3514
Sök

A eller T kam i volvo?

Larssa91
7 december 2008
Trådstartare
#1
vilken kam är roligast att köra med A eller T kam. motorn är en volvo b230 turbo.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 december 2008
#2
A-kammen är roligare. Det lär redan sitta en t-kam i din. Sen finns det andra kammar som är ännu bättre


Larssa91
7 december 2008
Trådstartare
#3
okej.. hur beter sig motorn då? snabbt laddtryck elr??

Med lem
1 127 Inlägg
7 december 2008
#4
T kammen kan du använda som blompinne. smile

Av A- och T-kammarna är ju A helt klart bäst. Men jag skulle hellre på en V-kam. Lite roligare register om du gillar att varva lite.


Fölkesberg
163 Inlägg
6 februari 2009
#5
finns det inget rigister av alla kammar e bra för?? hittar bara vilka grader o vinklar...

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
#6
Tbtommy skrev:
finns det inget rigister av alla kammar e bra för?? hittar bara vilka grader o vinklar...

jo...  motordatatråden

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fölkesberg
163 Inlägg
6 februari 2009
#7
du kan inte länka då??

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
#8
Tbtommy skrev:
du kan inte länka då??

nej, den är klistrad längst upp i FAQ....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
6 februari 2009
#9
I princip:

Desto högre lyft och desto större vinkel kammen håller ventilen öppen : desto mera pang i motorn för man får in mera bränsle-luftblandning.

Turbo: Lite "overlap" - dvs avgas och insug skall inte vara öppna samtidigt för då blåser man soppan rätt igenom cylindern.

Sugis: Vill ha "overlap" för att avgaspulserna skall hjälpa till att fylla cylindern.

Men höga lyft och stora öppningsvinklar innebär "vilda" kammar som kräver lätta ventiler och lätta fjädrar och som ger oroliga motorer på låga varv. Så det är en avvägning hela tiden. Rent generellt så kan man säga att en biltillverkares orginalkammar är snälla och alltid funkar med orginal ventiler etc men att om man köper specialtillverkade kammar så måste man veta mer vad man ger sig in på.

/Göran


Tbtommy skrev:
finns det inget rigister av alla kammar e bra för?? hittar bara vilka grader o vinklar...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök