va ett kitt med packningar och slangar till hörande.
Annars fanns det någon pump för 50 dollar, men har inget emot att lägga 1500 - 2000 :- på en schysst pump - Tycker att det är värt pengarna då det är ett knöligt jobb att byta skiten, dvs. då slipper man "snart" görat igen! tongue

Om någon har lite tipps och orkar hjälpa mig med lite forskning så vore jag jätte tacksam!

Mvh / Leo


Random Hero
4 047 Inlägg
4 november 2008
#6
DusanMandick skrev:
på skroten hittar du säkert de du söker  smile

e väl en mazda v6 i den ? så ta en pump från en mazda v6:P

Dog food lid. Backwards

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 november 2008
#7
har du pratat med mazdaklubben?


10 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#8
Har ju inte gjort de..
Bör nog höra av mig till dom!
Tack för tippset!


252 Inlägg
5 december 2008
#9
Du ska ha bränslepump till GT. Det är ett jävla mek med att byta pump på dessa bilar, riva ner hela tanken tar sin lilla tid..

206 Inlägg
5 december 2008
#10
Hmm har dom där fordarna inte en sån där krocksäkring som löst ut? Sitter iså fall en röd knapp vid kopplings pedalen på väggen el bak i reservhjuls baljan!?? E inte säker på att probe har det men övriga ford (tyska) har det   kolla innan du beställer prylar. Den brukar lösa ut ibland om man har lite otur


206 Inlägg
5 december 2008
#11
Ok såg att du kollat den sorry!? du har tryckt in den vad jag förstår


206 Inlägg
5 december 2008
#12
Systemfunktion
Systemets lysdiod placerad nedtill på instrumentpanelen. Om bilen inte har använts på 7 dagar eller mer, desaktiveras fjärrfunktion och systemets lysdiod. För att desaktivera systemet: Slå PÅ tändningen och tryck in fjärrkontrollens knapp en gång. Passiv aktivering: Systemet inkopplas 30 sekunder sedan tändningen slagits AV. Slå PÅ tändningen. Tryck in fjärrkontrollens knapp en gång. Kontrollera att systemets lysdiod lyser i ca 3 sekunder. Om lysdioden fortfarande blinkar: Försök igen med användning av extra fjärrkontroll.
Synkronisering
När
Felfunktion i systemet. Om knappar trycks in upprepade gånger när bilen är utom räckvidd och systemet sätts ur funktion.
Hur
Tryck in fjärrkontrollens knapp 3 gånger med minst 3 sekunders intervall inom 30 sekunder. Systemet skall nu fungera. Om inte, byt batterier och försök igen.
Programmering
När
Felfunktion i systemet. Fjärrkontroll tillkommit eller bytts.
Hur
Anskaffa alla fjärrkontroller. Vrid tändlåset till läge II. Vänta ca 10 minuter tills systemets lysdiod lyser i 3 sekunder. Vrid tändlåset till läge I och sedan tillbaka till läge II. Vänta ytterligare 10 minuter tills systemets lysdiod tänds. Vrid tändlåset till läge I och sedan tillbaka till läge II. Vänta ytterligare 10 minuter tills systemets lysdiod tänds. Från läge II, vrid tändlåset enligt följande: Till läge I. Till läge II. Till läge I. Till läge 0. Till läge I. Till läge 0. Systemet är i programmeringsfunktion. Tryck in och håll kvar lås-/upplåsningsknappen på varje fjärrkontroll tills systemets lysdiod blinkar snabbt.


