Köpte en corsa sommaren 2008 för att åka billigt till jobbet! billigt gick den (0.5l mil) men den var ju inte så snabb direkt
Den var däremot besiktigad o skattad 6 månader framåt så för 1500kr var köpet bra,den hade dessutom samma inredning som ovanliga gsi modellen + tacklucka.
Dörrarna var helt slut som på dom flesta corsor,hittade 2 st helt rostfria dörrar som inhandlades + lite andra orginaldelar för att bilen skulle fungera.
Under hösten skaffade jag mig en billig risig kadett gsi -86 med den högvarviga tätstegade växellådan f16cr och en risig/rasslig corsa -88 med c20ne från vectra gt som dessutom hade diones sviktstålsdrivaxlar:) för att bygga en gsi wannabe så billigt som möjligt.
Tanken med det hela är att ha något att pyssla med under vintern och få en halvrolig bruksbil som man även kan leka lite med.
Nu är motorn ur i 2liters corsan inkl drivaxlar osv och ska i corsa gt"n,även f16cr lådan ska i.
Gt"n är nu besiktigad men några småfel ska fixas och en ombesiktning sedan tar jag farväl av 1.3an med centralinsprutning.
Har även skaffat en till 2liters motor och diverse saker (se nedan) som jag ska snik trimma vid sidan om.
Receptet på den motorn följer nedan:
c20ne 8ventilers
116hk/86kw
borr 86/slag 86
c20ne block
c20ne vev
c20xe kolvar
c20xe stakar
portad topp
enem a7 kam (272/106/11)
chip (7000varv+)
omspänd lmm
bmw 535 spjällhus
större bränslepump
srti spridare
öppet filter
Avgassystem:
c20xe extraktorgrenrör med ne fläns
2tum med 2st simonsljuddämpare
srti katalysator
Växellåda:
f16 5cr tätstegad/kort close ratio låda
1an 3,15
2an 2,08
3an 1,48
4an 1,13
5an 0,89
slutväxel 3,94-1
Det är väldigt enkelt att bygga i en c20ne i corsan,kommer bilder på hur det går till här under våren,även hur man kopplar el osv,dyra special drivaxlar behövs inte utan det går att tex skarva kadett-vectra med corsans,men eftersom jag hittade (riktiga) axlar så använder jag dom,övrigt säljer jag av delar som jag ej behöver från donatorbilarna och håller på så vis budgeten låg,ca 6000kr inkl allt handlar det om,då är skatten o bes inräknat med.
Karossmässigt ska jag byta skärmkanter bak,garage lackera (vilket jag gjort förut,,,) fixa med lås o lite riktning av bakskärm mm.
Bromsar som ligger är kadett gsi 16v som oxså ska dit men mer om det senare.
Har bara lite dåliga bilder just nu men kommer bättre straxt,
Så ni som gillar gamla corsor med rost osv och har en tanke att byta motor kan om ni vill följa denna tråd för att se hur det går till.