3254
Sök

Tips och råd inför eventuellt byte?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#1
Jag hade eventuellt tänkt sälja min El Camino SS 1968, i förmån till mitt nya projekt, men jag var inte helt säker pga min kärlek för bilen.

Dock så har jag nyligen blivit erbjuden ett byte, mot en BMW M5 - 00. Gått 10500mil.

Ser ut som följande.

http://i163.photobucket.com/albums/t294/Damnation354/3596529744.jpg


Så nu undrar jag, och vädjar till er eftersom jag har inte haft så mycket erfarenhet med just BMW..
Vad ska man kolla efter innan man byter?
Finns det några kända "barnsjukdomar"?
Är bilen driftsäker?
Sen så har jag hört ett rykte om att delar kostar en ansenlig summa pengar, är detta sant?

Finns det någon annat jag behöver veta?



Och till sist, tycker ni att jag borde göra det, eller avvakta?
Och ja jag har sökt efter liknande trådar, dock så är jag på ett väldigt tajt schema idag, så jag hann inte kolla igenom alla trådar efter något. Om en moderator tycker att den här tråden är onödig så får dom förstås stänga den.


Som sagt, det här är en vädjan till er som community, tack på förhand!
Senast redigerat av Siarnaq (11 februari 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

385 Inlägg
11 februari 2009
#2
Det du ska se upp med på BMW:n är VANOSEN! Annars vet jag inget speciellt.
Men är allt OK med den så hade jag utan tvekan bytt tongue

342 Inlägg
11 februari 2009
#3
Kan iaf säga att det är en sjukt go bil iaf. Både komfort och bra tryck.

Du ska ju helst egentligen ha en 01-03 (eller sen 00:a)
Då kom ju diverse uppdateringar. så som facelift, ventil till vanos mm.
Kolvringarna ska vara åtegärdat redan på 00:erna.

Reservdelarna är väll lite dyrare än vanlig 5-serien. Men kolla allt väl, så som bromsar och liknande så det är fräscht så slipper du byta det.

Gärna att inp 2 servicen är gjort rätt nyligen så slipper du den.

Sen kolla rost, e39 rostar ju lite, men i å med att det är en m5:a har den antagligen inte körts på vintern. Så det borde inte va något. Bmw var väldigt skyssta och bytte allt man kom in med på garantin.
Kolla främst då bagagelucka, hyv dörrar.

Sen som vanligt kolla om det är omlackad, krockad.

Bara fråga om de e nått mer.

342 Inlägg
11 februari 2009
#4
KG skrev:
Det du ska se upp med på BMW:n är VANOSEN! Annars vet jag inget speciellt.
Men är allt OK med den så hade jag utan tvekan bytt tongue

Vanosen kan rassla lite vid uppstart, men ska tystna sen. Beror på att vanosen måste få upp trycket.
Bara en skönhetsfel, så det behöver inte va något allvarligt.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#5
vanten06 skrev:
Vanosen kan rassla lite vid uppstart, men ska tystna sen. Beror på att vanosen måste få upp trycket.
Bara en skönhetsfel, så det behöver inte va något allvarligt.

Bilen var gjord tydligen sent September 00, så jag har för mig att den har faceliften. Dock så ser den bra ut, ser inte ut att vara någon rost på den överhuvudtaget.

Något speciellt ställe jag ska kolla på kanske?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

342 Inlägg
11 februari 2009
#6
Siarnaq skrev:
vanten06 skrev:
Vanosen kan rassla lite vid uppstart, men ska tystna sen. Beror på att vanosen måste få upp trycket.
Bara en skönhetsfel, så det behöver inte va något allvarligt.

Bilen var gjord tydligen sent September 00, så jag har för mig att den har faceliften. Dock så ser den bra ut, ser inte ut att vara någon rost på den överhuvudtaget.

Något speciellt ställe jag ska kolla på kanske?

Rosten ser du inte på karossen, då har det gått långt, hehe

Som sagt rosten hittar du på bakluckan, innanför då alltså.
Samt innanför dörrar och på huven, innanför njurarna oftast.

