3718
Sök

Hjälp med isobarik trekammare, enkelportad

6 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#1
God kväll

Jag skulle behöva lite hjälp med mitt projekt. Jag planerar att bygga en baslåda till min bil, en Volvo P210, och är ganska osäker på hur den skall vara utformad. Jag har försökt med ett antal olika program, som gett lika många olika resultat, och därmed är jag osäkrare nu än innan började räkna på saken.

Lådan blir en i bandpass-utformning, med två slutna kammare som spelar in i en portad (eller tvärtom). Den kommer att bestå av fyra element, i isobarikmontering. Den skall vara 1045 mm bred, får max vara 515 mm hög och max 470 mm djup. Hellre hög än djup. Vinkeln måste vara 63°.

Basarna är fyra GAS WC1220.2
Parametrarna:
Fs = 36, Hz
Qms = 5,54
Vas = 116,7 L
Cms = 0,214 mm/N
Mms = 91,49 g
Rms = 3,736 kg/s
Xmax = 5, mm
Xmech = 7,5 mm
P-Dia = 281, mm
Sd = 620,2 sq.cm
P-Vd = 0,31 liters
Qes = 1,14
Re = 3,333 ohms
Z = 4, ohms
BL = 7,779 Tm
Pe = 250, watts
Qts = 0,94
no = 0,46 %
1-W SPL = 88,83 dB
2.83-V SPL = 92,63 dB

Vilken volym skall kamrarna ha? Hur många portar? Hur långa? Åt Vilket håll skall de riktas? Material, tjocklek, mm.?
Jag lystnar på det mesta; http://www.lastfm.se/user/Sopastar. Dock mer power metal än hip hop.

Förslag på andra spektakulära lådor mottages. Alla fyra element skall dock få plats.

21 761 Inlägg
2 februari 2009
#2
Sopastar skrev:
max 470 mm djup.

I nederkant eller överkant?

Har räknat på en sån låda, men jag kan inte garantera bra resultat med den basen. Sluten konstruktion är bäst med tanke på Qts. Så här blev måtten på lådan:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/560042_4cv7wl.jpg

Rören är tänkt att vara 2 st 6" som är 13 cm långa. Dämpmatta (typ polyestermatta eller liknande) på väggarna i alla kammare.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2009)

6 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#3
Jo, det är en Duett; -64.

Egentligen skulle det nog vara bäst med en sluten låda, men hittade i dagarna ett program som kunde räkna på en massa olika lådor, och tyckte att det skulle vara tufft att ha en oskyldig låda i bagagutrymmet, som sedan skulle skrämma passagerarna framför från vettet. Hade dock förlagt det par element jag hade –och ja, de är de med röd ring, föredetta Pyramid – och jag behövde ju måtten och de andra specifikationerna, vilka följde med på ett papper vid köpet, så jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa ett par till när de nu var så billiga.
De följde inte med denna gång dock, så jag gick tillbaka till butiken och bad om ett sådant. Fick istället en utskrift på annonsen från deras hemsida, där det inte stod något alls, direkt. Sedan hittade jag parametrarna på en estländsk hemsida, så det löste sig ändå; i alla fall på den punkten.

De verkar allmänt okunniga på BRL. Skickade ett brev till deras tekninska support, med frågorna (något förkortade): "Kan dessa monteras isobarik?",  "Skulle denna lådtyp fungera?"  och "Hur och vart kan jag montera mina Radian 745PB-horn?". Fick till svar att de fungerade bäst i isobarik, att denna lådtyp skulle fugnera "perfekt" och att jag inte kunde ha andra högtalare i lådan.

Så nu sitter jag med fyra basar, som inte får plats bredvid varandra i en sluten låda; och med sluten isobarik så skulle konstruktionen bli fulare och mer angelägen för skador.

470mm i nederkant.

Det där ser ut som ett smart program. Hur se kurvan ut? Är den acceptabel för "normal" spelning? Blir den mycket sämre om lådan höjs till 515mm och förkortas till 470mm?
Senast redigerat av Sopastar (3 februari 2009)

21 761 Inlägg
3 februari 2009
#4
Sopastar skrev:
Hur se kurvan ut? Är den acceptabel för "normal" spelning?

Så här blir den teoretiskt när jag även lägger på en sorts kupéförstärkning:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/561201_uqi2i2.jpg

En peak blir det nästan hur man än gör. Men det kan skilja en hel del mellan den teoretiska uträkningen och den verkliga, får man inte glömma bort.

Sopastar skrev:
Blir den mycket sämre om lådan höjs till 515mm och förkortas till 470mm?

