Sharky skrev:
OK:
Launch:
Varvtalsbegränsning i starten för att få lämplig varvtal med plattan i mattan. Inte för lågt varv så att motorn skall dö - inte för högt för att spinna bort sig. Denna vill man ha enkelt justerbar beroende på förhållanden på bana och vilka däck man har etc.
Respons (även känt som Älgjakt):
Ett system för att få snurr på turbon när motorn är obelastad så att man kan bygga laddtryck - i starten och/eller i växlingarna. För att få detta måste man:
- delvis öppna spjället (-en)
- sänka tändläget mot noll eller tom minuständning för att flytta förbränningen ut i grenröret
- tillföra mera bränsle
Det är ofta en väldigt tunn linje mellan att få respons respektive att endera dränka motorn i bensin eller skjuta axel i turbon i omloppsbana. Jag har flera gånger på Tullinge hört "pang, pang, ....pling....."
Ett alternativ är att skapa förbränning direkt i grenröret på mer eller mindre finurliga (läs "livsfarliga") sätt.
Flatshift:
Ett system för att kunna tillåta (upp)växling med plattan i mattan. Här bryter man tändningen i ett visst antal millisekunder för att man skall kunna få i nästa växel.
Dessa tre system går att kombinera. Det blir dock mycket att hålla reda på inklusive hur mycket pengar man har i lädret.
/Göran