206 Inlägg
5 december 2008
#13
Allmän information
Felkoder visas av en analog voltmeter som ansluts till datalänkanslutningen. Motorstyrdonets felminne kan även kontrolleras och raderas med diagnosutrustning som ansluts till datalänkanslutningen.
Avläsning
Se till att tändningen är AV. Sök rätt på datalänkanslutningen. Överbrygga datalänkanslutningens stift TEN och GND Fig. 1 . Anslut analoga voltmeterns minusanslutning till datalänkanslutningens stift FEN Fig. 1 . Anslut analoga voltmeterns plusanslutning till batteriplus Fig. 1 . Slå PÅ tändningen. Räkna voltmeternålens utslag. Jämför med felkodstabell. Varje felkod består av två eller flera nålutslag. Första gruppens utslag visar felkodens 'tiotal' Andra gruppens utslag indikerar felkodens 'ental'. För tvåsiffriga felkoder: En 1,6 sekunders paus åtskiljer varje felkodsgrupp. En 4 sekunders paus åtskiljer varje felkod. Till exempel: Felkod 23. 2 nålutslag följda av 1,6 sekunders paus Fig. 2 [A] följd av 3 nålutslag och en 4 sekunders paus Fig. 2 [b]. Slå AV tändningen.
Radering
Se till att tändningen är AV. Koppla loss batteriets stomledning. Tryck ned bromspedalen i 5-10 sekunder. Koppla in batteriets stomledning.
VARNING: Bortkoppling av batteri kan radera minnet från elektroniska enheter (t ex radio, klocka).
Identifiering av felkod


206 Inlägg
5 december 2008
#14
Blinktyp    Felställe    Trolig orsak
02    Vevaxellägessensor - FS-motor (i fördelare)    Ledningar, vevaxellägessensor, motorstyrdon
02    Vevaxellägessensor 2 - KL-motor (nära vevaxelremskiva)    Ledningar, vevaxellägessensor, motorstyrdon
03    Kamaxellägessensor (i fördelare)    Ledningar, kamaxellägessensor, motorstyrdon
04    Vevaxellägessensor 1 - KL-motor (i fördelare)    Ledningar, vevaxellägessensor, motorstyrdon
05    Knacksensor - KL-motor    Ledningar, knacksensor, mekaniskt fel, motorstyrdon
08    Luftmassamätare - FS-motor    Ledningar, luftmassamätare, mekaniskt fel, motorstyrdon
08    Luftmängdmätare - KL-motor    Ledningar, luftmängdmätare, mekaniskt fel, motorstyrdon
09    Motortemperaturgivare    Ledningar, motortemperaturgivare, mekaniskt fel, motorstyrdon
10    Temperaturgivare för insugsluft - KL-motor    Ledningar, temperaturgivare för insugsluft, motorstyrdon
11    Temperaturgivare för insugsluft - FS-motor    Ledningar, temperaturgivare för insugsluft, motorstyrdon
12    Spjällägessensor    Ledningar, spjällägessensor, motorstyrdon
14    Lufttrycksgivare - motorstyrdon    Motorstyrdon
15    Uppvärmd lambdasond - FS-motor, låg spänning    Ledningar, uppvärmd lambdasond, bränsletryck, mekaniskt fel, motorstyrdon
15    Uppvärmd lambdasond, cylinderrad 2 - KL-motor, låg spänning    Ledningar, uppvärmd lambdasond, bränsletryck, mekaniskt fel, motorstyrdon
16    Avgasåterledningsventilens lägessensor - KL-motor    Ledningar, avgasåterledningsventil, avgasåterledningsventilens lägessensor, mekaniskt fel, motorstyrdon
17    Uppvärmd lambdasond - FS-motor, spänning omkopplas ej    Ledningar, uppvärmd lambdasond, bränsletryck, mekaniskt fel, motorstyrdon
17    Uppvärmd lambdasond, cylinderrad 2 - KL-motor, spänning omkopplas ej    Ledningar, uppvärmd lambdasond, bränsletryck, mekaniskt fel, motorstyrdon
23    Uppvärmd lambdasond, cylinderrad 1 - KL-motor, låg spänning    Ledningar, uppvärmd lambdasond, bränsletryck, mekaniskt fel, motorstyrdon
24    Uppvärmd lambdasond, cylinderrad 1 - KL-motor, spänning omkopplas ej    Ledningar, uppvärmd lambdasond, bränsletryck, mekaniskt fel, motorstyrdon
25    Bränsletryckregulatorns magnetventil    Ledningar, magnetventil, vakuumrör blockerat/läcker, mekaniskt fel, motorstyrdon
26    Kolfiltrets evakueringsventil i sluten tankventilation    Ledningar, magnetventil för sluten tankventilation, vakuumrör blockerat/läcker, mekaniskt fel, motorstyrdon
28    Magnetventil för avgasåterledning - FS-motor    Ledningar, magnetventil för avgasåterledning, mekaniskt fel, motorstyrdon
28    Magnetventil för avgasåterledning - KL-motor (vakuum)    Ledningar, magnetventil för avgasåterledning, mekaniskt fel, motorstyrdon
29    Magnetventil för avgasåterledning - KL-motor (ventilation)    Ledningar, magnetventil för avgasåterledning, mekaniskt fel, motorstyrdon
34    Tomgångsventil    Ledningar, tomgångsventil, mekaniskt fel, motorstyrdon
41    Inloppsgrenrörets luftreglerventil 1 - KL-motor    Ledningar, magnetventil, vakuumrör blockerat/läcker, mekaniskt fel, motorstyrdon
46    Inloppsgrenrörets luftreglerventil 2 - KL-motor    Ledningar, magnetventil, vakuumrör blockerat/läcker, mekaniskt fel, motorstyrdon
67    Relä för kylfläktmotor - lågfart    Ledningar, relä, motorstyrdon


