2905
Sök

Få ur skruv med trasigt huvud

117 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Hejsan!

Skulle byta termostat på bilen, sitter med 2st torx skruvar.
Ena skruvens huvud har blivit dåligt (nästan runt) så går inte att skruva loss den med torx bits..

Hur ska jag göra för att få loss den? hmm Sitter väldigt hårt oxå..

Svetsa fast en mutter har jag hört, men kan inte svetsa själv.. Finns säkert andra alternativ.
Funderat på om man ska såga en skåra i den så man kan använda en vanlig mejsel, men är väldigt trångt att komma åt med en "såg"

Tacksam för svar! smile

MVH Rasmus

FreddeK
9 februari 2009
borra ur den men var  försiktig med gängorna!

517 Inlägg
9 februari 2009
Ett knep är att borra ett litet hål och slå in en "retract a coil" eller vad dem nu heter och då ska det bara vara att gänga upp skruven med hjälp av pinnen som sitter i det lilla hålet...

Men sitter den så pass hårt att det inte funkar så blir du nog så illa tvungen att borra ut den.

118 Inlägg
9 februari 2009
använd en svetstång brukar funka på dåliga skruvar..

Kokar ris
923 Inlägg
9 februari 2009

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2009
rörtång om du har kvar nått att sätta den ismile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

301 Inlägg
9 februari 2009
finns på biltema billigt.
en typ av grispitt.
tror det är en sådan Ghost_Face menar.
dom är ej koniska utan fyrkantiga.
kommer som en sats med borrar,pinne(som knackas ner i bulten) och verktygen man sätter på pinnen och vrider med en fast nyckel på.
fungerar alltid!
har sådan på jobbet och dom är förbannat bra.. dock så är våra snap-on och mac tools...

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

196 Inlägg
10 februari 2009
Dom är riktigt goa , sen skadar det alltid att värma och ge skallen en liten kyss först lite vackert runt om så den släpper lite lättare

(Dock inte skärbrännare och storslägga)...

246 Inlägg
10 februari 2009
Runda torx brukar gå att banka in en vanlig insex i.. Beroende på hur krångligt skruven sitter iofs

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 februari 2009
vad du än gör slå inte husena på dom där går sönder ganska lätt fick jag erfara när jag hamrade lite på polarns 960 som tur var passade 850 huset smile

borra först bort skallen bort med locket sen bör du ganska lätt kunna skruva ur skruven

Kör fort så hinner inget hända...

I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 februari 2009
svetsa fast en mutter. det allra lättaste.

volvo tic frälst
357 Inlägg
10 februari 2009
borra ett hål i centrum och slå i ett torxbits. börja alltid med detta eftersom skruven härdar när du svetsar på en mutter så de gör man som sista lösning.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
10 februari 2009
använd en tång som du får jävligt bra grepp med som inte glider. papegojtång (stavning?) brukar funka optimalt om man kommer åt.

funkar inte det finns det ju såna där som ghost_face snackar om.
eller borra.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

342 Inlägg
10 februari 2009
Borra ut den sen tar bort locket, så går det gänga ut den för hand (spänningarna i skryven har ju släppt)

Eller Grispitt.

Eller svetsa fast en mutter eller nått.

Sitter den hårt vilket jag tror blir det svårt att ta bort med tång. kanske med rörtång om du har gott om plats.

342 Inlägg
10 februari 2009
Såg att det var en 850 nu, då har jag haft exakt samma problem. Det är för trångt för att komma in med såg, tång eller liknande.

Jag svetsade på en mutter på min. Men ta ett långt borr och borra bort den om du inte hade tillgång till svets.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 februari 2009
Jag röstar på svetstång smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Avstängd
914 Inlägg
10 februari 2009
Ghost_Face skrev:
Ett knep är att borra ett litet hål och slå in en "retract a coil" eller vad dem nu heter och då ska det bara vara att gänga upp skruven med hjälp av pinnen som sitter i det lilla hålet...

Men sitter den så pass hårt att det inte funkar så blir du nog så illa tvungen att borra ut den.

Även kallad "Grispitt"

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

117 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Tack för alla tips! big_smile

Verkar som att det blir att svetsa på en mutter och dra loss den..
Pratade med en verkstad idag och dom verkar kunna fixa det smile

Hoppas det inte blir allt för dyrt bara.. hmm
Senast redigerat av rasmus849 (11 februari 2009)

blacken
11 februari 2009
Få ur skruv med trasigt huvud

Ett bevis om att man inte ska skruva med karetan när man är bakfull.. tonguebig_smile

Sök