Nja, då går det ju inte att få till 63 graders lutning ifall volymerna ska vara samma. smile
Jag kan räkna på lite mindre volym i kammarna i morgon om du vill (för att få måtten att stämma) så får vi se hur frekvenskurvan ändras.
Senast redigerat av Drönirettab (3 februari 2009)

4 074 Inlägg
3 februari 2009
#5
Swedenrockers skrev:
BJonsson skrev:
jaha och vilka två BRL butiker har konkat menar du?

Han menar nog City- (Stockholm) och Barkarby.
Fast de konkade ju inte, de lades ner.

ja precis! så vitt jag vet är BRL en affärskedja... big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

6 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#6
Och så vitt jag vet kan en butik gå i konkurs även om den tillhör en kedja. Men nu skall vi inte diskutera vem som har rätt och fel, och vem som byter ämne.

Det vore juste om du ville göra det. Den skall ju passa precis bakom baksätet hade jag tänkt, och helst inte blockera reservhjulet.  Någon borde uppfinna en till dimension!

Nu är jag inte så insatt, men en peak på 12db? Hur kommer det att låta i praktiken? Nu är den väl förstås där den "skall" vara.

Kommer jag att behöva något slags filter? Läste någon stans att högtalarna kunde skaka sönder om de spelade utanför passbandet.

Spelar det någon roll vart portarna sitter? En sluten låda brukar väl vara riktad mot bakluckan, så att ljudvågorna studsar mot den först, så rören kanske skall kanske vara på "framsidan"?
Senast redigerat av Sopastar (4 februari 2009)

21 761 Inlägg
4 februari 2009
#7
Sopastar skrev:
Det vore juste om du ville göra det.

Ska försöka räkna i kväll efter jobbet. smile


Sopastar skrev:
Nu är jag inte så insatt, men en peak på 12db? Hur kommer det att låta i praktiken? Nu är den väl förstås där den "skall" vara.

Man kan säga att det praktiska frekvensområdet är ca 30-80 Hz, kollar man på kurvan så skiljer det runt 5 dB inom det området och peaken blir alltså inte så stor. Att toppen på kurvan är +12 dB är egentligen ingenting att bry sig om, det är nivåskillnaden i det användbara frekvensområdet som är intressant.

Orsaken till att hela frekvenskurvan ligger så pass högt i dB beror på att hela lådan har en ganska stor förstärkning av frekvenserna jämfört med att det skulle spela i fri luft.


Sopastar skrev:
Kommer jag att behöva något slags filter? Läste någon stans att högtalarna kunde skaka sönder om de spelade utanför passbandet.

Nja, att högtalarna skulle skaka sönder pga att man inte filtrerar signalen har jag aldrig hört talas om. Det får stå för den som skrev det i så fall. Men däremot ska lådan delas med filter, precis som vilken annan låda som helst.

Det brukar stå i litteraturen att man egentligen inte behöver filter till bandpasslåda eftersom lådkonstruktionen ska bete sig som ett högpassfilter, men det är fel anser jag. Höga frekvenser kommer ändå att höras, vilket inte ger en bra ljudbild.

Sopastar skrev:
Spelar det någon roll vart portarna sitter?

En bandpasslåda ska alltid ha portarna i det utrymme man sitter i, dvs kupén, annars blir basen svag. Allt ljud kommer ju ifrån portarna och om de blockeras av tex ett ryggstöd eller liknande så försvagas ljudet klart märkbart.

21 761 Inlägg
4 februari 2009
#8
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/561913_szjuh3.jpg

Nu har jag minskat volymerna litegrann på alla kammare och lådan har i princip maxmått i djupet+höjden. Rörlängden på båda 6" rören har ändrats till 19 cm med det där förslaget, det borde inte behövas konade trattar eftersom lufthastigheten inte verkar bli så hög med dessa rör. Jag tror inte att trattarna ryms i lådans överdel heller. smile

Även den här ritningen är med innermått och 22 mm material.

Frekvenskurvan med detta förslag skiljer sig inte speciellt mycket, ca 1 dB högre peak visar programmet.
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2009)

6 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#9
Tack! smile Den där fungerar nog.
Såg att F3 sänktes några Hz, och att Fb höjdes ett par när den blev mindre. Vilka roller spelar dessa värden? Bandbredden blev större, också. Är detta på bekostnad av effekten eller så? Är bara nyfiken på hur allt fungerar.

Själva byggnationen av lådan blir väl med spånskiva, skruv och lim, antar jag. Lägger jag bara på 22mm i alla kanter på alla mått? Har du något tips på en "quick release"-anordning, så att de snabbt kan tagas ur bilen vid frakt av betongsuggor och dylikt? Skulle man måla/klä insidan också?

Stod ungefär "electronic crossovers is a must with bandpass-boxes, otherwise they'll destroy themselves in high frequencies". Har dock inte kvar sidan.

