3246
Sök

Lossa remskivan på veven BMW 535 E34

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#1
som topic
någon som vet om den stora muttern som håller den stora remskivan på veven är höger eller vänster gängad ?
är rätt viktigt då jag inte slår skiten åt fel håll ^^
sen någon som lossat den och vet om jag behöver nåt specialverktyg ? det behövdes på mercan jag bytte på iallafall

vet ej om jag lagt tråden rätt annars får väl nån moderator flytta den smile

// Viktor


Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#2
någon borde väl ha skruvat BMW här ? yikes


4 001 Inlägg
9 februari 2009
#3
jag är till 99% säker på att den är högergängad, jag har aldrig lossat en sån som varit vänstergängad.
Senast redigerat av kolvas (9 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

m3-lappis
9 februari 2009
#4
På m20b20 och b25 sitter den muttern med 410 nm.. Så det är bara att försöka fixera veven så den inte snurrar när man vrider. Har dock ej sett verktyg att köpa för ändamålet så man får nog bygga något eget.. 3/4 skaft , en rör stump , glatt humör så brukar den lossa.
Senast redigerat av m3-lappis (9 februari 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#5
m3-lappis skrev:
På m20b20 och b25 sitter den muttern med 410 nm.. Så det är bara att försöka fixera veven så den inte snurrar när man vrider. Har dock ej sett verktyg att köpa för ändamålet så man får nog bygga något eget.. 3/4 skaft , en rör stump , glatt humör så brukar den lossa.

ok så den sitter då ^^
jo jag har en 32 krafthylsa som är lite ombygd för ändamålet tongue
men ville vara säker på åt vilket håll man drar så man inte dra sönder skiten
jag la i växel och handbroms men lamellerna va lute dåliga så de gick runt ändå:P
får se får ta en slägga och slå så de blir som en stöt på skiten så kanske det lossnar


Mekaniker
472 Inlägg
9 februari 2009
#6
Ett tipps är att lägga ett kraftigt krafthandtag mot rambenet och köra snabbt på startmotorn. Så fick jag lossa en gång innan jag hade mutter maskin.

BMW-tok

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#7
BMWKimmo skrev:
Ett tipps är att lägga ett kraftigt krafthandtag mot rambenet och köra snabbt på startmotorn. Så fick jag lossa en gång innan jag hade mutter maskin.

har gort det en gång knäckte handtaget så näe funkar inge vidare på min motor tongue


edit
la i växel och handbroms sen satt brorsan och höll imot med vanliga bromsen me då handbromsen tar lite dåligt
och de gick fan inte få bort skiten yikes sitter som fan
nån som har något mer tips hur jag så få bort skiten ? tongue


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
330 Inlägg
9 februari 2009
#9
32 krafthylsa, kraftig ledhantag, rör o en kompis håller i bromsenmed växel i sen ska det gå


Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#10
Nitro skrev:
32 krafthylsa, kraftig ledhantag, rör o en kompis håller i bromsenmed växel i sen ska det gå

36 är det wink
och de va just sådär jag gorde men gick inte tongue
hängde mig i hävstången 2 meter långt rör
130kg på det o inte fan lossna skiten för det yikes
blir till att låna däckverkstans mutterknack till lastbilar och vålda bort skiten
får se om veven håller för det ^^


4 001 Inlägg
9 februari 2009
#11
Team-Adolfsson skrev:
Nitro skrev:
32 krafthylsa, kraftig ledhantag, rör o en kompis håller i bromsenmed växel i sen ska det gå

36 är det wink
och de va just sådär jag gorde men gick inte tongue
hängde mig i hävstången 2 meter långt rör
130kg på det o inte fan lossna skiten för det yikes
blir till att låna däckverkstans mutterknack till lastbilar och vålda bort skiten
får se om veven håller för det ^^

ifall veven höll för 2m järnrör och 130kg så är en mutterknackare ingenting... men jag skulle inte vilja vara din vev, jag har sett vevaxlar som blivit krökta p.g.a sådan behandling, fatta vilket vridmoment du utsätter veven för när man gör så.

men ifall du inte får loss den med startmotorns hjälp så har du STORA problem, jag har aldrig misslyckats med det och då har jag ändå skruvat gamla Audi dieslar och dom dras med 360nm har jag för mig, tror att Volvos D24 dras ännu hårdare.
Senast redigerat av kolvas (9 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#12
kolvas skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Nitro skrev:
32 krafthylsa, kraftig ledhantag, rör o en kompis håller i bromsenmed växel i sen ska det gå

36 är det wink
och de va just sådär jag gorde men gick inte tongue
hängde mig i hävstången 2 meter långt rör
130kg på det o inte fan lossna skiten för det yikes
blir till att låna däckverkstans mutterknack till lastbilar och vålda bort skiten
får se om veven håller för det ^^

ifall veven höll för 2m järnrör och 130kg så är en mutterknackare ingenting... men jag skulle inte vilja vara din vev, jag har sett vevaxlar som blivit krökta p.g.a sådan behandling, fatta vilket vridmoment du utsätter veven för när man gör så.

men ifall du inte får loss den med startmotorns hjälp så har du STORA problem, jag har aldrig misslyckats med det och då har jag ändå skruvat gamla Audi dieslar och dom dras med 360nm har jag för mig, tror att Volvos D24 dras ännu hårdare.

36kg
min dras med 56kg enligt BMW



Sök