3362
Sök

Bmw 325 e36 går upp i temp

13 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej! Har en Bmw 325 e36 Som går upp i temp och börjar koka på tomgång.

har hört ifrån många håll att det är vanligt vid brusten toppackning sedan hört rykten om att kylaren ofta går på 325orna.

Då undrar jag om någon haft samma problem och vad äre första jag borde felsöka?

Lite info om bilen som kan vara en anledning till att bilen går upp i temp.
Den hade riktigt jävla dåligt vatten i när jag köpte den, helt brunt men just nu är det är bytt.
Bilen har med stått mer eller mindre stilla sen -06.
Vatten pumpen går och det cirkulerar som det ska.

Men de som har haft samma problem som mig skriv en rad om vad ni gjorde/bytte.
Ska gå igenom kylningen mer grundligt på fredag men vill gärna ha lite tips om vad som kan orsaka temphöjningen

tack i förhand//Jeppe!


1 585 Inlägg
12 februari 2009
#2
Är det bara på tomgång som bilen går upp i temp samt börjar koka? Har hört mycket om att fläktkopplingen strular på E36or. Då det oftast händer när bilen står på tomgång elller under kö-körning. Har du kollat så termostaten är hel? Annars låter det ju lite som att kylarn är kass eller att toppackningen har gått eftersom färgen på vattnet va brun:/.

Lycka till i alla fall.
Senast redigerat av Jolle87 (12 februari 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
12 februari 2009
#3
prova lufta den ordentligt också gärna lite lutad i uppförsbacke. Då bmw är generellt ganska krångliga att lufta helt..

Annars så kan det vara topppackning pga vattenfärgen.. tyvärr... Men testa det vanligaste och billigaste först..

mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

13 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#4
Jolle87 skrev:
Är det bara på tomgång som bilen går upp i temp samt börjar koka? Har hört mycket om att fläktkopplingen strular på E36or. Då det oftast händer när bilen står på tomgång elller under kö-körning. Har du kollat så termostaten är hel? Annars låter det ju lite som att kylarn är kass eller att toppackningen har gått eftersom färgen på vattnet va brun:/.

Lycka till i alla fall.

nä den går upp vid körning av låg hastighet med... går inte upp vid högre hastighet vilket jag antar att det är vinden i farten som gör de...
ska kolla igenom fläktkopplingen nästa gång. toppackningen ska bytas vilket som eftersom vi ska kolla igenom hur motorn mår


13 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#5
Darkie skrev:
prova lufta den ordentligt också gärna lite lutad i uppförsbacke. Då bmw är generellt ganska krångliga att lufta helt..

Annars så kan det vara topppackning pga vattenfärgen.. tyvärr... Men testa det vanligaste och billigaste först..

mvh skog

Luta den i uppförsbacke kan jag prova nästa gång. men ska inhandla ny packning... lika bra att byta den


1 353 Inlägg
12 februari 2009
#6
Brunt vatten brukar betyda olja i vattnet = topplockspackning, i värsta fall sprucken topp..

Vattenpumpen som sitter i original är inte världens bästa heller, Plastimpellrar som brukar gå sönder med tiden, brukar hålla till omkring 20 000 mil.

Byter man vattenpump får man en med stålimpellrar som håller lite längre (=

Och ställ den i Uppförsbacke när du luftar som Darkie skrev

There's no replacement for displacement

13 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#7
tackar tackar för hjälpen! det vart toppackningen som gått...
Men en fråga till här då.
Alla här känner igen namnet toppackning och vet vad det är.
Men i varge butik/mekaniker jag har varit hoss ser ut som ett frågetecken när jag frågar efter det... de föreslår Sotningsats, cyliderpackning mm!
Vad är det also know as?
Sotningssatsen går på ca 2800-4000 och så vitt jag vet så går en toppackning på ca 800-1000 kr


1 585 Inlägg
15 februari 2009
#8
Cylinderpackning är samma sak som toppackning. Kostar runt 900kr på mekonomen:)
Senast redigerat av Jolle87 (15 februari 2009)

George
1 956 Inlägg
15 februari 2009
#9
Har du kollat fläktkopplingen då? Låter precis som boven i dramat förutom packningen då.

Kolla ifall du kan stoppa fläkten med handen när vattnet är över driftstempen. Kan du stoppa den så har du felet där till att den just kokar vid tomgång och vid långsam körning.

Är fläkten frisk så kommer du få rätt ont på fingrarna om du är för envis med att stoppa den smile

Annars håller jag med alla föregående talare.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

117 Inlägg
15 februari 2009
#10
cylinder  packning e samma sak som topplocks packning .. köpte min för cirka 600-700 på mekonomen när ja bytte på min 325 för nån månad sen

13 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#11
fläktkopplingen fungerar bra... var inte meningen att kolla till den bara fick fingrarna imellan:P den funkar:P

Tackar tackar då äre en cylinderpackninge jag ska ha... upptäckte att det fanns olika MM storlek på Dessa packnigar...
Minns inte helt vad han sa tror det var imellan 0,8 mm och 1,2mm tror jag...
Äre någon större skillnad på dem? Ska plana toppen nu när man ändå är på G så tjockleken på packningen kan då vara en liten faktor i det?