206 Inlägg
5 december 2008
#15
E ju alltid nåt


252 Inlägg
6 december 2008
#16
Porsche935 skrev:
Hmm har dom där fordarna inte en sån där krocksäkring som löst ut? Sitter iså fall en röd knapp vid kopplings pedalen på väggen el bak i reservhjuls baljan!?? E inte säker på att probe har det men övriga ford (tyska) har det   kolla innan du beställer prylar. Den brukar lösa ut ibland om man har lite otur

Krocksäkringen sitter inte där fram, så gissa inte, utan ta reda på fakta först. Krocksäkringen sitter i skuffen, på vänster sida.

77 Inlägg
6 december 2008
#17
hade samma problem med en Probe jag hade. de va iofs en 2,2 turbo. men som Kickboxer säger satt den i skuffen på min oxå. Kolla den igen. Jag köpte min med det felet. Ägaren innnan hade bytt ut "hela" el systemet o larm o allting. men vet man var man ska kolla så va de ju klart på 2 röda!
Det va min erfarenhet iaf! Lycka till! hoppas du hittar felet!

"men bara min åsikt.."

10 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#18
" Det har löst sig! "


Tack för allas hjälp och idér!
Det visade sig vara fördelaren som var trasig.... Pumpen verkade bara lagt av tillfälligt, fråga mig inte hur i helvete det gick ihop, men rätt som det var så gick pumpen igång, hörde ett svagt svagt surrande under bilen ... tongue

Men inte gick den att starta för de!
Nix, mätte all ström fram till tändningen, allt var som det skulle tills jag kom till fördelare, där vare svagt som sjutton! Så jag ordnade en ny fördelare, and guess what!?

Den går som katten spinner! ;D

Äntligen!...


Åter igen!
Tack till alla som hjälpt mig och kommit med förslag!


77 Inlägg
11 december 2008
#19
Leijo skrev:
" Det har löst sig! "


Tack för allas hjälp och idér!
Det visade sig vara fördelaren som var trasig.... Pumpen verkade bara lagt av tillfälligt, fråga mig inte hur i helvete det gick ihop, men rätt som det var så gick pumpen igång, hörde ett svagt svagt surrande under bilen ... tongue

Men inte gick den att starta för de!
Nix, mätte all ström fram till tändningen, allt var som det skulle tills jag kom till fördelare, där vare svagt som sjutton! Så jag ordnade en ny fördelare, and guess what!?

Den går som katten spinner! ;D

Äntligen!...


Åter igen!
Tack till alla som hjälpt mig och kommit med förslag!

lollol Kul att det löste sig! Trägen vinner!

"men bara min åsikt.."

157 Inlägg
6 februari 2009
#20
är det någon som vet vart på vänster sida av skuffen denna krocksäkringen sitter ?
mvh jens

vill du få din bil fotad: www.JiS-foto.se


Sök