Förmodar att det inte bara är Hz och dB som spelar in. Hur låter sådana här jämfört med en sluten, egentligen? Blir det något "dunka dunka", eller är både elementet och lådtypen ämnade för djupbas eller annat? Vet egentligen inte vilken av dessa jag föredrar, så ett mellanting hade kanske varit bäst.
Senast redigerat av Sopastar (9 februari 2009)

21 761 Inlägg
5 februari 2009
#10
I det här fallet så är inte F3 och Fb någonting att bry sig om eftersom de angivelserna även tar med den pålagda kupéförstärkningen (som bara är en grov uppskattning) i beräkningen. Bandbredden blir lite större eftersom den portade kammaren är mindre.

Normalt sett minskar verkningsgraden när den portade kammaren minskar i volym, men när även den slutna kammaren minskar så kan peaken bli aningen högre och verkningsgraden håller sig på ungefär samma nivå. smile

Har tyvärr inget bra tips på snabbkopplingar för fastsättningen av lådan.

Jag är definitivt ingen expert på bandpasslådor, men det där med att lådan/basarna skulle "förstöra" sig själv ifall de får spela höga frekvenser låter.....inte helt rätt. Däremot har man svårt att höra när baselementet börjar låta illa i en bandpasslåda, av den anledningen kan man säga att det är lättare att spela sönder basen än med en "vanlig" låda. smile

En bra byggd 4:e ordningens bandpasslåda kan spela både tajt och rappt, det finns bandpasshemmasubbor med mycket bra ljudkvalitet. Jämfört med korrekt gjord sluten låda och basreflexlåda så har slutna lådan bästa ljudkvaliteten, sedan kommer nog basreflex.

Bandpasslådan ligger dock inte långt efter basreflexlådan, men det är svårare att få till bandpasslådan. Dessutom passar inte vilket element som helst i den lådtypen. Bandpass kan spela både dunk och djupbas ifall den byggs på rätt sätt och har rätt element.

Din låda kommer nog troligen att spela mer dunk än djupbas och jag tror att det blir svårt att få den att låta bra till "allroundmusik" hur man än gör. Jag kan bara utgå ifrån vad mitt program visar eftersom jag inte har provat basen, därför törs jag inte lova en massa. smile

6 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#11
Okej, så filtret skall vara inställt på 100 Hz?

Skulle det vara polyestermatta på alla väggar, golv, tak och rör? Behöver man klä/måla insidan om det ändå är dämpmatta där?

Hur pass hård är regeln om rörens avstånd från allt annat, och hur påverkar det ljudet? Vart skall i sådant fall portarna sitta?

Om jag lyckas snickra ihop den här, och det låter fruktansvärt, vilken konstruktion skulle du då rekommendera? Vilken hade du själv provat att bygga först med dessa fyra basar och denna plats?

21 761 Inlägg
9 februari 2009
#12
Sopastar skrev:
Okej, så filtret skall vara inställt på 100 Hz?

Nja, det är lite väl högt tycker jag. Dels spelar inte lådan så högt upp i frekvens och dels kommer basen att höras bakifrån ganska tydligt, så skulle åtminstone inte jag vilja ha det i min bil när jag lyssnar på musik.

Prova med 70-80 Hz. Men sedan ska ju framsystemet kunna "möta upp" basen på ett bra sätt också, annars blir det ett "glapp" i frekvensåtergivningen och det är inte heller bra. smile

Sopastar skrev:
Skulle det vara polyestermatta på alla väggar, golv, tak och rör? Behöver man klä/måla insidan om det ändå är dämpmatta där?

Röret behöver inte kläs med dämpmaterial, däremot kan du sätta lagom tjock (2-3 cm) matta på väggarna och tak+golv. Du kan gärna måla alla ytor på insidan av lådan, då blir den faktiskt litegrann tätare.

Sopastar skrev:
Hur pass hård är regeln om rörens avstånd från allt annat, och hur påverkar det ljudet? Vart skall i sådant fall portarna sitta?

Det viktiga är avståndet från rörmynningen till motstående objekt, tex en vägg. Det avståndet bör vara åtminstone samma som rörets innerdiameter. Ifall röret är 7 cm i innerdiameter så ska gå att ha kanske 5-6 cm avstånd till motstående objekt, men om avståndet blir alldeles för litet så ändras avstämningen och ljudet "stryps". Flåsljud kan dessutom uppstå inne i lådan.

Sopastar skrev:
Om jag lyckas snickra ihop den här, och det låter fruktansvärt, vilken konstruktion skulle du då rekommendera? Vilken hade du själv provat att bygga först med dessa fyra basar och denna plats?

I så fall är det sluten låda som gäller, helt klart. Jag kan som sagt inte garantera bra ljudkvalitet från denna låda. Tycker du att lådan låter väldigt illa så skriv gärna det, både positiv och negativ kritik är bra. smile


Sök