I princip:
Desto högre lyft och desto större vinkel kammen håller ventilen öppen : desto mera pang i motorn för man får in mera bränsle-luftblandning.
Turbo: Lite "overlap" - dvs avgas och insug skall inte vara öppna samtidigt för då blåser man soppan rätt igenom cylindern.
Sugis: Vill ha "overlap" för att avgaspulserna skall hjälpa till att fylla cylindern.
Men höga lyft och stora öppningsvinklar innebär "vilda" kammar som kräver lätta ventiler och lätta fjädrar och som ger oroliga motorer på låga varv. Så det är en avvägning hela tiden. Rent generellt så kan man säga att en biltillverkares orginalkammar är snälla och alltid funkar med orginal ventiler etc men att om man köper specialtillverkade kammar så måste man veta mer vad man ger sig in på.
/Göran
Tbtommy skrev:
finns det inget rigister av alla kammar e bra för?? hittar bara vilka grader o vinklar...
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI