2630
Sök

Skyhöga avgasvärden, åtgärda hur?

642 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan,

Besiktigade bilen(Opel calibra) nyligen och avgasvärdena var helt åt pipsvängen. Pärlan slog till med följande:

CO: 8,7(0,5)
CO 2500: 8,2(0,3)
HC: 512(100)
Lambda: 0,83(0,97-1,93)

Något är som sagt galet då bilen fettar på med på tok för mycket soppa, första jag gjorde var att checka ifall det fanns några felkoder lagrade och visst fanns det det, en knacksensor som håller på och säger upp sig. Har även kollat efter läckage på grenrör och övriga avgassystemet och det håller tätt, även insugsslangen är tät. Har utfört en grundservice nu i dagarna och lambdasonden är även den bytt för högst ett par månader sen.

Kan det vara knacksensorn som är det huvudsakliga skälet till att värdena är jättehöga eller vad tror ni det kan vara?

Tack på förhand!
Senast redigerat av DanneJ (30 januari 2009)


1 723 Inlägg
30 januari 2009
#2
knacksensorn drar väl på med soppa ifall bilen börjar spika. och då blir det ju högre värden om soppan inte förbränns. ditt hc tyder ju på massvis med oförbränt bränsle. högt HC brukar vara relaterat till tändsystemet, men i ditt fall ev knacksensorn.

iom att sensorn inidikerar fel så börja med att byta den och mät värdena pånytt.
Senast redigerat av falloutboy (30 januari 2009)

236 Inlägg
30 januari 2009
#3
knacksensorn stänger av tändningen...

de kostar att ligga på topp...

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 januari 2009
#4
finne-83 skrev:
knacksensorn stänger av tändningen...

Vadå stänger av....?

1 019 Inlägg
30 januari 2009
#5
DanneJ skrev:
Lambda: 1,83(0,97-1,93)

Du menar 0,83?


236 Inlägg
30 januari 2009
#6
mrbuggy skrev:
finne-83 skrev:
knacksensorn stänger av tändningen...

Vadå stänger av....?

den stänger av den när knacksensoren registrerar spikningar..gör ialf på 850 maskin..så att den inte ska smälta kolvar så matar den bara soppa men inte gnista då...på den sekunden...

de kostar att ligga på topp...

1 723 Inlägg
30 januari 2009
#7
finne-83 skrev:
mrbuggy skrev:
finne-83 skrev:
knacksensorn stänger av tändningen...

Vadå stänger av....?

den stänger av den när knacksensoren registrerar spikningar..gör ialf på 850 maskin..så att den inte ska smälta kolvar så matar den bara soppa men inte gnista då...på den sekunden...

ja ger mer soppa gör den inte som jag skrev. den backar tändningen. om nu inte pontiacen t ex har en ovanlig motor. smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 januari 2009
#8
falloutboy skrev:
finne-83 skrev:
mrbuggy skrev:

Vadå stänger av....?

den stänger av den när knacksensoren registrerar spikningar..gör ialf på 850 maskin..så att den inte ska smälta kolvar så matar den bara soppa men inte gnista då...på den sekunden...

ja ger mer soppa gör den inte som jag skrev. den backar tändningen. om nu inte pontiacen t ex har en ovanlig motor. smile

Den backa tändningen på min PRV-sexa också...slööö som bara den...

642 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#9
Garfield skrev:
DanneJ skrev:
Lambda: 1,83(0,97-1,93)

Du menar 0,83?

haha självklart smile


290 Inlägg
30 januari 2009
#10
motor temp giv eller lambdasond är nog troligt.

642 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#11
dr-aero skrev:
motor temp giv eller lambdasond är nog troligt.

Ska lägga till motortempgivaren till "lösningslistan", tror dock inte det är lambdan som spökar för den är ny sedan ett par månader tillbaka men visst kan den gett upp igen också.
Senast redigerat av DanneJ (30 januari 2009)


290 Inlägg
30 januari 2009
#12
då är det till 99% tempgivaren

1 723 Inlägg
31 januari 2009
#13
dr-aero skrev:
då är det till 99% tempgivaren

tempgivaren är ju även en lurig rackare då den inte ger några felkoder om det skuklle va fel på den. för det är ju inte onormalt att bilen kan va kall.

642 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#14
Besiktigade bilen idag igen och efter servicen och ny knacksensor slår bilen till med följande värden:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 012 (100)
Lambda: 1,24 (0,97-1,03)

Hur kan lambdan spöka så mycket från att mäta att bilen går hur fett som helst till att bilen går jättesnålt, den är bytt sedan ett par månader tillbaka, har kollat efter läckage runt grenrör , insug, luftfilterslang och motorns vacuumslangar och allt är tätt. Vad kan det vara som är fel nu?

Tror tråden ligger på lite fel ställe också ifall någon moderator kan flytta den till "Generell felsökning, motorteknik"

Tack på förhand!
Senast redigerat av DanneJ (6 februari 2009)


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
6 februari 2009
#15
DanneJ skrev:
dr-aero skrev:
motor temp giv eller lambdasond är nog troligt.

Ska lägga till motortempgivaren till "lösningslistan", tror dock inte det är lambdan som spökar för den är ny sedan ett par månader tillbaka men visst kan den gett upp igen också.

var inte så säker på att lambdan funkar bra bara fr att den är ny.
jag hade trasig lambda på min omega, och när jag bytte till en sprillans ny så gick bilen ännu sämre, det visade sig att den nya också var kass.
så jag tog en begagnad lambdasond från en 9000 och byggde om kablarna och då funkade det prima.

så bara för at lambdan är ny, behöver den inte funka. men får du inga felkoder från den så bör den ju funka.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

642 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#16
Tror jag hittat felet, motorn drar in tjyvluft mellan insug och lmm, var nere vid bilen nyss och "startgasade" alla slangar igen och visst fan började motorn dra upp i varv som en tok när man sprutade vid insuget och det visade sig att slangklämman har åkt av och slangen sitter löst vid insuget. Upp till bevis på måndag.



Sök