3455
Sök

Basproblem, behöver tips om hur ja ska felsöka.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
har lite problem med basen i 9-3an som jag ska försöka ordna på fredag och behöver lite tips på vart ja ska börja felsöka och vad problemet kan vara för ja har inte så mkt tid på mig att hitta felet och lösa de.

Fick problemet vid jul då basen helt plötsligt la av men har inte vart hemma och använt bilen nått sen dess så har inte haft nån möjlighet att få ordning på de för än nu. Har egentligen inte hunnit kolla så mkt på de tidigare heller men trodde iaf först de var nåt problem med med steget för säkringen vid batteriet brändes och när ja bytte den brändes den nya också. Men nästa säkring höll och ja kan inte se nåt fel på steget för alla lampor lyser som de ska men får bara inget ljud från basen.

Nån som har en aning om vad felet kan vara eller vad ja borde börja med att kolla upp??

Jag hade eventuellt tänkt låna min brors slutsteg och baslåda och pröva att koppla lite olika för att se om de är i steget, baslådan eller nån annastans som felet ligger, men är lite osäker på om de finns nån risk att ja förstör nånting mer då om ja kopplar in de mot nåt som redan är trasigt så att säga. Så finns de nån risk om ja gör de eller går de bra att göra de för att hitta felet snabbare??

hoppas nån har nån idé om vad de kan vara och vada ja borde göra för har jue som sagt lite ont om tid att fixa de när ja väl kommer hem och får tillgång till bilen igen.

Live fast, die young!

2 914 Inlägg
15 februari 2009
du kan ha skävt sönder kabeln om du kör med en kabel längs ena tröskeln. alltså nött hål på isoleringen.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
de är en möjlighet, antar att de är lågnivån du syftar på då eller?

Live fast, die young!

Aero-fanatiker
40 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
ingen som har nån idé om vad ja ska hitta på eller om de är nån fara att koppla in ett annat slutsteg eller baslåda??

Live fast, die young!

21 761 Inlägg
16 februari 2009
kalle_kalle menar nog strömkabeln från batteriet tror jag, om den har blivit klämd någonstans så uppstår ju kortslutning och då går säkringen framme vid batteriet.

Jag tycker att du ska försöka gå igenom din kabeldragning först, innan du provar andra saker. Med tanke på att två säkringar gick sönder så tyder det på någon sorts kortslutning enligt min åsikt. Att den tredje säkringen höll kan bero på att du har rört i strömkabeln flera gånger och då kan den eventuella kortslutningen ha upphört. Men det är spekulationer från mig alltså. smile

Aero-fanatiker
40 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
okej de va de ja hoppades att slippa eftersom ja egentligen bara har några timmar på mig att fixa de innan ja ske ut på nästa resa egentligen men antar att de kan vara dumt att ta genvägar..

men borde inte jag få ljud i den igen då när ja rört på kabeln så att säga och bytt säkring??

verkar hur som helst som ja får ström till steget för alla lampor lyser, och de borde inte vara remoten som ger dem ström för ja har provat att ta ut säkringen vid batteriet och då började bara den lampa som indikerar att steget får ström från remoten att lysa men inte nåt annat.. så då borde de väl inte vara strömkabeln eller är ja helt ute och cyklar i mitt tänkande nu??

Live fast, die young!

Sök