6 februari 2009
Trådstartare
Hey
Nybliven ägare till min första Saab, och har lite funderingar. Bilen är en Saab 900 -94 med B206i motor. Bilen har gått ca 24000 mil.
1: Ibland tänds Check Engine lampan, men den lyser bara 1 sek, för att sedan slockna, sen kan den börja lysa igen men då upp till 20 sek för att sedan slocka, osv, den lyser aldrig fast. Den verkar endast lysa till när motorn blivit varm, min tempmätare ligger ungefär i mitten, normalt antar jag ? Lagt märke till att den bara lyser i stadskörning(50kmh eller lägre) men aldrig på motorväg t ex, något med kylning? Bilen känns inte heller nå annorlunda när lampan lyser. Av det jag hittat på olika forum verkar det finnas 4 vanliga fel när den lyser: Vakuumslangar,lambdan,termostat eller luftmasse, nån av dom som verkar trolig?
2: Det rasslar/skrapar lite milt från motorn, detta hörs tydligast när bilen är kall och på låga varv på 1:ans och 2:ans växel. Kamkedjan? Ljudet är som sagt ganska milt, men hörs.
Enda felet jag vet om på bilen annars är ett mindre oljeläckage, några droppar/dag. Check Engine felet verkar inte vara kopplat till rasslet.
Skulle vara mycket tacksam för hjälp.
MVH
Anders