3 059 Inlägg
15 februari 2009
#12
Glöm inte byta toppbultar också..

Darkie skrev:
prova lufta den ordentligt också gärna lite lutad i uppförsbacke. Då bmw är generellt ganska krångliga att lufta helt..
Annars så kan det vara topppackning pga vattenfärgen.. tyvärr... Men testa det vanligaste och billigaste först..
mvh skog

Du ska stå plant när du luftar. Det är sketaenkelt att lufta bmw, inga problem eller konstigheter överhuvudtaget. Inget generellt fel att det ska vara svårt.
Man kan ju undra hur folk gör igentligen när dom luftar sina..

Trådskaparen får gärna PM om han vill ha en instruktion på luftning.
Senast redigerat av Smajly (15 februari 2009)


4 586 Inlägg
15 februari 2009
#13
kolla gärna efter sprickor i toppen. Skulle vara surt att riva allt utan att kolla det


George
1 956 Inlägg
15 februari 2009
#14
Jeppeeee skrev:
fläktkopplingen fungerar bra... var inte meningen att kolla till den bara fick fingrarna imellan:P den funkar:P

Tackar tackar då äre en cylinderpackninge jag ska ha... upptäckte att det fanns olika MM storlek på Dessa packnigar...
Minns inte helt vad han sa tror det var imellan 0,8 mm och 1,2mm tror jag...
Äre någon större skillnad på dem? Ska plana toppen nu när man ändå är på G så tjockleken på packningen kan då vara en liten faktor i det?

Kolla först efter sprickor som sagt.

Har bilen kokat så kommer säkerligen behövas en planing av toppen.
Vilken packning du ska ha beror på planingen. Hur många tiondelar du planar.
Därför det finns olika tjocklekar.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

George
1 956 Inlägg
15 februari 2009
#15
Smajly skrev:
Glöm inte byta toppbultar också..

Darkie skrev:
prova lufta den ordentligt också gärna lite lutad i uppförsbacke. Då bmw är generellt ganska krångliga att lufta helt..
Annars så kan det vara topppackning pga vattenfärgen.. tyvärr... Men testa det vanligaste och billigaste först..
mvh skog

Du ska stå plant när du luftar. Det är sketaenkelt att lufta bmw, inga problem eller konstigheter överhuvudtaget. Inget generellt fel att det ska vara svårt.
Man kan ju undra hur folk gör igentligen när dom luftar sina..

Trådskaparen får gärna PM om han vill ha en instruktion på luftning.

Jag brukar stå plant med bilen.
Efter måååånga luftningar på mina bmws så tycker jag det bästa är följande:

Fyll på någorlunda lagom med vatten, Ta bort locket från kylarn och kör 1 mil eller så.
Det kommer skvätta en aning men inget farligt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

13 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#16
Smajly skrev:
Glöm inte byta toppbultar också..

Darkie skrev:
prova lufta den ordentligt också gärna lite lutad i uppförsbacke. Då bmw är generellt ganska krångliga att lufta helt..
Annars så kan det vara topppackning pga vattenfärgen.. tyvärr... Men testa det vanligaste och billigaste först..
mvh skog

Du ska stå plant när du luftar. Det är sketaenkelt att lufta bmw, inga problem eller konstigheter överhuvudtaget. Inget generellt fel att det ska vara svårt.
Man kan ju undra hur folk gör igentligen när dom luftar sina..

Trådskaparen får gärna PM om han vill ha en instruktion på luftning.

Inga problem vid luftning men tackar ändå!


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
16 februari 2009
#17
jojje81 skrev:
Smajly skrev:
Glöm inte byta toppbultar också..

Darkie skrev:
prova lufta den ordentligt också gärna lite lutad i uppförsbacke. Då bmw är generellt ganska krångliga att lufta helt..
Annars så kan det vara topppackning pga vattenfärgen.. tyvärr... Men testa det vanligaste och billigaste först..
mvh skog

Du ska stå plant när du luftar. Det är sketaenkelt att lufta bmw, inga problem eller konstigheter överhuvudtaget. Inget generellt fel att det ska vara svårt.
Man kan ju undra hur folk gör igentligen när dom luftar sina..

Trådskaparen får gärna PM om han vill ha en instruktion på luftning.

Jag brukar stå plant med bilen.
Efter måååånga luftningar på mina bmws så tycker jag det bästa är följande:

Fyll på någorlunda lagom med vatten, Ta bort locket från kylarn och kör 1 mil eller så.
Det kommer skvätta en aning men inget farligt.

en bmw vakumsuger man systemet på inget annat ;-)

enda rätta sättet att vara säker på att luften är borta

Kör fort så hinner inget hända...

GBG
28 Inlägg
16 februari 2009
#18
vattnet kan circulera men dåligt då bmw har sjukt dåliga vattenpumpar bladen som circulerar vattnet är i plast.
värt att titta så att inte det är något fel där.

ps du kan göra ett vattenprov hos bmw och du har svaret om packningen gått innan du river i bilen.



Sök