Men rostade det där byttes det ut på garntin, till helt nya delar. Det är ju om det börjat rosta efter att garantin har gått ut och man inte bytt delarna själv. Var bycket noga när du kolla, räcker ju ned minsta bula så kommer det föröka sig mer.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#7
vanten06 skrev:
Rosten ser du inte på karossen, då har det gått långt, hehe

Som sagt rosten hittar du på bakluckan, innanför då alltså.
Samt innanför dörrar och på huven, innanför njurarna oftast.

Men rostade det där byttes det ut på garntin, till helt nya delar. Det är ju om det börjat rosta efter att garantin har gått ut och man inte bytt delarna själv. Var bycket noga när du kolla, räcker ju ned minsta bula så kommer det föröka sig mer.

Nejdå, menade inte karossen heller. tongue

Mjo det är klart, kommer att felsöka skiten ur den sen, se om man hittar något.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

342 Inlägg
11 februari 2009
#8
Kolla även föregånge besiktning då ser du ju om den tex har bra och veta på leder, stag, suddningar och dyligt. Som måste bytas inom snar framtid. Sådant är ju svårt att upptäcka själv (en del känner man kanske vid provkörning)

Om inte kopplingen är bytt så kommer det nog ett koplings byte framöver. Man brukar byta allt från 8-12tusen mil.
Finns dock dom som hållt längre,(dem som vet hur man kör en m5.a)

För kopplingen är lite underdimentionerad på dessa.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#9
vanten06 skrev:
Kolla även föregånge besiktning då ser du ju om den tex har bra och veta på leder, stag, suddningar och dyligt. Som måste bytas inom snar framtid. Sådant är ju svårt att upptäcka själv (en del känner man kanske vid provkörning)

Om inte kopplingen är bytt så kommer det nog ett koplings byte framöver. Man brukar byta allt från 8-12tusen mil.
Finns dock dom som hållt längre,(dem som vet hur man kör en m5.a)

För kopplingen är lite underdimentionerad på dessa.

Mjo, vi har ju ett garage med billyft samt en mekaniker som har hållit på med bilar i 35 år så det blir väl att kolla in den lite extra noga om bytet går igenom. smile

Jo det är jag hört även, något tips på en sida där det finns lite eftermarknad grejer till M5?
Sitter och jobbar just nu så jag har tyvärr inte så mycket tid. :S

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

342 Inlägg
11 februari 2009
#10
Siarnaq skrev:
vanten06 skrev:
Kolla även föregånge besiktning då ser du ju om den tex har bra och veta på leder, stag, suddningar och dyligt. Som måste bytas inom snar framtid. Sådant är ju svårt att upptäcka själv (en del känner man kanske vid provkörning)

Om inte kopplingen är bytt så kommer det nog ett koplings byte framöver. Man brukar byta allt från 8-12tusen mil.
Finns dock dom som hållt längre,(dem som vet hur man kör en m5.a)

För kopplingen är lite underdimentionerad på dessa.

Mjo, vi har ju ett garage med billyft samt en mekaniker som har hållit på med bilar i 35 år så det blir väl att kolla in den lite extra noga om bytet går igenom. smile

Jo det är jag hört även, något tips på en sida där det finns lite eftermarknad grejer till M5?
Sitter och jobbar just nu så jag har tyvärr inte så mycket tid. :S

http://www.schmiedmann.se/ (grymt mycket bra grejer, både orginal grejer och eftermarknadsprylar.

http://www.motornord.se/system/webshop. … ;HSID=3054 (lite goa grejer till bmw, bla förstärkta kopplingar mm.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#11
vanten06 skrev:
http://www.schmiedmann.se/ (grymt mycket bra grejer, både orginal grejer och eftermarknadsprylar.

http://www.motornord.se/system/webshop. … ;HSID=3054 (lite goa grejer till bmw, bla förstärkta kopplingar mm.

Man bugar och bockar, tackar tackar. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök