4189
Sök

Mercedes 230E -89 Tappade oljatrycket samt oljan sprutade ut (LÖST problemet)

181 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har åkt på ett "litet" problem med bilen nu ikväll, jag körde i runt 60km/h och så kollade jag och såg att oljatrycket började sjunka så jag började bromsa och ställde mig i vägkaten och ser att oljalampan började lysa så jag stängde av bilen snabbt som ögat.. När jag öppnade huven ser jag att hela motorn är täckt i olja, vad inte riktigt vars ifrån det har kommit så jag ställer mig frågan till er, vad tror du felet är?
Jag har själv några teorier på felet och det är :
Topplockspackningen
Blockpackningen
Ventilpackningen

Så vad tror ni om felet? vore rätt skönt att få några olika teorier om vad felet kan vara och uppskattningsvis pris idé för vad hela kalaset kan kosta och även om någon här i närheten av Luleå kan fixa detta för en rimligslant..

En riktigt oturs drappad Perrrra_ på en tråkig Fredag den 13:e hmm

Edit: problemet är löst, satt i ett biltema oljefilter som orsakade att det blev för högt tryck i ventilhuset och sköt ut oljestickan, så ett problem för 92.50:- för ett nytt oljefiler
Senast redigerat av Perrrra_ (14 februari 2009)

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

290 Inlägg
13 februari 2009
#2
övertryck i vevhus,eller en sprucken oljetrycksgivare kanske

181 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#3
dr-aero skrev:
övertryck i vevhus,eller en sprucken oljetrycksgivare kanske

Hur kan det bli övertryck i vevhuset? Jag har inte haft för mycke olja eller så i bilen och motorn var varm och jag gasade inte speciellt mycke, körde väldigt försiktigt och snällt med den..

Oljetrycksgivare lät också som ett vettigt förslag, någon som helst prisuppskattning på den och är det stora problem att byta den själv för en person som inte har allt så jäkla mycke kunskap?

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

290 Inlägg
13 februari 2009
#4
1-200kr kanske, kolla med meca eller likn.
om vevhusventilationen blir tät så får du ett övertryck. den tätnar pga slag och klet från oljan.

181 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#5
dr-aero skrev:
1-200kr kanske, kolla med meca eller likn.
om vevhusventilationen blir tät så får du ett övertryck. den tätnar pga slag och klet från oljan.

okej får kolla upp lite närmare, ska ta och boxera bort bilen från gården imorgon eller så och får ta mig en närmare titt då smile tack för svar iaf smile

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

371 Inlägg
14 februari 2009
#6
Gör en motortvätt så du får bort all olja. fyll på ny och starta. då borde du se vart olja kommer ifrån.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 februari 2009
#7
låt mig gissa biltema oljefilter?

har råkat ut för att ett biltema filter höll hela 2mil om det ens var så långt innan ringen som tätar mellan filter och block hoppade bort och oljan sprutade rakt ut genom hjulhuset och genom fälgen..
sitter oljefiltret på annat ställe kan det hamna lite varstans sad

Kör fort så hinner inget hända...

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
14 februari 2009
#8
Perrrra_ skrev:
Hej jag har åkt på ett "litet" problem med bilen nu ikväll, jag körde i runt 60km/h och så kollade jag och såg att oljatrycket började sjunka så jag började bromsa och ställde mig i vägkaten och ser att oljalampan började lysa så jag stängde av bilen snabbt som ögat.. När jag öppnade huven ser jag att hela motorn är täckt i olja, vad inte riktigt vars ifrån det har kommit så jag ställer mig frågan till er, vad tror du felet är?
Jag har själv några teorier på felet och det är :
Topplockspackningen
Blockpackningen
Ventilpackningen

Så vad tror ni om felet? vore rätt skönt att få några olika teorier om vad felet kan vara och uppskattningsvis pris idé för vad hela kalaset kan kosta och även om någon här i närheten av Luleå kan fixa detta för en rimligslant..

En riktigt oturs drappad Perrrra_ på en tråkig Fredag den 13:e hmm

Blockpackning och topplockspackning är samma sak. Men det lär inte vara varken den eller ventilkåpspackningen som är sönder eftersom det inte är trycksatt där.

Du får leta på trycksatta ställen typ oljetryckskontakt, oljefilter osv. Eftersom bilen inte har turbo lär det inte finnas så många ställen utanpå motorn som är trycksatta. För den har väl inte oljekyl? Kan vara läge att kolla upp slangar/oljekylet isf.

Dåliga kolvringar tillsammans med igensatt vevhusventilation kan vara en möjlighet, men det tror jag inte på. Isf kan det läcka på diverse ställen där packningar/packboxar finns, men du bör ha märkt det på blårök i avgaserna tidigare isf.

Edit: stavfel
Senast redigerat av axelj (14 februari 2009)

181 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#9
Jag kanske formulerade mig fel, det känndes som att oljtrycket sjönk fast det kan lika gärna vara att oljan bara sjönk ur motorn.

Jag ska ta mig en titt nu snart vad felet kan vara, fast det blir såna problem att göra det själv då vårat garage är för litet och vi har runt -20 här.

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

181 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#10
Problemet är löst, Vilket var ett lätt och billigt fel. Felet var som Growe skrev, tidigare ägaren hade satt ett biltema oljefilter som orsakade för högt tryck i vevhusventilationen så sköt det ut oljestickan så felet löste sig genom att sätta en ny o-ring på oljestickan och ett nytt oljefilter samt ny olja smile
Tack för svaren.

Tråd kan låsas nu

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886


Sök